نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

10.22034/jkrs.2025.67273.1150

چکیده

هدف: این مطالعه به منظور طراحی مدلی به بررسی چگونگی تعاملات آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی و دانشجویان با کتابداران و تاثیر آن بر تولیدات علمی، با استفاده از رویکرد نظریه زمینه‌ای پرداخته است.
روش‌شناسی: روش پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه زمینه‌ای بوده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه نیمه‌ساختاریافته‌ای بوده که بین ۲۰ نفر از اعضای هیئت علمی و کتابداران توزیع شده است. تحلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری‌ و گزینشی بوده که در نهایت به مدل تدوین شده انجامید.
یافته‌ها: این مطالعه مجموعه‌ای از ۳۶۴ کد باز را شناسایی کرد که از بین آن‌ها ۶۳ کد محوری استخراج شد و در نهایت ۱۶ کد گزینشی باقی ماندند. این کدها در یک مدل پارادایمی شامل: پدیده محوری؛ شرایط علّی؛ عوامل زمینه‌ای؛ شرایط مداخله‌گر؛ استراتژی‌ها و پیامدها است.
نتایج: عوامل شناسایی شده در تعاملات آموزشی و پژوهشی کمک شایانی به شناخت نیازهای اطلاعاتی آموزشی و پژوهشی و دسترسی به منابع اطلاعاتی تخصصی می‌کنند. این نوع تعاملات به هم‌افزایی، به اشتراک‌گذاری دانش و تجارب بین اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کتابداران می‌انجامد و در راستای اهداف توسعه‌ای دانشگاه‌ها و انجام پژوهش‌های ملی چالش‌برانگیز کارا عمل می‌کند.
اصالت و ارزش: پژوهش حاضر، برای اولین بار، نقش تعاملات بین اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کتابداران دانشگاه مازندران را در تولیدات علمی بررسی کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explanation of the model of educational and research interactions among faculty members, students, and librarians and its impact on scientific outputs with a grounded theory approach

نویسنده [English]

  • Safiyeh tahmasebi Limooni

Associate Prof. Department of Knowledge and Information Science, Bab.C., Islamic Azad University, Babol,,, Iran

چکیده [English]

Purpose: To provide a model of the impact of research interactions between faculty members and students with librarians on scientific products with a grounded theory approach.
Methodology: This is a qualitative approach using grounded theory research method and systematically. Data collection was a semi -structured interview using snowball sampling. Twenty interviews were conducted with faculty members and librarians at the University. Data analysis was performed in three stages of open, axial & selective coding based on which a qualitative research model was designed.
Findings: showed that out of a total of 364 open codes identified, 63 were central codes and in conclusion 16 selected codes were identified. A paradigm model including: Improving the research interactions of faculty members and students with librarians in scientific productions as a axial category and causal conditions, contextual factors, Interventional conditions, strategies & consequences was set.
Conclusion: Conferring inadequate studies inspecting factors affecting the educational and research interactions of the studied community will be essential role in identifying the educational and research information needs and providing specialized information resources in order to support researchers and improve scientific products. These interactions, collaborations, contributions, and experiences of faculty and students with the librarian will help advance the university's development goals and to completed programs, and empower a university that can carry out large-scale national and challenging research.
Value: The present study, for the first time, has examined the role of interactions between faculty members, students, and librarians at the University of Mazandaran in scientific production.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational and Research Interactions
  • Scientific Productions
  • Grounded Theory