نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

3 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی عوامل موثر بر مدیریت دانش شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ارائه مدل مربوط انجام شده است.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش نظریه داده بنیاد برای توسعه مدل مدیریت دانش شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، بهره گرفته است. جامعه مشارکت‌کنندگان را ۲۸ نفر از خبرگان حوزه مدیریت دانش و مدیریت دانش شخصی تشکیل داده‌اند.. روش نمونه‌گیری هدفمند و داده‌ها بر اساس مصاحبه عمیق جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس تحلیل سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا انجام شد.
یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که مدیریت دانش شخصی از شش بعد و 27 مقوله تشکیل شده است. ابعاد شش گانه شامل: «شناسایی اطلاعات، سازماندهی دانش، فناوری‌ها، مهارت، تعامل، انگیزه، مستندسازی تجربیات،نرم افزارها، نظام کارآمد، فرهنگ، وضعیت اقتصادی، پیشینه آموزشی، تدوین دستور العمل‌ها، ادغام ابزارهای مدیریت دانش شخصی در برنامه‌های درسی دانشگاهی، آموزش سواد دیجیتال، ایجاد محیط‌های یادگیری مشارکتی، بهبود بهره‌وری، افزایش اثربخشی، کاهش دوباره‌کاری، ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش، توسعه نوآوری و خلاقیت، افزایش همکاری واشنراک‌گذاری دانش، کمبود زمان، محیط نامناسب کاری، نداشتن انگیزه، ناآشنایی با شیوه‌ها، نبود اعتماد» استخراج گردید.
نتیجه‌گیری: بر اساس مدل ارائه شده برای استقرار موفقیت‌آمیز مدیریت دانش شخصی در دانشگاه‌ها، لازم است که به تمامی ابعاد شناسایی شده توجه ویژه‌ای شود. دانشگاه‌ها می‌توانند با اجرای سیاستگذاری‌های صحیح، کیفیت آموزش و پژوهش را بهبود بخشند و رضایت دانشجویان را افزایش دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying factors affecting personal knowledge management of postgraduate students

نویسندگان [English]

  • Malek Rezvan Vaezi 1
  • faramarz soheili 2
  • َمهali Biranvand 3
  • Soraya ziaei 3

1 P.h.D student

2 Associated Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Educational Scince and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran

3 Associated Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Objective: The present study was conducted to identify the factors affecting the personal knowledge management of postgraduate students and to present the relevant model.
Method: This study used a qualitative approach and grounded theory method to develop a model of personal knowledge management of postgraduate students. The participant population consisted of 28 experts in the field of knowledge management and personal knowledge management. The method was purposive sampling and data were collected based on in-depth interviews. Data analysis was based on open, axial and selective coding level analysis and using MAXQDA software.
Findings: Data analysis showed that personal knowledge management consists of six dimensions and 27 categories. 27 dimensions were extracted, including: "Information identification, knowledge organization, technologies, skills, interaction, motivation, documentation of experiences, software, efficient system, culture, economic situation, educational background, development of guidelines, integration of personal knowledge management tools into university curricula, digital literacy training, creation of collaborative learning environments, improvement of productivity, increase of effectiveness, reduction of rework, improvement of quality of education and research, development of innovation and creativity, increase of cooperation and knowledge sharing, lack of time, inappropriate work environment, lack of motivation, unfamiliarity with methods, lack of trust."
Conclusion: Based on the presented model, for the successful establishment of personal knowledge management in universities, it is necessary to pay special attention to all the identified dimensions. Universities can improve the quality of education and research and increase student satisfaction by implementing correct policies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge management
  • personal knowledge management
  • graduate students
  • grounded theory