نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده
هدف: این پژوهش به بررسی رفتار اطلاعیابی و نیازهای اطلاعاتی دانشجویان بینالمللی دانشگاه تبریز با توجه ویژه به کتابخانه دانشگاهی میپردازد.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کابردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، پیمایشی بود. جامعه پژوهش، دانشجویان بینالمللی دانشجویان دانشگاه تبریز بودند که تعداد آنها در زمان انجام پژوهش حدود 2100 نفر بود. از این جامعه، تعداد 325 نمونه به صورت تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود.
یافتهها: وبسایتها و پایگاههای اطلاعاتی، مهمترین منبع کسب اطلاعات برای بینالمللی دانشگاه تبریز بودند. دانشجویان بینالمللی از قالب اطلاعاتی مقاله مجله علمی و کتاب بیشتر از سایر استفاده میکنند. نتایج آزمون خی دو نشان داد که بین مقطع تحصیلی دانشجویان بینالمللی دانشگاه تبریز و مراجعه آنها به کتابخانه رابطهای وجود نداشته و نسبت مراجعه دانشجویان مقاطع مختلف تقریباً مشابه بوده است. همچنین نتایج آزمون خی دو نیز نشان داد که بین میزان آشنایی دانشجویان بینالمللی دانشگاه تبریز با زبان فارسی و نسبت مراجعه آنها به کتابخانه رابطة معناداری وجود داشت. مهمترین نیاز اطلاعاتی دانشجویان بینالمللی به برنامه درسی مربوط بود. در نهایت، کمبود کتابهای خارجی مهمترین مانع در کتابخانههای دانشگاه تبریز برای دانشجویان بینالملل بود.
نتایج: رفتار اطلاعاتی دانشجویان بینالمللی دانشگاه تبریز از یک رویکرد هدفمحور، علمی و دیجیتالمحور برخوردار بود. کتابخانههای دانشگاهی برای دانشجویان بینالمللی بیشتر کارکردی آموزشی داشتند تا اجتماعی یا خدماتی.
اصالت و ارزش: این مطالعه راهنمایی ارزشمند برای سیاستگذاران آموزشی و کتابداران دانشگاه تبریز است که قصد دارند تجربه استفاده از کتابخانه را برای همة کاربران، بهویژه دانشجویان بینالمللی، فراگیرتر و رضایتبخشتر کنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the Information Behavior of International Students at the University of Tabriz
نویسندگان [English]
- Hashem Atapour
- Maryam Rezaei
- Rasoul Zavaraqi
Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]
Purpose: This study investigates information seeking behavior and information needs of international students at the University of Tabriz.
Methodology: The research was applied and employed a survey method for data collection. The study population consisted of approximately 2,100 international students enrolled at the University of Tabriz at the time of the research. A sample of 325 students was selected using proportionate stratified random sampling. The data was collected using a questionnaire.
Findings: Websites and online databases were identified as the primary sources of information for international students. These students most frequently used academic journal articles and books as their preferred information formats. Chi-square test results showed no significant relationship between students’ academic level and their frequency of library visits—indicating similar usage patterns across academic levels. However, a significant relationship was found between the students’ familiarity with the Persian language and their library visits; students with higher proficiency in Persian were more likely to use the library. The most prominent information need was academic coursework. Finally, the greatest barrier reported by international students in using university libraries was the lack of foreign-language books.
Conclusion: The information behavior of international students at the University of Tabriz is characterized by a goal-oriented, academic, and digital-driven approach. University libraries primarily serve educational purposes for these students, rather than social or service-oriented functions.
Value: This study offers valuable insights for educational policymakers and librarians at the University of Tabriz, aiming to make the library experience more inclusive and satisfying—especially for international students.
کلیدواژهها [English]
- International students
- University of Tabriz
- information seeking behavior
- information need
- university library