نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی
2 مدرس مدعو گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، ایران
3 دانشآموخته علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، ایران
چکیده
هدف: : اصل کمترین کوشش مبتنی بر این واقعیت است که یک عمل همواره به طریقی که کمترین کوشش و تلاش را نیاز داشته باشد انجام میشود. پژوهش حاضر بر آن است تا به مطالعه الگوی استفاده از منابع چاپی در بین دانشجویان دانشگاه رازی و مقایسه آن با اصل کمترین کوشش بپردازد. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان استفاده از منابع چاپی اعم از کتابها و مجلات، توسط دانشجویان دانشگاه رازی و تحلیل این امر است که این استفاده تا چه اندازه تابع اصل کمترین کوشش است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کمّی و روش استفاده شده برای انجام آن، پیمایشی بود. جامعه پژوهش عبارت بود از همه دانشجویان دانشگاه رازی در شهر کرمانشاه. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 375 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساختهای استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد استفاده از منابع چاپی توسط دانشجویان دانشگاه رازی، به طور معناداری تابع اصل کمترین کوشش است. همچنین نتایج حاکی از آن بود که متغیر اصل کمترین کوشش، پیشبین معناداری برای میزان استفاده از منابع چاپی است.
نتایج: اصل کمترین کوشش یک اصل منطقی و بخردانه به نظر میرسد و اثرپذیری استفاده دانشجویان از منابع چاپی ازاین اصل، باید مد نظر سیاستگذران و مدیران کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی قرار گیرد.
اصالت و ارزش: مطالعه پیرامون اصل کمترین کوشش در داخل ایران چندان مسبوق به سابقه نبوده و از تازگی و اصالت برخودار است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Measuring the use of printed resources based on the principle of least effort among Razi
نویسندگان [English]
- Amin Zare 1
- Soleiman Shafiei 2
- Mohsen Jafari 3
1 Department of Info Scie, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Guest Lecturer, Department of Information Science, Razi University, Kermanshah, Iran
3 . M.A. in Information Science, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]
Purpose: The principle of least effort is based on the fact that an action is always performed in a way that requires the least effort. The present study aims to study the pattern of using printed resources among Razi University students and compare it with the principle of least effort..
Methodology: The current research is a quantitative research type and the method used to conduct it was a survey. The research population consisted of all the students of Razi University in Kermanshah and data were gathered via questionnaire.
Findings: The findings showed that the use of printed resources by students of Razi University is significantly subject to the principle of least effort. Meanwhile, the use of undergraduate students follows this principle more than other levels. Also, the results of Pearson's correlation tests as well as multivariate regression analysis indicated that the principle variable of least effort is a significant predictor for the amount of use of printed resources.
Conclusion: The principle of least effort seems to be a logical and sensible principle and the effectiveness of students' use of printed resources from this principle should be considered by policymakers and managers of libraries and information centers.
value: The study of the principle of least effort is not unprecedented in Iran and it has novelty and originality.
کلیدواژهها [English]
- principle of least effort
- Zipf's law
- printed sources
- students
- Razi University