نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم، قم، ایران
2 گروه آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم، قم، ایران
3 گروه آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهران
چکیده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر شناسایی جایگاه ادبیات کودکان و نوجوانان در گوگل اسکالر براساس رویکرد علمسنجی است.
روششناسی: این پژوهش یک مطالعه کاربردی از نوع علمسنجی است. جامعه پژوهش شامل پژوهشگرانی است که در نماگر شخصی گوگل اسکالر خود، «ادبیات کودکان و نوجوانان» را به عنوان علاقهمندی پژوهشی انتخاب کردهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از چکلیست محققساخته و نرمافزارهای اکسل 2022 و SPSS 2023 استفاده شد.
یافتهها: 59 پژوهشگر در شبکه اجتماعی گوگل اسکالر علاقهمندی خود را به ادبیات کودکان و نوجوانان مشخص کردهاند که شامل 46 نفر زن و 13 نفر مرد است. تعداد کل آثار منتشرشده 2098 و تعداد کل استنادات 8926 بوده که تنها 640 استناد به ادبیات کودکان و نوجوانان تعلق دارد. پژوهشگران کشورهای اندونزی، ایران و هند بیشترین تعداد و دانشآموختگان رشتههای ادبیات، علوم تربیتی و زبان انگلیسی و مقطع تحصیلی دکتری بیشترین مشارکت را داشتهاند. پژوهشگران، «Seyit ATEŞ»، «Dilek Altun» و «Zakir Ali Rajnish» رتبههای اول تا سوم وهمچنین در زمینه آثار با موضوع ادبیات کودک، «Seyit ATEŞ»، «Angelica Hobjila» و «Mahdi Mohammadi» به عنوان سه نفر برتر شناخته شدند.
نتایج: شبکه اجتماعی گوگل اسکالر، میتواند ابزاری ارزشمند برای درک جایگاه فعلی حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان باشد. اما هنوز مشکلاتی به چشم میخورد که باعث شده، نتواند در اخذ خروجی برای پژوهشهای علمسنجی مورد استفاده قرار گیرد.
اصالت و ارزش: ین نخستین پژوهش با رویکرد کمی که به دنبال بررسی مشکلات گوگل اسکالر است. یافتههای خود را به طور مؤثر تجزیه و تحلیل میکنند
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Status of Children and Young Adults Literature in Google Scholar (A Scientometric Study)
نویسندگان [English]
- Mahdi Mohammadi 1
- Raheleh ةKarimiyan 2
- Hadiseh Heidari 3
1 Litrrature and Humanities Science, Faculty, Department of Knowledge and Infomation Science, University of Qom, Qom, Iran
2 Knowledge and Information Science Department, University of Qom, Qom, Iran
3 Knowledge and Information Science Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Abstract
Purpose: This study aims to identify the position of children's and adolescent literature in Google Scholar using a scientometric approach.
Methodology: This study is an applied scientometric study. The research population includes researchers who have selected “Children and Adolescent Literature” as a research interest in their Google Scholar personal profile. A researcher-created checklist and Excel 2022, along with SPSS 2023 software, were used to analyze the data.
Findlings: 59 researchers on the Google Scholar social network have indicated their interest in children and adolescent literature, including 46 women and 13 men. The total number of published works is 2098, and the total number of citations is 8926, of which only 640 citations belong to children's and adolescent literature. Researchers from Indonesia, Iran, and India had the largest number of graduates in literature, educational sciences, and English language, and the PhD level had the largest participation. Researchers, "Seyit ATEŞ", "Dilek Altun", and "Zakir Ali Rajnish" ranked first to third, and also in the field of works on the subject of children's literature, "Seyit ATEŞ", "Angelica Hobjila", and "Mahdi Mohammadi" were recognized as the top three.
Conclusion: Google Scholar social network can be a valuable tool for understanding the current position of the field of children's and young adult literature. However, there are still problems that prevent it from being used in obtaining outputs for scientometric research.
Value: This is the first study with a quantitative approach that seeks to examine the problems of Google Scholar.
کلیدواژهها [English]
- Google scholar
- Social network
- Age science
- Literature
- Children and adolescents.