نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی. دانشگاه پیام نور. ایران
2 مربی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، ایلام، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی و شناخت اجتماعی بر تمایل به اشتراکگذاری دانش در میان کارکنان موزه ملی ایران انجام شده است.
روششناسی: این مطالعه از نوع کاربردی و با رویکرد توصیفی–پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان موزه ملی ایران در سال 1404 بود. با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 184 پرسشنامه معتبر گردآوری گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ترکیبی بود که ابعاد سرمایه اجتماعی، شناخت اجتماعی و اشتراکگذاری دانش را مورد سنجش قرار داد. روایی و پایایی ابزار از طریق تحلیل عاملی تأییدی و آلفای کرونباخ تأیید گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل تحلیل شدند.
یافتهها: هر سه بعد سرمایه اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری بر اشتراکگذاری دانش دارند. همچنین، ابعاد شناخت اجتماعی شامل اهداف اجتماعی، خودکارآمدی و اسناد نیز اثر مثبت و معناداری بر تمایل به اشتراکگذاری دانش داشتند. شاخصهای برازندگی مدل نشاندهنده برازش مطلوب مدل پژوهش بود.
نتایج: سرمایه اجتماعی با فراهمکردن بسترهای ارتباطی و اعتماد، و شناخت اجتماعی با تقویت باورهای فردی و اهداف اجتماعی، بهصورت مکمل زمینه اشتراکگذاری دانش را فراهم میآورند. بر این اساس، مدیران موزهها و سازمانهای فرهنگی میتوانند با تقویت اعتماد، افزایش خودکارآمدی، ایجاد اهداف جمعی و مدیریت هیجانات، بستر مناسبی برای بهبود جریان دانش ایجاد کنند.
اصالت و ارزش: نوآوری پژوهش حاضر در استفاده همزمان از دو چارچوب نظری سرمایه اجتماعی و شناخت اجتماعی است که تصویری جامعتر از عوامل مؤثر بر تمایل به اشتراکگذاری دانش ارائه میدهد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Influence of social capital dimensions and social cognition on individuals’ willingness to share knowledge
نویسندگان [English]
- Ali Biranvand 1
- Maryam Mansouri 2
1 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Iran.
2 Instructor, Department of Social Sciences, Payame Noor University, Ilam, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The purpose of this study is to analyze the influence of social capital and social cognition on the willingness of employees at the National Museum of Iran to share knowledge.
Method: This applied study employed a descriptive-survey methodology. The statistical population consisted of all employees of the National Museum of Iran in 2025. Using Cochran’s formula and a simple random sampling technique, 184 valid questionnaires were obtained. Data were collected through a composite questionnaire designed to measure dimensions of social capital, social cognition, and knowledge sharing. The validity and reliability of the instrument were confirmed through confirmatory factor analysis and Cronbach’s alpha. Data analysis was conducted using Pearson correlation tests and structural equation modeling in LISREL software.
Findings: The results indicated that all three dimensions of social capital have a positive and significant effect on knowledge sharing. In addition, the dimensions of social cognition including social goals, self-efficacy, and attributions also demonstrated a positive and significant impact on employees’ willingness to share knowledge. Furthermore, the model fit indices confirmed an optimal fit for the proposed research model.
Conclusion: Social capital, by fostering communication networks and trust, together with social cognition, by reinforcing individual beliefs and social goals, jointly provides a complementary foundation for knowledge sharing. Accordingly, managers of museums and cultural organizations can enhance knowledge flow by strengthening trust, increasing self-efficacy, establishing shared goals, and managing employees’ emotions.
کلیدواژهها [English]
- Social capital
- social cognition
- knowledge sharing
- National Museum of Iran