نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران

2 مربی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش سازمانی بر عملکرد کارکنان کتابخانه­های عمومی استان بوشهر است.
روش‌شناسی‌: این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش 164 نفر از کارکنان کتابخانه­های عمومی استان بوشهر بوده و با توجه به محدود بودن جامعه آماری از روش سرشماری استفاده گردید. در این پژوهش از دو پرسشنامه هوش سازمانی کارل آلبرخت (2003) و پرسشنامه عملکرد کارکنان برگرفته از مدل عملکرد کارکنان اچیو استفاده شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از آزمون­های کولموگروف – اسمیرنوف، رگرسیون خطی، فریدمن و مجذور کای استفاده شد.
یافته‌ها: یافته­ها نشان دادند مؤلفه‌های هوش سازمانی بر عملکرد کارکنان کتابخانه­های عمومی که شامل چشم‌انداز استراتژیک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد و توافق، کاربرد دانش، سرنوشت مشترک و فشار عملکرد می­باشد رابطه معناداری با یکدیگر دارند. همچنین یافته­ها نشان داد اختلافی بین نظرات جامعه پژوهش بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی که شامل جنس، میزان تحصیلات و سابقه خدمت است، ازنظر تأثیر هوش سازمانی بر عملکرد کتابداران وجود ندارد.
نتایج: با توجه به نتایج پژوهش حاضر  به نظر می­رسد می­توان رابطه معناداری بین هوش سازمانی و عملکرد کتابداران در کتابخانه­های عمومی متصور شد. همچنین با توجه به وجود مؤلفه‌های هوش سازمانی شدت و ضعف هر یک از مؤلفه­ها نیز می­تواند مورد توجه قرار گیرد.
اصالت و ارزش: با توجه به اهمیت نیروی انسانی در یک سازمان، بررسی عوامل تأثیرگذار در عملکرد آنان بسیار مهم و حیاتی است. با توجه به اینکه هوش سازمانی دارای مؤلفه‌هایی با قرابت زیاد با محیط کاری کتابخانه­های عمومی دارند، بررسی این مهم لازم و ضروری می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Organizational Intelligence on Improving the Performance of Bushehr Public Library Staff

نویسندگان [English]

  • Abbas Doulani 1
  • mahnaz saadat 2
  • Roya Baradar 3

1 Assosiate Professor, Department of Information Science, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran

2 Instructor, Department of Information Science, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.

3 Assosiate Professor, Department of Information Science, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Purpose: This study aims to explore the impact of organizational intelligence on the performance of public library employees in Bushehr Province.
Methodology: This research follows an applied purpose and a descriptive-correlational approach. The population consists of 164 employees from public libraries in Bushehr Province. Given the small size of the population, a census method was applied. Data were collected using two questionnaires: Karl Albrecht's (2003) organizational intelligence scale and an employee performance questionnaire based on the Echio performance model. Data analysis involved Kolmogorov-Smirnov, linear regression, Friedman, and chi-square tests.
Findings: The results revealed that organizational intelligence components, such as strategic vision, desire for change, morale, unity and agreement, application of knowledge, common destiny, and performance pressure, are significantly correlated with employee performance in public libraries. Additionally, no significant differences were found regarding demographic variables (gender, education level, and work experience) in relation to the effect of organizational intelligence on employee performance.
Conclusion: The study concludes that organizational intelligence significantly influences the performance of librarians in public libraries. Identifying and strengthening the various components of organizational intelligence can enhance library staff performance.
Value: This research emphasizes the importance of human resources and highlights the role of organizational intelligence in improving performance, which is particularly relevant in the context of public libraries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Intelligence
  • Employee Performance
  • Librarians
  • Public Libraries
  • Bushehr Province