نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

2 دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

10.22034/jkrs.2025.68001.1165

چکیده

هدف: نقش منابع انسانی متخصص و دانش آن‌ها در موفقیت سازمان‌ها انکارناپذیر است. آموزش‌وپرورش به‌عنوان یک ابرسازمان از این قاعده مستثنی نیست، چنانچه که در آیین‌نامه‌ی رتبه‌بندی معلمان بر توسعه‌ی شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای و تخصصی تأکید شده است. در همین راستا، واکاوی رابطه‌ی مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی و نقش واسطه‌ای توسعه‌ی حرفه‌ای کارکنان هدف اصلی این مطالعه است.
روش‌شناسی‌: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه‌ی پژوهش شامل 140 نفر از کارکنان آموزش‌وپروش شهر خرم‌آباد است که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و براساس جدول کرجسی و مورگان، 103 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها با پرسشنامه‌ها وتجزیه‌وتحلیل آن‌ها با نرم‌افزارهای SPSS26 و SmartPLS3 انجام شد.
یافته‌ها: مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری بر خلاقیت سازمانی دارد (357/0=β). مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری بر توسعه‌ی حرفه‌ای دارد (531/0=β). توسعه‌ی حرفه‌ای تأثیر مثبت و معناداری بر خلاقیت سازمانی دارد (241/0=β).
نتایج: مدیریت دانش هم‌ به‌صورت مستقیم و هم غیرمستقیم تأثیر مثبت و معناداری بر خلاقیت سازمانی دارد (485/0=β).
اصالت و ارزش: توجه به تبدیل دانش و تجربیات ضمنی کارکنان به دانش عینی و جریان آن در سازمانی می‌تواند زمینه‌سازی بروز خلاقیت باشد. همچنین تناسب میان دوره‌های دانش‌افزایی و نیازهای حرفه‌ای کارکنان در توسعه‌ی حرفه‌ای کارکنان و بروز خلاقیت سازمانی مؤثر است

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Impact of Knowledge Management on Organizational Creativity of Educational Staff with Mediating Role of Professional Development

نویسندگان [English]

  • Ehsan Geraei 1
  • Saeed Farahbakhsh 2
  • Masoumeh Tayyebi Asl 3

1 Associate Professor, Knowledge and Information Sciences, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Human Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

2 Associate Professor, Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Human Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran

3 Master's student, Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Human Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The role of knowledge and specialized human resources is undeniable for organizational success. The education sector, as a mega-organization, is no exception to this rule, as evidenced by the emphasis on the development of general, professional, and specialized competencies in teacher ranking regulations. This study primarily aims to analyze the relationship between knowledge management (KM) and organizational creativity (OC), considering professional development (PD) as a mediating variable.
Methodlogy: This applied research employed a descriptive-correlational design and used structural equation modeling (SEM). The population comprised 140 education staff in Khorramabad City. A stratified random sampling method was employed, and 103 participants selected based on the Krejcie and Morgan table. Data were collected via questionnaires and analyzed using SPSS and SmartPLS software.
Findlings: KM had a significant positive effect on OC (β = 0.357). KM significantly and positively influenced PD (β = 0.531). PD demonstrated a significant positive impact on OC (β = 0.241).
Conclusion: KM significantly enhances OC both directly and indirectly, with a total effect of β = 0.485, with PD serving as a mediator.
Value: Organizational creativity is fostered by (1) converting employees’ tacit knowledge and experiences into explicit knowledge for organizational dissemination, (2) aligning knowledge-enhancement programs with employees’ professional needs. These mechanisms jointly enable PD and subsequent OC.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management, Organizational Creativity, Professional Development, Education Staff
  • Structural Equation Modeling