نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
هدف: پژوهش با هدف توسعه یک نظام اکتساب دانش برای نهادها انجام شده است تا با مستندسازی و بهرهگیری از دانش و تجربیات سازمانی، ضمن تبدیل دانش ضمنی به صریح، چالشهای راهبردی را شناسایی و ظرفیتهای یادگیری نهادی و نهایتاً عملکرد سازمانی را بهبود بخشد.
روششناسی: جهت دستیابی به هدف پژوهش، از روششناسی نظامهای نرم استفاده شده است. دادهها عمدتاً از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری شدند و پرسشنامهها بهعنوان روش مکمل به کار گرفته شدند. پژوهش دربردارندۀ شش گام ساختاریافته بود که شامل شناسایی چالشهای کلیدی، آسیبشناسی نظامهای سازمانی، تجزیه و تحلیل ذینفعان، ترسیم نقشه شناختی معنایی، تحلیل اهمیت-عملکرد، و ارائه توصیههای اجرایی بود.
یافتهها: 20 متغیر کلیدی طراحی برای یک نظام اکتساب دانش شناسایی شد که براساس تحلیل اهمیت-عملکرد در چهار حوزه تصمیمگیری راهبردی دستهبندی شدند. این متغیرها بر اساس وزن نهایی خود رتبهبندی شدند تا درک جامعی از اهمیت نسبی آنها فراهم شود.
نتایج: با بهکارگیری یک روششناسی نظاممند، چارچوبی متقن برای طراحی و اجرای یک نظام اکتساب دانش ارائه شده است. یافتهها بینشهای کاربردی برای نهادهای اجتماعی جهت مقابله با چالشهای راهبردی، بهینهسازی استفاده از منابع شناختی و ارتقای شیوههای مدیریت دانش فراهم میکند.
اصالت و ارزش: رویکردی ساختاریافته و گامبهگام برای اکتساب دانش نهادی ارائه شده است که بینشهای نظری را با توصیههای اجرایی ترکیب میکند. یافتهها برای سازمانهایی که به دنبال تقویت تواناییهای یادگیری و رفع چالشهای تبدیل دانش ضمنی به صریح از طریق مدیریت دانش مؤثر هستند، ارزشمند است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing a Soft Knowledge Acquisition System for Social Institutions
نویسنده [English]
- Mohammad Milad Ahmadi
Department of Management, SR.C., Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: This study aims to develop a knowledge acquisition system tailored for institutions, addressing the strategic challenges posed by documenting and leveraging organizational knowledge and experiences to enhance institutional learning and performance.
Methodology: The research employed the soft systems methodology approach (SSM). Data were collected primarily through semi-structured interviews, supplemented by questionnaires. The study progressed through six structured steps, including identifying key challenges, diagnosing organizational systems, conducting CATWOE analysis, creating a semantic cognitive map, performing performance-importance analysis, and providing recommendations for implementation.
Findings: The research identified 20 critical design variables for a knowledge acquisition system, categorized into four strategic decision areas based on their performance-importance analysis. These variables were ranked according to their final weights, facilitating a comprehensive understanding of their relative significance.
Conclusion: By employing systematic methodologies, the study presented a robust framework for designing and implementing a knowledge acquisition system. The findings provide practical insights for institutions to address strategic challenges, optimize cognitive resource utilization, and foster effective knowledge management practices.
Value: This research contributes a structured, step-by-step methodology for institutional knowledge acquisition, combining theoretical insights with actionable recommendations. It offers value to organizations seeking to enhance their learning capabilities and address strategic challenges through effective knowledge management systems.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Management
- Tacit Knowledge
- Social Institutions
- Systemic Methodology
- Systematization