نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، ایران
2 رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان کرمانشاه، مدرس مدعو گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، ایران
3 دانشآموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، ایران
چکیده
هدف: اصل کمترین کوشش مبتنی بر این واقعیت است که یک عمل همواره به طریقی که کمترین کوشش و تلاش را نیاز داشته باشد انجام میشود. پژوهش حاضر بر آن است تا به مطالعه الگوی استفاده از منابع چاپی در بین دانشجویان دانشگاه رازی و مقایسه آن با اصل کمترین کوشش بپردازد. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان استفاده از منابع چاپی اعم از کتابها و مجلات، توسط دانشجویان دانشگاه رازی و تحلیل این امر است که این استفاده تا چه اندازه تابع اصل کمترین کوشش است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کمی و روش استفاده شده برای انجام آن، پیمایشی بود. جامعه پژوهش شامل همه دانشجویان دانشگاه رازی در شهر کرمانشاه بوده است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 375 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساختهای استفاده شد. برای توصیف دادهها از آمارههای توصیفی و برای سنجش نرمال یا غیرنرمال بودن توزیع دادهها از آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف و شاپیرو-ویلک استفاده شد. در سطح استنباطی نیز از رگرسیون خطی چندمتغیره و آنووا، رگرسیون خطی گامبهگام و تحلیل اکتشافی استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد استفاده از منابع چاپی توسط دانشجویان دانشگاه رازی، بهطور معناداری (R2=0/94) تابع اصل کمترین کوشش است. همچنین نتایج حاکی از آن بود که متغیر اصل کمترین کوشش، پیشبین معناداری برای میزان استفاده از منابع چاپی است.
نتایج: اصل کمترین کوشش یک اصل منطقی و بخردانه به نظر میرسد و اثرپذیری استفاده دانشجویان از منابع چاپی از این اصل، باید مد نظر سیاست گذاران و مدیران کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی قرار گیرد.
اصالت و ارزش: مطالعه پیرامون اصل کمترین کوشش در داخل ایران چندان مسبوق به سابقه نبوده و از تازگی و اصالت برخوردار است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Evaluating the Use of Printed Resources Based on the Principle of Least Effort: A Study at Razi University
نویسندگان [English]
- Amin Zare 1
- Soleiman Shafiei 2
- Mohsen Jafari 3
1 Associate Professor, Department of Information Science, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Head of UAST of Kermsnshsh Province, Guest Lecturer of the Department of Information Science, Razi University, Kermanshah, Iran
3 M.A. in Information Science, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]
Purpose: This study investigates the application of the principle of least effort in the usage of printed resources among students at Razi University. The principle posits that actions are performed in ways that minimize effort.
Methodology: A quantitative research design employing a survey method was used. Data were collected from 375 students using a structured questionnaire.
Findings: The study revealed that the use of printed resources by Razi University students aligns significantly with the principle of least effort. Undergraduate students exhibited greater adherence to this principle compared to postgraduate levels. Statistical analyses, including Pearson’s correlation and multivariate regression, indicated that the principle of least effort significantly predicts printed resource usage.
Conclusion: The principle of least effort appears to be a valid framework for understanding students' resource usage behaviors. The findings underscore its importance for library and information center management.
Value: This study introduces a novel exploration of the principle of least effort within the Iranian academic context.
کلیدواژهها [English]
- Principle of least effort
- Zipf’s law
- printed resources
- students
- Razi University