نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

Purpose: The present study aimed to identify the research challenges faced by Farhangian University professors in the field of humanities.
Methodology: Adopting a critical paradigm with a qualitative approach, this research employed a phenomenological strategy based on Colaizzi’s multi-stage model. The participants consisted of 12 male and female professors from Farhangian University in Kurdistan Province during the 2023–2024 academic year. Professors were selected through purposive sampling with maximum variation. Data were collected using researcher-designed semi-structured interviews and analyzed through latent qualitative content analysis alongside an analogical-inductive tactic.
Findings: The results revealed two main categories: (1) challenges in the individual domain (mental-ethical and knowledge-skill related), and in the work environment (supportive, organizational attitude, publications, and social factors); and (2) proposed solutions to address these challenges.
Conclusion: The findings indicate that the research process in humanities is hindered by multi-dimensional and multi-level obstacles, which threaten the sustainability and future of research in this field. A comprehensive review and reform of the research process in humanities is therefore essential.
Value: This study offers valuable insights for policymakers and planners by highlighting both the challenges and potential solutions for advancing research in the humanities.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying the Research Challenges of Farhangian University Professors in the Field of Humanities (a Phenomenological Study)

نویسندگان [English]

  • Mazhar Babaee 1
  • Parastoo Salehi 2

1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Master's Student in Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Purpose: The present study aimed to identify the research challenges faced by Farhangian University professors in the field of humanities.
Methodology: Adopting a critical paradigm with a qualitative approach, this research employed a phenomenological strategy based on Colaizzi’s multi-stage model. The participants consisted of 12 male and female professors from Farhangian University in Kurdistan Province during the 2023–2024 academic year. Professors were selected through purposive sampling with maximum variation. Data were collected using researcher-designed semi-structured interviews and analyzed through latent qualitative content analysis alongside an analogical-inductive tactic.
Findings: The results revealed two main categories: (1) challenges in the individual domain (mental-ethical and knowledge-skill related), and in the work environment (supportive, organizational attitude, publications, and social factors); and (2) proposed solutions to address these challenges.
Conclusion: The findings indicate that the research process in humanities is hindered by multi-dimensional and multi-level obstacles, which threaten the sustainability and future of research in this field. A comprehensive review and reform of the research process in humanities is therefore essential.
Value: This study offers valuable insights for policymakers and planners by highlighting both the challenges and potential solutions for advancing research in the humanities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Farhangian University Professors
  • Research Challenges
  • Humanities
  • Solutions
  • Phenomenological Study
اشرفی‌ریزی، حسن؛  سلیمانی، محمدرضا؛ و هاشمیان، محمدرضا. (1397). موانع اقتصادی پژوهش‌های سلامت در ایران: مقاله مروری روایتی. مدیریت اطلاعات سلامت، 15(5)، 240-246. doi: 10.22122/him.v15i5.3401
آزادی احمدآبادی، قاسم. (1402). برجستگی‌های علمی ایران در حوزة علوم اجتماعی در مقایسه با برخی کشورهای اسلامی. مطالعات دانش پژوهی، 2(3)،7-30. doi: 10.22034/jkrs.2024.59277.1049
حسینی، معصومه؛  تبریزچی، نرگس؛ و بهزادی، الهام. (1401). موانع و چالش‌های پژوهش و پیشرفت علم و فن‌آوری در حوزه سلامت. فرهنگ و ارتقاء سلامت، 6(4)، 621-626.
دریاپور، الهه؛ درتاج، فریبرز؛  عباس پور، عباس؛  سعدی پور، اسماعیل؛ و دلاور، علی. (1399). عوامل مؤثر بر گسترش فرهنگ پژوهش در آموزش ابتدایی: مطالعه‌ای با رویکرد پدیدارشناسی. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 9(1)، 30-53. doi: 10.22098/jsp.2020.901
رسولی، بهروز؛ و شهریاری، پرویز. (1400). چاله‌ها و چالش‌های پژوهش در علوم انسانی در ایران؛ پنجره‌ای به‌روی سیاست‌گذاری علم. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 37(2)، 333-361. doi: 10.52547/jipm.37.2.333
شفیعی سروستانی، مریم؛ جهانی، جعفر؛ و موسوی پور، سید روح الله. (1397). رابطه سبک‌های یادگیری و روحیه پژوهشگری دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه. مطالعات آموزش و یادگیری، 10(1)، 230-244 . doi: 10.22099/jsli.2018.4923
صفرپور، اسحاق؛ عباس پور، جواد؛ و سلیمی، قاسم. (1401). کاوش تجربیات و دیدگاه‌های اعضای هیئت علمی حوزه علوم انسانی و هنر دانشگاه شیراز در مورد آیین‌نامه ارتقاء. مطالعات دانش پژوهی، 1(1)، 29-54.https://doi.org/10.22034/jkrs.2021.47805.1006
صفری مرادآبادی، علی؛ رمضانخانی، علی؛ آقاملایی، تیمور؛ حسینی، مرضیه ؛ و دادی پور، سکینه. (1396). موانع انجام پژوهش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(3)، 1-9. .http://dx.doi.org/10.29252/rme.9.3.9 http://dx.doi.org/10.29252/rme.9.3.9
طهماسب‌زاده شیخلار، داود؛ محمدزاده، صدیقه؛ و علیپور، سریه. (1397). رابطه روش تدریس کاوشگری با روحیه پژوهشگری در بین دانشجویان رشته پرستاری. آموزش در علوم پزشکی، 18، 204-213.
مرادی، محمود؛ بهرامی نیا، سارا؛ و صیفوری، ویدا. (1402). ارزشیابی و تحلیل محتوایی آیین‌نامه‌های پژوهشگر برتر برخی از دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. مطالعات دانش پژوهی،2(2)، 55-83. doi: 10.22034/jkrs.2023.57325.1032
مومنی، سید علی؛ و مرشد، محمدصابر . (1401). شناسایی شایستگی‌های مورد نیاز پژوهشگران مؤسسات علوم انسانی اسلامی جهت ایفای مؤثر نقش پژوهشگری. مدیریت بر آموزش انتظامی، 1401(58)، 71-94. doi: 10.22034/mape.2022.1268407.1184
ویسانی، یوسف؛ دل پیشه، علی. (1398). بررسی موانع و مشکلات پژوهش در حوزه علوم پزشکی ایران از دیدگاه اعضای هیئت علمی، کارشناسان پژوهشی و دانشجویان: مرور سیستماتیک . مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ۲۷ (۱) ،۱۳- 24.
 
Elgamri, A., Mohammed, Z., El-Rhazi, K., Shahrouri, M., Ahram M., Al-Abbas, M., & Silverman, H. (2024). Challenges facing Arab researchers in conducting and publishing scientific research: a qualitative interview study. Research Ethics, 20(2), 331–362. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-3129329/v1
Motealehi, A., Vafaeenasab, M., Jafari, H., Safari, M., Zarea, A., & Roshanian, E. (2020). Research Barriers from the Viewpoints of Staff of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2018. TB, 19(1), 100-111. (In Persian) http://dx.doi.org/10.18502/tbj.v19i1.2820
Sitompul, S. K., & Anditasari, A. W. (2022). Challenges in Writing Academic Research: an Exploration of Master’s Students’ Experiences. Getsempena English Education Journal, 9(2), 136-148. https://doi.org/10.46244/geej.v9i2.1805