نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده
هدف: هدف پژوهش تعیین وضعیت سواد داده دانشجویان دانشگاه رازی است.
روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی بود. جامعة آماری، کلیة دانشجویان دانشگاه رازی در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 11080 نفر بودند. براساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 371 نفر انتخاب شد. برای تعیین حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه سواد داده وایلی، سینامون و کوپاک (2022) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آمار استنباطی و توصیفی استفاده گردید.
یافتهها: سطح سواد داده دانشجویان کمتر از حد متوسط بود. از میان ابعاد سواد داده، دانشجویان بیشترین مهارت را در مؤلفة استفاده از دادهها و کمترین مهارت را در مؤلفة مدیریت دادهها داشتند. از میان ویژگیهای فردی، مقطع تحصیلی و سن با متغیر سواد داده ارتباط معناداری داشت. اما بین جنسیت، ترمتحصیلی، رشتهتحصیلی و دانشکدة محل تحصیل با سواد داده ارتباط معناداری وجود نداشت.
نتایج: نتایج پژوهش نشانداد که سواد داده دانشجویان در سطح مطلوبی نیست و آنها چندان از مهارتهای سواد داده بهرهمند نیستند. لازم است، مسئولین دانشگاه به ارتقای سطح سواد داده در قالب برنامههای آموزشی و سمینارهایی با موضوع سواد توجه نمایند و دانشجویان نیز در تقویت و کسب مهارتهای سواد داده بکوشند.
اصالت و ارزش: این مطالعه با تحلیل وضعیت سواد داده دانشجویان، به دانشگاهها کمک میکند تا برنامههای آموزشی مناسبی برای توسعه این مهارت درنظر بگیرند و درنهایت به تربیت دانشجویانی دارای توانمندیهای تحلیلی درحوزه دادهها کمک کنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Status of Data Literacy among Razi University Students
نویسندگان [English]
- Tasa Morvarid 1
- saleh rahimi 2
- Gholamreza Heidari 2
1 M.A. In Knowledge and Information Science, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]
Purpose: This study evaluates the data literacy status of Razi University students.
Methodology: The research, employing a survey-based approach, targeted all Razi University students for the 2022–2023 academic year (N = 11,080). Using the Krejcie and Morgan table, a stratified random sample of 371 students was selected. Data were collected via the Data Literacy Questionnaire by Waili, Sinnamon, & Kopak (2022), and analyzed using inferential and descriptive statistics.
Findlings: The data literacy levels of students were below average. Among the dimensions assessed, data usage had the highest proficiency, whereas data management was the weakest. Data literacy correlated significantly with educational level and age but showed no significant association with gender, academic term, field of study, or faculty.
Conclusion: The findings reveal inadequate data literacy among students, underscoring the need for educational interventions such as targeted programs and seminars. Universities should prioritize improving these skills, while students must actively seek to enhance their competencies.
Value: This study provides actionable insights for universities to design programs aimed at strengthening students’ data literacy, fostering analytical capabilities in data-intensive disciplines.
کلیدواژهها [English]
- Data usage
- Data comprehension
- Data management
- Razi University
- Higher education