نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 دکتری جامعهشناسی، گروه آموزشی علوم اجتماعی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت هوشهیجانی، سواد اطلاعاتی، و اضطراب کتابخانهای در بین دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان انجام گرفته است.
روششناسی: این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال 1402 (تعداد 2218) بودند. نمونه آماری تحقیق، 340 نفر است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش میانگین هوش هیجانی، سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان را به ترتیب 13/3، 24/3 و 08/3 نشان داد. همچنین، یافتهها نشانگر رابطه معنیداری بین هوشهیجانی، سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانهای بود. همچنین، متغیر سواد اطلاعاتی نقش میانجی را در ارتباط بین هوشهیجانی و اضطراب کتابخانهای به میزان (ضریب) 18/0- واحد (47/0-×38/0) ایفا میکند. نتایج آزمون مدلیابی معادلات ساختاری حاکی از برازش مدل مفهومی ارایه شده در خصوص رابطه هوشهیجانی، سواد اطلاعاتی و اضطراب کتابخانهای دانشجویان بود.
نتایج: این پژوهش نشان داد هوش هیجانی هم بهطور مستقیم و هم از طریق سواد اطلاعاتی میتواند به کاهش اضطراب کتابخانهای دانشجویان کمک نماید. دانشجویانی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند، مهارتهای سواد اطلاعاتی را بهخوبی کسب کرده و این مهارتها نیز باعث کاهش استرس ناشی از استفاده از کتابخانه میگردد.
اصالت و ارزش: پژوهش حاضر برای اولین بار رابطه سه متغیر هوش هیجانی، سواد اطلاعاتی، اضطراب کتابخانهای را با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار داده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Mediating Role of Information Literacy in the Relationship between Emotional Intelligence and Library Anxiety (Case Study: Azarbaijan Shahid Madani University)
نویسندگان [English]
- Rahim Shahbazi 1
- Samad Adlipour 2
1 Associate Professor, Azarbaijan Shahid Madani University
2 PhD in Sociology, Department of Social Sciences, Faculty of Law and Social Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]
Purpose: This research was conducted to investigate the status of emotional intelligence, information literacy, and library anxiety among Azarbaijan Shahid Madani University students.
Methodology: The method used for this study is descriptive-correlational and is based on structural equation modeling. The study's statistical population was postgraduate students of Azarbaijan Shahid Madani University in 1402 (number 2218). The reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha coefficient of 0.89, 0.85, and 0.81, respectively. The collected data was analyzed using descriptive and inferential statistics methods, as well as SPSS and AMOS software.
Findings The average emotional intelligence, information literacy, and library anxiety of postgraduate students at Azarbaijan Shahid Madani University were 3.13, 3.24, and 3.08, respectively. Furthermore, the research revealed a significant correlation between emotional intelligence, information literacy, and library anxiety. Also, the information literacy variable mediates the relationship between emotional intelligence and library anxiety by a coefficient of -0.18 units (-0.47 × 0.38). The results of the structural equation modeling test indicated that the conceptual model presented regarding the relationship between emotional intelligence, information literacy, and library anxiety of students was fit.
Conclusion: The study demonstrated that emotional intelligence can help alleviate library anxiety in students directly and through information literacy. Emotional intelligence and information literacy skills reduce stress caused by using the library.
Value: The present study has investigated the relationship between emotional intelligence, information literacy, and library anxiety for the first time using structural equation modeling.
کلیدواژهها [English]
- Information Literacy
- Graduate Students
- Azarbaijan Shahid Madani University
- Structural Equation Modeling