نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اراک، اراک، ایران
چکیده
هدف: یک تعامل متقابل بین مدیریت دانش و هوش مصنوعی وجود دارد که ابزارهایی برای ایجاد و گسترش دامنه کاربرد دانش، فراهم میکند. پیشرفتهای هوش مصنوعی میتواند پایههای جدیدی برای تغییر مدیریت دانش فراهم کند. هدف پژوهش دستیابیبه الگوی بهرهگیریاز قابلیتهای هوش مصنوعی در برآوردهساختن اهداف مدیریت دانش در دانشگاهها است.
روششناسی: پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و توسعهای و ازنظر ماهیت دادهها، کیفی است که با استفاده از راهبرد نگاشتشناختی فازی انجام شد. دادهها به روش مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شد. منابع پژوهش اعضای هیئتعلمی دانشگاه اراک هستند که نمونهبرداری بهروش گلولهبرفی انجام و درمجموع با 13 نفر مصاحبه گردید. از ابزار Mental Modeler جهت مدلسازی استفادهشد.
یافتهها: پسازترسیم الگو مشخص گردید «دستیارهای هوشمند و چتباتها»، با درجه (2/2)، بیشترین تأثیرگذاری را بر دستیابیبه اهداف مدیریت دانش دارد و «گسترش فضای دانشمحور در سازمان» با درجه (42/2)، بیشترین تأثیرگذاری را بر فرایند مدیریت دانش دارد. «توسعه ظرفیت دانشی افراد» با درجه 96/3 و «گسترش فضای دانشمحور در سازمان» با درجه 75/3 بیشترین مرکزیت را در الگو دارند.
نتایج: فراهم ساختن زیرساختهای مناسب جهت بهرهگیری از کاربردهای هوش مصنوعی در دانشگاهها، برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی بهروز جهت آشنایی هرچه بیشتر اساتید و دانشجویان، تشویق اساتید برای بهرهگیری از ابزارهای هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش و درنظر گرفتن چالشها و ملاحظات اخلاقی، پیشنهاد میگردد.
اصالت و ارزش: سازمانها به بینش جدیدی درمورد رابطه بالقوه میان هوش مصنوعی و مدیریت دانش نیاز دارند و باید با بهرهگیریاز فناوریهای جدید، به تغییروتحول در مدیریت دانش سنتی مبتنیبر قواعد و مقررات مشخص، بپردازند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A model for utilizing artificial intelligence to achieve knowledge management goals in higher education
نویسنده [English]
- amir ehsan zahedi
Management department. Administration sciences and economy faculty. Arak university. Arak. iran
چکیده [English]
Purpose: There is a interaction between Knowledge Management and AI that provides tools for creating and expanding the scope of knowledge. The aim of the research is to achieve a model for utilizing AI in meeting the goals of KM in universities.
Methodology: The research is applied and developmental in terms of purpose and qualitative in terms of data nature which conducted using a fuzzy cognitive mapping strategy. Data collected using a semi-structured interview method. The research sources are the faculty members of Arak University, and the sampling done using the snowball method and a total of 13 people interviewed. The Mental Modeler tool used for modeling.
Findings: After drawing the model, it determined that "intelligent assistants and chatbots", with rating of (2.2), have the greatest impact on achieving KM goals. "Expanding the knowledge-based space in the organization" with rating of (2.42), has the greatest impact on the KM process. "Developing the knowledge capacity of individuals" with a rating of 3.96 and "Expanding the knowledge-based space in the organization" with a rating of 3.75 have the greatest centrality in the model.
Conclusion: Providing appropriate infrastructure for utilizing AI applications in universities, holding workshops and up-to-date training courses to familiarize professors and students, encouraging professors to utilize AI tools in teaching and research, and considering ethical challenges and considerations are suggested.
Value: Organizations need new insights into the potential relationship between AI and KM and should use new technologies to transform traditional KM based on specific rules and regulations.
کلیدواژهها [English]
- artificial intelligence
- knowledge management
- higher education
- Fuzzy Cognitive Mapping (FCM)