نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

هدف: انتشار وسیع ویروس کرونا در سال 2019 و فراگیری آن باعث شد تا سازمان بهداشت جهانی اعلام پاندمی (شیوع جهانی کرونا) نماید. در این شرایط نیاز به اطلاعات معتبر و صحیح برای مقابله با این ویروس و بیماری به نیازی جدی تبدیل شد. ازاین‌رو اهمیت سواد اطلاعات سلامت بیش از گذشته مشهود شد. با توجه به این موارد پژوهش حاضر درصدد برآمد تا رابطه بین سواد اطلاعات سلامت و توانایی رویارویی با اینفودمی کووید-19 را در بین دانشجویان دانشگاه رازی بررسی نماید.
روش‌شناسی‌: پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی اجرا شد و ابزار گردآوری داده­ها پرسش­نامه بود. جامعه پژوهش عبارت بودند از کل دانشجویان دانشگاه رازی و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شد. داده­های گردآوری­شده با استفاده از آماره­های توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آماره‌های استنباطی (کلوموگروف-اسمیرنوف و همبستگی پیرسون) تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته­ها نشان داد میانگین پاسخ­های تمامی متغیرهای سواد اطلاعات سلامت بیشتر از حد متوسط است و بین سواد اطلاعات سلامت و توانایی رویارویی با اینفودمی کووید-19 رابطه معناداری وجود دارد.
نتایج: افرادی که ازنظر سطح سواد اطلاعات سلامت، وضعیت مناسب­تر و مطلوب­تری دارند بهتر می­توانند با بحران­های روانی و رفتاری حاصل از اینفودمی مواجه شوند. درواقع سواد اطلاعات سلامت می­تواند به‌عنوان یک سپر در مقابل اینفودمی عمل نموده و افراد را در برابر آن واکسینه کند.
اصالت و ارزش: پژوهش در حوزه رابطه سواد اطلاعات سلامت و توان رویارویی با اینفودمی مسبوق به سابقه نیست.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Relationship Between Health Information Literacy and the Ability to Face the COVID-19 Infodemic Among the Students of Razi University

نویسندگان [English]

  • Ebjehaj Darafarin 1
  • Amin Zare 2
  • Gholamreza Heidari 2

1 M.A. in Information Science, Faculty of Social Science, Razi University, Kermanshsh, Iran.

2 Associate Professor, Department of Information Science, Faculty of Social Science, Razi University, Kermanshsh, Iran

چکیده [English]

Purpose: The outbreak of the coronavirus in 2019 and the spread of the disease of COVID-19 led the World Health Organization to declare a pandemic, and the need for reliable and accurate information to deal with this virus and disease became a serious need. Therefore, the importance of health information literacy became more evident than in the past. According to these cases, the current study aimed to investigate the relationship between health information literacy and the ability to cope with the infodemic of Covid-19 among the students of Razi University.
Methodology: The current research was carried out using a survey method and the data collection tool was a questionnaire.
Findings: This research was carried out using a survey method and the data collection tool was a questionnaire. The research population consisted of all students of Razi University and the sample size was calculated using Cochran's formula. The collected data were analyzed using descriptive statistics (frequency distribution, mean and standard deviation) and inferential statistics (Kolmogrov-Smirnov and Pearson correlation),
Conclusion: Individuals with a more suitable and favorable situation in terms of health information literacy level can better face psychological and behavioral crises resulting from infodemic. In fact, health information literacy can act as a shield against infodemics and vaccinate people against it.
Value: Research in the field of the relationship between health information literacy and the ability to face infodemia is unprecedented

کلیدواژه‌ها [English]

  • Health Information Literacy
  • Infodemic
  • COVID-19
اله وردی پور، حمید. (1399). چالش جهانی ارتباطات سلامت: اینفودمی در پاندمی بیماری کروناویروس (COVID-19). آموزش و سلامت جامعه، 7(2)، 65-67.  doi: 10.29252/jech.7.2.65
لاله­زاریان، آناسیک. (1393). بررسی رفتار اطلاع‌یابی سلامت بیماران دیابتی شهر اصفهان براساس مدل لانگو در سال 1392. )پایان‌نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد.( دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
مختاری حصاری، پریسا؛ معزی، بهناز؛ و منتظری، علی. (1399). ویروس کرونا و مواجهه بیش‌ازحد اطلاعاتی. پایش، 19(3)، 349-353.  Doi: 10.29252/payesh.19.3.349
زارع، امین. (1401). اطلاع‌یابی سلامت در هنگام همه‌گیری بیماری: مطالعه موردی شهروندان کرمانشاهی در بحران شیوع کووید 19. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 14(ویژه‌نامه بحران کرونا و علم اطلاعات (کووید-19)،1-13.   https://doi.org/10.22055/slis.2020.33088.1715
زارع گاوگانی، وحیده. (1399). شیوع اطلاعات نادرست در بحران جهانی کروناویروس. تصویر اطلاعات، 11(1)،1-5.. doi: 10.34172/doh.2020.01 
 
Bastani, P., & Bahrami, M. A. (2020). COVID-19 related misinformation on social media: a qualitative study from Iran. Journal of medical Internet research. https://doi.org/10.2196/18932
Eysenbach, G. (2020). How to Fight an Infodemic: The Four Pillars of Infodemic Management. medical Internet research, 22(6), e21820. https://doi.org/10.2196/21820
Gisondi, M. A., Chambers, D., La, T. M., Ryan, A., Shankar, A., Xue, A., & Barber, R. A. (2022). A Stanford Conference on Social Media, Ethics, and COVID-19 Misinformation (INFODEMIC): Qualitative Thematic Analysis. medical Internet research, 24(2), e35707. https://doi.org/10.2196/35707
Hirvonen, N., Enwald, H., Mayer, A. K., Korpelainen, R., Pyky, R., Salonurmi, T., Savolainen, M. J., Nengomasha, C., Abankwah, R., Uutoni, W., Niemelä, R., & Huotari, M. L. (2020). Screening everyday health information literacy among four populations. Health information and libraries journal, 37(3), 192–203. https://doi.org/10.1111/hir.12304
Islam, M. S., Sarkar, T., Khan, S. H., Mostofa Kamal, A. H., Hasan, S. M. M., Kabir, A., Yeasmin, D., Islam, M. A., Amin Chowdhury, K. I., Anwar, K. S., Chughtai, A. A., & Seale, H. (2020). COVID-19-Related Infodemic and Its Impact on Public Health: A Global Social Media Analysis. tropical medicine and hygiene, 103(4), 1621-1629. https://doi.org/10.4269/ajtmh.20-0812
Savolainen, R. (1995). Everyday life information seeking: Approaching information seeking in the context of “way of life”. Library & information science research17(3), 259-294. https://doi.org/10.1016/0740-8188(95)90048-9
Webber, S., & Johnston, B. (2000). Conceptions of information literacy: new perspectives and implications. Journal of information science26(6), 381-397.‏ https://doi.org/10.1177/01655515000260060
Williamson, K. (1998). Discovered by chance: The role of incidental information acquisition in an ecological model of information use. Library & information science research20(1), 23-40. https://doi.org/10.1016/S0740-8188(98)90004-4
Wilson, T. (2000). Human Information Behavior. Information Science, 3(2), 49-55. https://inform.nu/Articles/Vol3/v3n2p49-56.pdf
Zielinski, C. (2021). Infodemics and infodemiology: a short history, a long future. Revista panamericana de salud publica45, e40.‏ https://doi.org/10.26633/RPSP.2021.40