نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشکده مدیریت و اقتصاد. دانشگاه تربیت مدرس. تهران. ایران
2 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشکده مدیریت و اقتصاد. دانشگاه تربیت مدرس. تهران. ایران
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی کاربردهای هوش مصنوعی در خودکارسازی فرآیندهای مدیریت دانش است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر نوع، کاربردی و با رویکرد کیفی است. همچنین به منظور افزایش سطح اعتباریافتهها از روش دلفی استفاده شده است. در مرحله دلفی مولفهها و گویههای مربوط به هر فرایند شناسایی شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 10 نفر از خبرگان موضوعی است که به روش هدفمند انتخاب شدند. سنجش دقت و اعتبار دادههای کیفی بر اساس معیارهای اعتبار، اطمینان، قابلیت تایید و انتقالپذیری و روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوایی بررسی شد.
یافتهها: یافتههای حاصل شده، نشان داد که هوش مصنوعی میتواند در فرآیندهای مدیریت دانش که شامل 9 مرحله (شناخت/کسب/ممیزی/سازماندهی/اشاعه/ ارزشآفرینی/ توسعه/کاربست/خلق) دانش است، نقش مهمی را ایفا کند.
نتیجهگیری: نتایج به دست آمده نشان داد در فرآیند شناخت دانش بیشترین کاربرد هوش مصنوعی در ترویج دانش و در فرآیند کسب دانش بیشترین کاربرد هوش مصنوعی در خلاصهسازی خودکار و استدلال و نتیجهگیری است؛ در فرآیند ممیزی دانش نیز شناسایی شکافهای دانش و در فرآیند سازماندهی دانش در حوزه طبقهبندی خودکار بیشترین کاربرد هوش مصنوعی را به خود اختصاص دادند؛ همچنین در فرآیند اشاعه دانش در حوزه شناسایی مخاطب، در فرآیند ارزشآفرینی از دانش، ارزیابی کیفیت محتوا بیشترین نقش را دارد؛ و در نهایت در فرآیند توسعه دانش در حوزه پژوهش و اکتشافات علمی، در فرآیند کاربست دانش در حوزه توصیه سیستمهای پشتیبانی تصمیم و بالاخره در فرآیند خلق دانش در حوزه ترکیب دانش بیشترین کاربرد هوش مصنوعی دیده میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying the applications of artificial intelligence in the ability to automate knowledge management processes
نویسندگان [English]
- nazila mehrabi 1
- Faeze Eskandari 2
1 Doctoral student of knowledge & information science . Faculty of Management and Economics. Tarbiat Modares University. Tehran. Iran
2 Department of knowledge & Information Science . Faculty of Management and Economics. Tarbiat Modares University. Tehran. Iran
چکیده [English]
Purpose: the aim of this research is to identify the applications of AI in automating knowledge management processes.
Methodology: This research is applied in nature and adopts a qualitative approach. To enhance the credibility of the findings, the Delphi method was used. In the Delphi stage, the components and items related to each process were identified. The study population comprised 10 subject matter experts selected purposefully. The accuracy and validity of qualitative data were assessed based on criteria such as credibility, dependability, confirmability, transferability, and content validity.
Findings: The results indicate that AI can play a significant role in knowledge management processes, including (identification/acquisition/audit/organization/dissemination/value creation/development/application/creation) of knowledge.
Conclusion: The results demonstrate that In the knowledge identification process, the most use of artificial intelligence is in knowledge promotion, and in the knowledge acquisition process, the most use is in automatic summarization & reasoning; In the process of knowledge audit, identifying knowledge gaps and In the knowledge organization process, in the field of automatic classification, artificial intelligence was used the most; Also, in the process of spreading knowledge in the field of audience identification, in the process of creating value from knowledge, evaluating the quality of content plays the biggest role; And finally, in the process of developing knowledge in the field of research and scientific discoveries, in the process of applying knowledge in the field of recommending decision support systems, and finally in the process of creating knowledge in the field of knowledge synthesis, artificial intelligence is used the most.
کلیدواژهها [English]
- artificial intelligence
- knowledge management
- knowledge management processes
- automation
- technology