نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی گرایش مدیریت اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.

3 استاد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

4 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران

چکیده

هدف: مدیریت دانش یکی از ضروریات هر سازمانی جهت دستیابی به رسالت خود می­باشد. پژوهش صورت گرفته به‌منظور ارائه مؤلفه‌های پیاده‌سازی مدیریت دانش در نهادها و سازمان‌های مجری آموزش فنی و حرفه‌ای غیررسمی در ایران تهیه شده است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر کاربردی بوده و روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی با رویکرد کیفی و به روش‌های فراترکیب و دلفی است. در مرحله نخست از روش فراترکیب استفاده گردید که جمعاً 142 منبع مرتبط با موضوع پژوهش یافت شد و درنهایت تعداد 9 پژوهش مورد تحلیل قرار گرفت. پس از شناسایی مقوله‌ها به روش فراترکیب، با روش دلفی فازی، با ابزار پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان به اعتبارسنجی و ارائه شاخص‌های نهایی پرداخته شد.
یافته‌ها: در این پژوهش با بررسی و دسته‌بندی و بومی‌سازی کدهای توصیفی حاصل از متون و استخراج تمام عوامل در پنج مقوله و هفت مؤلفه تحت عناوین 1) مقوله سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی (مؤلفه: استراتژی‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌ها)؛ 2) مقوله ساختار (مؤلفه: فرهنگ و مؤلفه: ساختار سازمانی و دانشی و محیط فیزیکی)؛ 3) مقوله منابع انسانی (مؤلفه: مدیریت عالی و مؤلفه: کارکنان)؛ 4) مقوله فرایند (مؤلفه: فرایند مدیریت دانش) و 5) مقوله زیرساخت‌ها و توانمندی فناوری اطلاعات و ارتباطات (مؤلفه: پایگاه‌های دانش، سامانه‌ها و قالب‌های دیجیتالی) دسته‌بندی شد. سپس با در نظر گرفتن مقوله و مؤلفه‌های مذکور کدها (مفاهیم) احصاء و مبتنی بر مفاهیم مذکور سؤالات از خبرگان تنظیم شد. در میان 5 مقوله شناسایی‌شده، مشارکت منابع انسانی، پشتیبانی هیئت­رئیسه سازمان (رئیس و معاونان) و پشتیبانی دولت (سازمان‌های اداری و استخدامی و برنامه‌وبودجه) در استقرار مدیریت دانش سازمان مهم‌ترین عوامل هستند.
بحث و نتیجه‌گیری: در حال حاضر نظام مدیریت دانش در سازمان‌ها و نهادهای آموزش فنی و حرفه‌ای کشور پیاده‌سازی نشده است. لذا استقرار مدیریت دانش یک ضرورت اساسی است. توجه به مدیریت دانش در برنامه‌های کلان و عملیاتی، همسو نمودن ساختار سازمانی با اعمال مدیریت دانش، طراحی فرایندهای لازم، نهادینه سازی فرهنگ مدیریت دانش، همراه نمودن منابع انسانی به‌عنوان شاخص محوری به­همراه مؤلفه اهتمام مدیریت عالی و هیئت‌رئیسه سازمان‌های آموزش مهارتی غیررسمی بسیار حائز اهمیت است. به‌طور معمول اغلب سازمان‌های آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی غیررسمی از امکانات و زیرساخت‌هایی فناوری اشاره‌ شده در شاخص‌ها و مؤلفه‌های عنوان ‌شده برخوردارند؛ بنابراین ایجاد انسجام و پیوند این امکانات و زیرساخت‌ها می‌تواند استفاده از مدیریت دانش را برای مجموعه‌های مذکور فراهم نماید.
اصالت و ارزش: ایده استقرار مدیریت دانش، یک ایدۀ نو برای سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای غیررسمی ایران است که برای اولین بار با استنتاج از ایده‌های دیگران و با­توجه به تجربه زیسته پژوهشگر از زاویه‌های متفاوت تبیین و از تکنیک‌های متنوعی با هدفی تازه مبتنی بر نوآوری در روش‌شناختی پژوهش شامل فراترکیب و دلفی فازی و با  گذر از مرزهای روش‌شناسی معمول و با بهره‌برداری از دانش خبرگان و صاحب‌نظران و با هدف تکمیل کارهای اصیل دیگر محققان انجام شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Knowledge Management Implementation in Iran's Informal Technical and Vocational Education

نویسندگان [English]

  • Yaqoub Namayandeh 1
  • Fahimeh babalhavaeji 2
  • Nadjla Hariri 3
  • Batol Rahmany 4

1 PhD Student, Knowledge and Information Science-Information Management, Islamic Azad University-Science and Research Branch, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Islamic Azad University-Science and Research Branch, Tehran, Iran

3 Professor, Department of Knowledge and Information Science, Islamic Azad University-Science and Research Branch, Tehran, Iran.

4 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Islamic Azad University-Science and Research Branch, Tehran, Iran

چکیده [English]

Purpose: This research aims to identify the key components for implementing knowledge management in institutions and organizations that offer informal technical and vocational education in Iran. It is an applied research focused on achieving this goal.
Methodology: The research methodology involves a combination of exploratory and qualitative approaches, utilizing meta-composite and Delphi methods. Initial data collection was done using the meta-combination method, analyzing 142 relevant sources and narrowing down to nine studies. Categories were identified through this method and validated using the fuzzy Delphi method with expert input through questionnaires.
Findings: Through text analysis, five categories and seven components were identified, including policy and planning, structure, human resources, process, and infrastructure. Human resources participation, organizational leadership support, and government backing were highlighted as crucial for successful knowledge management implementation.
Conclusion: Human resources involvement, support from organizational leaders, and government backing are essential for establishing effective knowledge management practices in organizations.
Value: This research introduces a novel model for knowledge management in Iran's informal technical and vocational education sector, marking a departure from conventional methodologies. By integrating metacomposition and fuzzy Delphi methods, and gathering insights from experts, this research contributes to the advancement of knowledge in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technical and Professional Education
  • Informal Technical and Professional Education
  • Knowledge Management Components
ابراهیمی، شیما؛ و قلیچ لی، بهزاد. (1395). امکان سنجی استقرار مدیریت دانش با رویکرد سازمان بهره وری آسیایی. چشم انداز مدیریت دولتی، 7(1)، 95-114. dor :20.1001.1.22516069.1395.7.1.4.5
حمیدی، فاطمه؛ باب‌الحوائجی، فهیمه؛ حریری، نجلا؛ و عباسیان، حسین. (1402). شناسایی شاخصهای آموزش منابع انسانی در بانک ملی ایران با رویکرد مدیریت دانش. بازیابی دانش و نظامهای معنایی،10(35)، 171-214. doi: 10.22054/jks.2022.70965.1546
خداوردیان، مجیدرضا؛ و حسینی، س. ج. (1385، آبان). تحلیل عامل سودمندی دوره‌های آموزش فنی و حرفه ای غیررسمی برای شاغلان روستایی استان تهران [پوستر]. https://icaeenr.areeo.ac.ir/article_58810.html
دیهیم، جواد؛ بختیاری قایندری، منصوره؛ فضایلی گاه، حسین؛ و حسن زاده، محمدمهدی. (1395، 18 شهریور). نقش مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی. مشهد. https://civilica.com/doc/597133/
سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور. (1401). تقویم آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور. https://irantvto.ir/1401
سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور. (1401). سالنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور.
شاکری، محسن؛ برزگربفرویی، کاظم؛ و جمشیدی، محمدعلی. (1397). ارائه الگوی تناسب آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با نیازهای بازارکار از دیدگاه صاحبان صنایع شهر یزد بر اساس نظریه داده بنیاد. نوآوری‌های آموزشی،18(3)، 58-39. doi: 10.22034/jei.2019.99315  
شجاعی‌فر، زینب؛ مرزیه، افسانه؛ و ناستی‌زایی، نادر. (1396). رابطه اخلاق حرفه‌ای با مدیریت دانش و درگیری شغلی. اخلاق زیستی، 7(23)، 18-28. https://doi.org/10.22037/bioeth.v7i23.15400
شورای عالی آموزش تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی. (1402). دستورالعمل تنظیم استانداردهای مهارت.
عباسی، رضا؛ و خلوتی جابری، سمیه؛ و قلتاش، عباس. (1394، 16 بهمن). مدیریت دانش ونقش آن دربهبود وکارآیی مراکزآموزشی. گله دار . https://civilica.com/doc/482792/
غفاری، سعید؛ دهقان، فرزانه؛ و قره‌بقلو، وحید. (1400). نقش منابع موجود در آرشیو شبکه مستند سیما در هدایت مدیریت دانش و تسهیم سرمایه‌های فکری. مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی، 8(2)، 57-68. doi: 10.30473/mrs.2022.54684.1434
کیخا، زهرا؛ زیرک، مهدی؛ و کیخا، محسن. (1395، 21 اسفند). مدیریت دانش و کاربرد آن در سازمانهای آموزشی. مرکز توسعه آموزشهای نوین ایران (متانا). شیراز. https://civilica.com/l/6088/
لطفی جلال آبادی، مصطفی؛ فرهادی، علی؛ روایی، سلطنت؛ و غلامی، محمود. (1398). طراحی الگوی مهارت‌محوری برای دانشجویان فنی‌و‌حرفه‌ای با استفاده از نظریه داده‌بنیاد. کارافن، 16(2)، 71-100. Dor: 20.1001.1.23829796.1398.16.46.4.9
لطیفیان، احمد؛ و امیری، غلامحسین. (1387، 10-12 اردیبهشت). فرایند مدیریت دانش درنظام آموزشی غیر رسمی دانشگاه ها بر اساس نظریه نوناکا وتاکوچی. مشهد. https://civilica.com/l/3152/
مجلس شورای اسلامی. (1383). قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی کشور. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/94202
مجلس شورای اسلامی. (1389). قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/790196
مجلس شورای اسلامی. (1396). قانون برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه اقتصادی کشور. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1014547
مجلس شورای اسلامی. (1396). قانون نظام جامع آموزش فنی، حرفه ای و مهارتی. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1040298
هیئت وزیران. (1397). آییننامه اجرایی قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی. مصوب 24/11/1397. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1118710
Ali, G., Friska, S. Y., & Efendi, R. (2023). Enhancing the Professional Competence of Vocational School Teachers Through a Knowledge Management System-Based Training Model. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 7(2), 354-363. DOI:10.23887/jppp.v7i2.62207
Alosaimi, M. (2016). The role of knowledge management approaches for enhancing and supporting education, Université Panthéon-Sorbonne.  Paris . https://theses.hal.science/tel-01816021/file/ALOSAIMI.pdf
Knowledge Management in Technical and Vocational Education and Training (2000), the Federal Institute for Vocational Training (BIBB). https://unevoc.unesco.org/fileadmin/userupload/pubs/iug019e.pdf
McAdam, R., & McCreedy, S. (1999). The process of knowledge management within organizations: a critical assessment of both theory and practice. Knowledge and process management, 6(2), 101-113.‏ https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1441(199906)6:2<101::AID-KPM53>3.0.CO;2-P
Petrides, L. A., & Nodine, T. R. (2003). Knowledge management in education: defining the landscape.‏ Institute for the Study of Knowledge Management in Education
Sadewa, E. D. A., Ardi, R., & Suzianti, A. (2019). Knowledge management system model development for higher technical vocational education. IPTEK Journal of Proceedings Series, (3), 102-108.‏ http://dx.doi.org/10.12962/j23546026.y2019i3.5851