نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه رازی، ایران

2 دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه رازی، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر باهدف ارزیابی و تحلیل محتوای آیین‌نامه‌های پژوهشگر برتر  برخی از دانشگاه‌های وزارت عتف انجام شده است. در این پژوهش روش‌های امتیازدهی به پژوهشگران برتر مقایسه شد و نقاط قوت و ضعف آیین‌نامه‌ها شناسایی گردید.
روش ­شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش کتابخانه­ای و تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه پژوهش را تعدادی از آیین‌نامه‌های انتخاب پژوهشگر برتر دانشگاه‌های وزارت عتف کشور در سال تحصیلی 99-1400 تشکیل می‌دهند. برای گردآوری داده‌ها از طریق مطالعه و جمع‌آوری آیین‌نامه‌های انتخاب پژوهشگر برتر تعدادی از دانشگاه‌های کشور استفاده شده است. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شده؛ و همچنین از ارزیابی و تحلیل محتوایی برای تحلیل داده­ها استفاده شده است.
یافته­ ها: یافته‌های پژوهش نشان داد آیین‌نامه‌های انتخاب پژوهشگر برتر دانشگاه‌های موردبررسی، تا حدودی متفاوت و ازنظر امتیازدهی و توجه به جزئیات یکسان نیستند و از ساختار واحدی پیروی نمی‌کنند. بیشترین تفاوت‌ها مربوط به بخش امتیازدهی به کتاب‌های چاپ‌شده، سقف امتیازات، امتیازدهی مربوط به بخش امتیازدهی  پایان‌نامه‌هایی که توسط اعضاء هیئت‌علمی راهنمایی و مشاوره شده‌اند و همچنین امتیازات مربوط به طرح‌های تحقیقاتی هستند.
اصالت و ارزش: نتایج این پژوهش نشان داد که دانشگاه‌های  موردبررسی وزارت عتف کشور از ملاک واحد و کاملی جهت انتخاب پژوهشگران برتر پیروی نمی‌کنند. درنتیجه، وجود و طراحی یک ساختار با قوانین یکسان برای گزینش پژوهشگر برتر دانشگاه‌های سراسر کشور با توجه به درجه دانشگاه‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An In-Depth Analysis of Regulations and Assessment of Top Researchers from Select Universities Under the Iran Ministry of Science, Research and Technology

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Moradi 1
  • Sara Bahrami Nia 2
  • Vida Seifouri 2

1 Assistant Professor,, Department of Knowledge and Information Science, Razi University, Iran

2 Ph.D. in Knowledge and Information Science, Razi University, Iran

چکیده [English]

Purpose: This study aimed to evaluate and analyze the regulations governing top researchers in Iranian universities under the Ministry of Science, Research, and Technology. The research focused on assessing the strengths and weaknesses of these regulations through a comparative and scoring methodology.
Methodology: The study utilized an applied research design and employed the library research method. The research population included the regulations governing the selection of top researchers from various universities affiliated with the Ministry of Science, Research, and Technology for the academic year 2020-2021. Data collection involved an examination and compilation of these regulations. The research utilized convenience sampling, and evaluation and content analysis techniques were applied to analyze the data.
Findings: The findings revealed variations in the regulations governing the selection of top researchers across the studied universities. These regulations demonstrated differences in scoring methodologies and attention to detail, lacking a unified structure. Notable discrepancies were observed in the scoring of printed books, points distribution, assessment of guided dissertations, and evaluation of research projects.
Conclusion: The study concluded that there is no standardized criterion for selecting top researchers across Iranian universities affiliated with the Ministry of Science, Research, and Technology. Consequently, the establishment of a unified framework with consistent rules for identifying outstanding researchers nationwide is deemed necessary. Such an initiative would ensure fair competition among researchers and emphasize the efficiency and practicality of their research as the criteria for superiority.
Value: This research contributes to the comparative examination of selection criteria for the top researchers in Iran, which is a relatively limited area of study.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Regulations
  • Top Researcher
  • Research and Technology
دانشگاه بوعلی همدان (1400). انتخاب پژوهشگر برتر.[آیین‌نامه].دانشگاه بوعلی همدان.
دانشگاه رازی کرمانشاه (1400). انتخاب پژوهشگر برتر.[آیین‌نامه]. دانشگاه رازی کرمانشاه.
دانشگاه صنعتی کرمانشاه (1400). انتخاب پژوهشگر برتر.[آیین‌نامه]. دانشگاه صنعتی کرمانشاه. https://www.kut.ac.ir/announcements/show/611-1400
دانشگاه کردستان (1400). انتخاب پژوهشگر برتر.[آیین‌نامه]. دانشگاه کردستان.
دانشگاه ملایر (1400). انتخاب پژوهشگر برتر.[آیین‌نامه]. دانشگاه ملایر.
دانشگاه ایلام (1400). انتخاب پژوهشگر برتر.[آیین‌نامه]. دانشگاه ایلام.
رضایی، مینا؛و نوروزی چاکلی، عبدالرضا (1394). شناسایی و اعتبارسنجی شاخص‌های ارزیابی بهره‌وری پژوهشی دانشگاه‌های ایران. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی،213-217. Doi:  10.22059/JLIB.2015.56984
ریگی، عاطفه (1400). ارزیابی کیفیت دانشگاه‌های ایران از بعد اجتماعی - فرهنگی. علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، 18(1)، 193-220. https://doi.org/10.22067/social.2022.71522.1057
قراملکی، فرامرز (1386، بیست و یک خرداد). تصور ما از پژوهش، روزنامه رسالت، https://www.magiran.com/article/1421728 
وثوق، فرشته؛ احمدی، غلامعلی؛ حسن مرادی، نرگس ؛و محمد داودی، امیرحسین. (1400). شناسایی ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های بومی ارزیابی عملکرد پژوهش در دانشگاه‌های جامع (مطالعه موردی: دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهر تهران). مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی. 14(1)، 13-42. Doi:   10.52547/MPES.14.1.13
Chan, K. C., Chen, C. R., & Cheng, L. T. (2005). Ranking research productivity in accounting for Asia-Pacific universities. Review of Quantitative Finance and Accounting24, 47-64.‏ DOI:10.1007/s11156-005-5326-5
Creswell, J. W. (2012). Educational research. pearson.‏
Hagan, C. M., Konopaske, R., Bernardin, H. J., & Tyler, C. L. (2006). Predicting assessment center performance with 360-degree, top-down, and customer-based competency assessments. Human resource management, 45(3), 357-390. https://doi.org/10.1002/hrm.20117
Martin, B. R., & Irvine, J. (1983). Assessing basic research: some partial indicators of scientific progress in radio astronomy. Research policy12(2), 61-90.‏ https://doi.org/10.1016/0048-7333(83)90005-7