نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 دانشیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران.

3 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه ، ایران.

چکیده

هدف: هدف پژوهش تعیین وضعیت سواد داده دانشجویان دانشگاه رازی است.
روش‌شناسی‌: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی بود. جامعة آماری، کلیة دانشجویان دانشگاه رازی در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 11080 نفر بودند. براساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 371 نفر انتخاب شد. برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای استفاده شد. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه سواد داده‌ وایلی، سینامون و کوپاک (2022) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آمار استنباطی و توصیفی استفاده گردید.
یافته‌ها: سطح سواد داده‌ دانشجویان کمتر از حد متوسط بود. از میان ابعاد سواد داده، دانشجویان بیشترین مهارت را در مؤلفة استفاده از داده‌ها و کمترین مهارت را در مؤلفة مدیریت داده‌ها داشتند. از میان ویژگی‌های فردی، مقطع تحصیلی و سن با متغیر سواد داده ارتباط معناداری داشت. اما بین جنسیت، ترم‌تحصیلی، رشته‌تحصیلی و دانشکدة محل تحصیل با سواد داده ارتباط معناداری وجود نداشت.
نتایج: نتایج پژوهش نشان‌داد که سواد داده دانشجویان در سطح مطلوبی نیست و آن‌ها چندان از مهارت‌های سواد داده بهره‌مند نیستند. لازم است، مسئولین دانشگاه به ارتقای سطح سواد داده در قالب برنامه‌های آموزشی و سمینارهایی با موضوع سواد توجه نمایند و دانشجویان نیز در تقویت و کسب مهارت‌های سواد داده بکوشند.
اصالت و ارزش: این مطالعه با تحلیل وضعیت سواد داده دانشجویان، به دانشگاه‌ها کمک می‌کند تا برنامه‌های آموزشی مناسبی برای توسعه این مهارت درنظر بگیرند و درنهایت به تربیت دانشجویانی دارای توانمندی‌های تحلیلی درحوزه داده‌ها کمک کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Status of Data Literacy among Razi University Students

نویسندگان [English]

  • Tasa Morvarid 1
  • saleh rahimi 2
  • Gholamreza Heidari 3

1 MSc, Department of Knowledge and Information Science, Razi University, Kermanshah,

2 Associate prof of Knowledge and Information Science, Razi University. Kermanshah. Iran.

3 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The study aims to determine the data literacy status of Razi University students.
Methodlogy: This applied research used a survey method. The statistical population included all Razi University students in the 2022-2023 academic year, totaling 11,080 individuals. Based on the Krejcie and Morgan table, a sample size of 371 was selected using stratified random sampling. Data were collected using the Data Literacy Questionnaire by Waili, Sinnamon. & Kopak (2022). Inferential and descriptive statistical tests were employed for data analysis.
Findlings: The data literacy level of students was below average. Among the dimensions of data literacy, students had the highest skill in data usage and the lowest in data management. Educational level and age had a significant relationship with data literacy, while gender, academic term, field of study, and faculty did not.
Conclusion: The study showed that students' data literacy is not at a desirable level, and they do not possess adequate data literacy skills. University officials need to focus on enhancing data literacy through educational programs and seminars, and students should strive to strengthen and acquire these skills.
Originality and Value: By analyzing students' data literacy status, this study helps universities design appropriate educational programs to develop these skills, ultimately aiding in the training of students with analytical capabilities in data fields.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Data usage
  • Data comprehension
  • Data management