نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی گرایش مدیریت اطلاعات، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران

2 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

3 عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات

4 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

چکیده

مقدمه: مدیریت دانش یکی از ضروریات هر سازمانی جهت دستبابی به رسالت خود می‌باشد.
هدف: پژوهش صورت گرفته به منظور ارائه مولفه‌های پیاده‌سازی مدیریت دانش در نهادها و سازمان‌های مجری آموزش فنی و حرفه‌ای غیررسمی در ایران تهیه شده است. بنابراین از منظر هدف یک پژوهش کاربردی است.
روش پژوهش: روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی با رویکرد کیفی و به روش‌های فراترکیب و دلفی است. در مرحله نخست از روش فراترکیب استفاده گردید که جمعاً 142 منبع مرتبط با موضوع پژوهش یافت شد و درنهایت تعداد 9 پژوهش مورد تحلیل قرار گرفت. پس از شناسایی مقوله‌ها به روش فراترکیب، با روش دلفی فازی، با ابزار پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان به اعتبارسنجی و ارائه شاخص‌های نهایی پرداخته شد.
یافته‌ها: با بررسی و دسته‌بندی و بومی‌سازی کدهای توصیفی حاصل از متون و استخراج تمام عوامل در پنج مقوله و هفت مولفه تحت عناوین 1) مقوله سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی (مولفه: استراتژی‌ها سیاست‌ها و برنامه‌ها)؛ 2) مقوله ساختار(مولفه: فرهنگ و مولفه: ساختار سازمانی و دانشی و محیط فیزیکی)؛ 3) مقوله منابع انسانی(مولفه: مدیریت عالی و مولفه: کارکنان)؛ 4) مقوله فرآیند (مولفه: فرآیند مدیریت دانش) و 5) مقوله: زیرساخت‌ها فناوری اطلاعات و ارتباطات (مولفه: پایگاه‌های دانش، سامانه‌ها و قالب‌های دیجیتالی) دسته‌بندی شد. سپس با در نظر گرفتن مقوله و مولفه‌های مذکور کدها(مفاهیم) احصاء و مبتنی بر مفاهیم سوالات از خبرگان تنظیم شد.
نتیجه: مشارکت منابع انسانی، پشتیبانی هیات رئیسه سازمان (رئیس و معاونان) و پشتیبانی دولت (سازمان‌های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه) در استقرار مدیریت دانش سازمان مهمترین عوامل هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The components of knowledge management implementation in Iran's non-formal technical and vocational education

نویسندگان [English]

  • Yaqoub Namayandeh 1
  • Fahimeh babalhavaeji 2
  • Nadjla Hariri 3
  • Batol Rahmany 4

1 Doctoral student of information science and epistemology majoring in information management, University of Science and Research, Tehran, Iran

2 Member of the academic staff of the University of Science and Research

3 Member of the academic staff of the University of Science and Research

4 Member of the academic staff of the Islamic Azad University, Rodhen branch

چکیده [English]

Objective: The research has been conducted in order to present the appropriate components of knowledge management implementation in institutions and organizations implementing informal technical and professional education in Iran. Therefore, from the point of view of the goal, it is an applied research.
Research method: The research method is a combination of exploratory type with qualitative approach and meta-composite and Delphi methods. In the first stage, the meta-combination method was used, and a total of 142 sources related to the research topic were found, and finally 9 researches were analyzed. After the identification of the categories by metacombination method, with the fuzzy Delphi method, with the help of questionnaire and survey of experts, validation and presentation of the final indicators were done.
Findings: The codes obtained from the texts and extracting all the factors in five categories and seven components under the headings 1) policy and planning category; 2) structure category; 3) human resources category; 4) process category and 5) category: infrastructure and capability of information and communication technology were categorized. Then, taking into account the mentioned categories and components, statistical codes (concepts) and based on the mentioned concepts, questions were prepared from the experts.
Result: The result is that the participation of human resources, the support of the organization's board of directors (president and vice presidents) and the support of the government (administrative and employment organizations, program and budget) are the most important factors in establishing the knowledge management of the organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technical and Professional Education
  • Informal Technical and Professional Education
  • Knowledge Management Components