نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 گروه علم اطلاعات. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا. تهران. ایران

10.22034/jkrs.2024.62217.1090

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش سازمانی بر عملکرد کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر می‌باشد.
روش‌شناسی‌: این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و به روش توصیفی- تحلیلی می‌باشد و به منظور تعیین تاثیر هوش سازمانی بر بهبود عملکرد کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش164نفر از کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر می‌باشند و با توجه به محدود بودن جامعه آماری از روش سرشماری استفاده گردید. در این پژوهش از دو پرسشنامه هوش سازمانی کارل آلبرخت و پرسشنامه عملکرد کارکنان برگرفته از مدل عملکرد کارکنان اچیو استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند تأثیر مولفه‌های هوش سازمانی بر عملکرد کارکنان کتابخانه‌های عمومی که شامل چشم انداز استراتژیک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد و توافق، کاربرد دانش، سرنوشت مشترک و فشار عملکرد می‌باشد به صورت معنی‌داری اثرگذار است. همچنین متغیرهای جمعیت‌شناسی جامعه پژوهش که شامل جنس، میزان تحصیلات و سابقه خدمت تأثیری بر نظرات جامعه پژوهش بر هوش سازمانی ندارد.
نتایج: با توجه به نتایج تحقیق حاضر و تحقیقاتی که به صورت مقایسه ای ذکر شد، بی شک مفهوم هوش سازمانی که بر اساس تعاریف مختلف متخصصان در این زمینه است، دارای مولفه های خاصی بر اساس میزان آگاهی کارکنان است. هر سازمان یکی از مولفه های آن در عملکرد آنها موثر است.
اصالت و ارزش: این مقاله نخستین پژوهشی است که در آن تاثیر مولفه‌های هوش سازمانی در بین کتابداران کتابخانه‌های عمومی انجام شده است. هوش سازمانی، با توجه به اهمیت نیروی انسانی در یک سازمان، یکی از عوامل اصلی برای موفقیت سازمان‌ها محسوب می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of organizational intelligence on improving the performance of Bushehr public library staff

نویسندگان [English]

  • Abbas Doulani 1
  • mahnaz saadat 2
  • Roya Baradar 2

1 Information Science Department, faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Iran, Tehran

2 Department of Information Science, faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Iran, Tehran

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this research is to investigate the effect of organizational intelligence on the performance of public library employees in Bushehr province.
Methodlogy: This research is based on practical purpose and descriptive-analytical method, and it was conducted in order to determine the effect of organizational intelligence on improving the performance of public library employees in Bushehr province. The statistical population of this research is 164 employees of public libraries in Bushehr province. In this research, two questionnaires of Karl Albrecht's organizational intelligence and the employee performance questionnaire derived from the Echio employee performance model were used.
Findlings The findings showed the effect of organizational intelligence components on the performance of public library employees, which includes strategic vision, desire for change, morale, unity and agreement, application of knowledge, common destiny and performance pressure in a significant way. It is effective. Also, the demographic variables of the research community, which include gender, level of education, and service history, have no effect on the opinions of the research community on organizational intelligence.
Conclusion: According to the results of the present research and the comparative research, the concept of organizational intelligence, which is based on different definitions of experts in this field, has certain components based on the level of awareness of employees. Every organization has one of its components that are effective in their performance.
Value: This article is the first research in which the effect of organizational intelligence components among public library librarians has been conducted.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Intelligence
  • Performance
  • Librarians
  • Public Libraries
  • Bushehr Province