نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

چکیده

هدف: حجم عظیم داده‌ها و اطلاعات در حال گردش در شبکه‌های اجتماعی در کنار محبوبیت و گستردگی استفاده از آن‌ها، این شبکه‌ها را در معرض خطرات امنیتی متعددی قرار می‌دهد. بنابراین امروزه امنیت و حریم خصوصی کاربران به یکی از مهم‌ترین مسائل در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. عوامل زیادی بر روی امنیت و حریم خصوصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی اثرگذارند که این پژوهش از آن میان، به بررسی نقش عوامل مهندسی اجتماعی در رفتارهای مرتبط با امنیت و حریم خصوصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی پرداخته است.
روش‌شناسی‌: روش این پژوهش کاربردی، توصیفی (از نوع پیمایشی) بود. گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته و در نمونه‌ای به حجم 375 نفر از جامعه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه بیرجند و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقاتی نسبتی انجام شد. روایی پرسش‌نامه با تأیید متخصصان موضوعی و اساتید حاصل و برای آزمون پایایی از آزمون آلفای کرونباخ (876/0) استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین میزان انجام رفتارهای مربوط به عوامل مهندسی اجتماعی اقتدار و تنهایی در حد مطلوب اما میانگین متغیر سلبریتی به‌طور معناداری بیشتر از حد مطلوب و میانگین متغیرهای عادی‌انگاری و وقایع موردتوجه به‌طور معناداری کمتر از حد مطلوب بود. همچنین میانگین میزان انجام رفتارهای مربوط به روش‌های مهندسی اجتماعی فیشینگ و جعل و سرقت هویت به‌طور معناداری بیشتر از حد مطلوب بود؛ اما میانگین متغیرهای لینک طعمه، ارائه وب‌سایت‌های تقلبی و کلاه‌برداری‌های عاشقانه آنلاین در حد مطلوب بود. علاوه بر این بررسی متغیرهای جمعیت شناختی نشان داد که در همه متغیرهای موردبررسی بانوان نمره بالاتری از آقایان دریافت کردند. همچنین نمره دانشجویان کارشناسی از دو مقطع بالاتر از خودشان، در همه متغیرها بیشتر بود.
نتایج: نمونه انتخاب‌شده این پژوهش رفتارهای مربوط به روش‌های مهندسی اجتماعی مرتبط با امنیت و حریم خصوصی را بیشتر از رفتارهای مربوط به عوامل مهندسی اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دادند؛ اما به‌طور کلی میزان انجام رفتارهای مرتبط با مهندسی اجتماعی مربوط به امنیت و حریم خصوصی در حد مطلوب بود.
اصالت و ارزش: این پژوهش با رویکردی نوآورانه، برای نخستین بار نقش عوامل مهندسی اجتماعی را در شکل‌گیری رفتارهای امنیتی و حریم خصوصی کاربران شبکه‌های اجتماعی بررسی کرده است. تمرکز بر ابعاد روان‌شناختی و رفتاری کاربران، این مطالعه را از تحقیقات فنی پیشین متمایز می‌سازد. نتایج آن می‌تواند مبنایی کاربردی برای طراحی آموزش‌ها و سیاست‌های ارتقای سواد امنیتی در میان دانشجویان و کاربران شبکه‌های اجتماعی فراهم آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Behaviors Related to Security and Privacy of Social Network Users: A Study of Threats Based on Social Engineering

نویسندگان [English]

  • Khadije Akar 1
  • Mohammad Reza Kiani 2
  • Mahmood Sangari 2

1 Master of Knowledge and Information Science, Faculty of Education and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran

2 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The vast volume of data and information circulating in social networks, combined with their popularity and extensive use, exposes these platforms to numerous security risks. Consequently, user security and privacy have become among the most critical issues in in today's digital landscape. Many factors influence users' security and privacy behaviors on social networks. This study investigates the role of individual factors in shaping behaviors related to the security and privacy of social network users.
Methodology: This descriptive-survey research employed a researcher-designed questionnaire administered to a sample of 375 students at the University of Birjand . The questionnaire's validity was confirmed by expert judgment, and its reliability was verified using Cronbach's alpha coefficient ( α = 0.876).
Findings: The average levels of behaviors associated with the social engineering factors of authority and loneliness were within the optimal range. However, the mean score for  the celebrity variable was significantly higher than the optimal level, while normalization and attention-grabbing  events acored significantly below the desired level. In addition, , the average levels of behaviors related to the social engineering methods of phishing, forgery, and identity theft was significantly higher than the optimal level, whereas bait links, fake website offers, and online romance scams were within the acceptable range. Demographic analysis revealed that female students scored higher than male students across all variables, and undergraduate students showed higher acores than those at graduate levels .
Conclusion: The behaviors related to social engineering factors (such as celebrity influence, authority, loneliness, attention-grabbing events, and normalization) were generally at a desirable level among students. However, behaviors associated with social engineering methods (including bait links, fraudulent websites, online romance scams, phishing, and identity theft) exceeded the optimal level.
Value: Overall, participants engaged more frequently in behaviors related to social engineering methods than in those related to factors. Although students expressed a strong concern for security and privacy issues, they also acknowledged limited awareness of certain aspects of these topics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Engineering
  • Behavior
  • Security
  • Privacy
  • Social Networks
 
احسانی فر، محمد؛ و رضوانیان، محمد. (1396، 5 دی). نقش رفتار کاربران در احساس امنیت شبکه‌های اجتماعی. پژوهشکده مدیریت و توسعه پژوهشگاه فرهنگ و هنر. https://civilica.com/doc/708049/
اسلامی، الهه؛ موسوی، ‌سید‌هاشم؛ و علی‌خواه، ‌فردین. (1399). سلبریتی‌های مجازی: غریبه‌های آشنا در عصر رسانه‌های اجتماعی گونه‌شناسی زنان مشهور ایرانی در رسانه اینستاگرام. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 59(16)، 74-45. https://doi.org/10.22034/jcsc.2019.35296
بادامی، محمدعلی؛ مقدادی، محمد مهدی؛ و پیله ور، مرضیه. (1401). جایگاه حمایت‌های حقوقی از کودکان در فضای مجازی با تأکید بر حق تربیت دینی. پژوهش‌های حقوقی، 21(50)، 457-494. doi: 10.48300/jlr.2021.279730.1619
فاطمی‌نیا، محمدعلی؛  حیدری، مهدی؛ و جوانبخت، حسن. (1400). ضریب نفوذ اجتماعی سلبریتی‌ها و عوامل اجتماعی مؤثر‌ بر آن در شهر رشت. پژوهش‌های ارتباطی، 28(108)، 39-67.  https://doi.org/10.22082/cr.2021.533889.2211
حسینی سنو، سید امین؛ و مظاهری، الهام. (1397). تأثیر حریم خصوصی، امنیت و اعتماد ادراک شده بر رفتار به اشتراک‌گذاری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی موبایل: نقش تعدیل‌کننده متغیر جنسیت. پردازش و مدیریت اطلاعات، 34(1)، 274-245. doi: 10.35050/JIPM010.2018.009
جعفرپور هادیکیاشری، رضا؛ کابلی، محمدهادی؛ و شاهچراغی، آزاده. (1401). واکاوی میزان اثرگذاری عناصر عینی و ذهنی بر حس «حریم» در فضای معماری. هنر و تمدن شرق، 10(38)، 17-28. doi: 10.22034/jaco.2022.364304.1264
جلالی، زهرا؛ کیانپور، مسعود؛ و آقابابایی، احسان. (1396). تبیین جامعه‌شناختی مدیریت حریم شخصی کاربران جوان فیس‌بوک شهر اصفهان. پژوهش‌های راهبردی مسائل اجتماعی، 6(1)، 17-28. doi:10.22108/ssoss.2017.21281
پورنقدی، بهزاد. (1397). فرصت‌ها و تهدیدهای امنیت در شبکه‌های اجتماعی مجازی برای دانشجویان. پژوهش‌های راهبردی مسائل اجتماعی، 7(2)، 87-98.  doi: 10.22108/ssoss.2018.103434.1062
رحمتی زاده، آزیتا؛ کریم زادگان مقدم، داود؛ و وحدت، داود. (۱۴۰۰). اطمینان‌پذیری و تفاوت میان رفتار اخلاقی صداقت در گفتار‌ و نیت درونی افراد در شبکه‌های اجتماعی. اخلاق در علوم و فناوری، ۱۶ (۳)، ۹۷-۱۰۴. dor: 20.1001.1.22517634.1400.16.3.13.0
Alabdulatif, A., & Alturise, F. (2020). Awareness of data privacy on social networks by students at Qassim University.  Advanced Computer Research10(50), 194-205.‏ Alabdulatif, A., Alturise, F. (2020). Awareness of data privacy on social networks by students at Qassim University. International Journal of Advanced Computer Research, 10(50), 194. http://dx.doi.org/10.19101/IJACR.2020.1048094.
Albladi, S. M., & Weir, G. R. (2018). User characteristics that influence judgment of social engineering attacks in social networks. Human-centric Computing and Information Sciences, 8(1), 1-24. https://doi.org/10.1186/s13673-018-0128-7.
Albladi, S. M., & Weir, G. R. (2020). Predicting individuals’ vulnerability to social engineering in social networks. Cybersecurity, 3(1), 1-19. https://doi.org/10.1186/s42400-020-00047-5.
Al-Omoush, K. S., Garrido, R., & Cañero, J. (2023). The impact of government use of social media and social media contradictions on trust in government and citizens’ attitudes in times of crisis. Journal of Business Research, 159, 113748. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113748.
Bhattacharya, M., Roy, S., Chattopadhyay, S., Das, A. K., & Shetty, S. (2023). A comprehensive survey on online social networks security and privacy issues: Threats, machine learning‐based solutions, and open challenges. Security and Privacy, 6(1), e275. https://doi.org/10.1002/spy2.275.
Cárcamo-Ulloa, L., Cárdenas-Neira, C., Scheihing-García, E., Sáez-Trumper, D., Vernier, M., & Blaña-Romero, C. (2023). On Politics and Pandemic: How Do Chilean Media Talk about Disinformation and Fake News in Their Social Networks?. Societies, 13(2), 25. https://doi.org/10.3390/soc13020025.
Chee, R. M., Capper, T. S., & Muurlink, O. T. (2023). The impact of social media influencers on pregnancy, birth, and early parenting experiences: A systematic review. Midwifery, 120, 103623. https://doi.org/10.1016/j.midw.2023.103623.
Coluccia, A., Pozza, A., Ferretti, F., Carabellese, F., Masti, A., & Gualtieri, G. (2020). Online romance scams: Relational dynamics and psychological characteristics of the victims and scammers. A scoping review. Clinical practice and epidemiology in mental health: CP & EMH, 16, 24-35. https://doi.org/10.2174%2F1745017902016010024.
Cross, C., & Layt, R. (2022). “I suspect that the pictures are stolen”: Romance fraud, identity crime, and responding to suspicions of inauthentic identities. Social Science Computer Review, 40(4), 955-973. https://doi.org/10.1177/0894439321999311.
Fadhil, H. S. (2023). Social Engineering Attacks Techniques. Int. J. Progress. Res. Eng. Manag. Sci. International Journal Of Engineering And Computer ScienceIJPREMS,3(1) , 18-20. DOI:10.18535/ijecs/v6i1.09
Gu, X., Chen, F., Yang, X., Chen, H., Wang, Y., Hou, J., ... & Wang, Y. (2023). Evolutionary trend and network structure characteristics of publicity information dissemination about waste separation by different opinion leaders. Resources, Conservation and Recycling194, 106991.‏ https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2023.106991
Hood, M., Creed, P. A., & Mills, B. J. (2018). Loneliness and online friendships in emerging adults. Personality and Individual Differences133, 96-102. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.03.045
Hu, X., Hu, D., Zheng, S., Li, W., Chen, F., Shu, Z., & Wang, L. (2018). How people share digital images in social networks: a questionnaire-based study of privacy decisions and access control. Multimedia Tools and Applications, 77(14), 18163-18185. https://doi.org/10.1007/s11042-017-4402-x.
Jain, A. K., Sahoo, S. R., & Kaubiyal, J. (2021). Online social networks security and privacy: comprehensive review and analysis. Complex & Intelligent Systems, 7(5), 2157-2177. https://doi.org/10.1007/s40747-021-00409-7.
Kemp, S., & Erades Pérez, N. (2023). Consumer Fraud against Older Adults in Digital Society: Examining Victimization and Its Impact. Environmental Research and Public Health, 20(7), 5404. https://doi.org/10.3390/ijerph20075404
López, C., Hartmann, P., & Apaolaza, V. (2019). Gratifications on social networking sites: The role of secondary school students’ individual differences in loneliness. Educational Computing Research, 57(1), 58-82. https://doi.org/10.1177/0735633117743917
Mittal, N. (2023). User Perceptions of Privacy and Security in Online Social Networks. Innovative Science and Research Technology,1(8), 91-94. DOIhttps://doi.org/10.5281/zenodo.7547576
Nawaz, N. A., Ishaq, K., Farooq, U., Khalil, A., Rasheed, S., Abid, A., & Rosdi, F. (2023). A comprehensive review of security threats and solutions for the online social networks industry. PeerJ Computer Science9, e1143.‏ DOI:10.7717/peerj-cs.1143
Okokpujie, K., Kennedy, C. G., Nnodu, K., & Noma-Osaghae, E. (2023). Cybersecurity Awareness: Investigating Students' Susceptibility to Phishing Attacks for Sustainable Safe Email Usage in Academic Environment (A Case Study of a Nigerian Leading University). Sustainable Development & Planning, 18(1), 255-263. https://doi.org/10.18280/ijsdp.180127
Paki, Z. S., Sani, S., & Diri, G. I. (2022). Connection to the use of free Android apps in Kebbi State, Nigeria. Social Sciences, 5(3), 144-154. https://doi.org/10.52326/jss.utm.2022.5(3).11.
Rehman, S. U., Manickam, S., & Al-Charchafchi, A. (2023). Privacy calculus model for online social networks: a study of Facebook users in a Malaysian university. Education and Information Technologies, 28(6), 7205-7223. DOI:10.1007/s10639-022-11459-w
Rhodes, S. C. (2022). Filter bubbles, echo chambers, and fake news: How social media conditions individuals to be less critical of political misinformation. Political Communication39(1), 1-22.‏ https://doi.org/10.1080/10584609.2021.1910887.
Rochlitz, M., Schoors, K. J., & Zakharov, N. (2023, April 29). Can Authoritarian Propaganda Compete with the Opposition on Social Media? Experimental Evidence from Russia. Experimental Evidence from Russia. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4433145.
Sart, G., & Sezgin, F. H. (2022, November 7-9). The effect of internet addiction on social and emotional loneliness in university students. In ICERI2022 Proceedings (pp. 6420-6426). IATED. https://doi.org/10.21125/iceri.2022.1599.
Van der Schyff, K., & Flowerday, S. (2021). Mediating effects of information security awareness. Computers & Security, 106, 102313. https://doi.org/10.1016/j.cose.2021.102313.
Van Schaik, P., Jansen, J., Onibokun, J., Camp, J., & Kusev, P. (2018). Security and privacy in online social networking: Risk perceptions and precautionary behaviour. Computers in Human Behavior, 78, 283-297. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.10.007.
White, G., & Leontyeva, A. (2023). Tweet Your Heart Out: The personality correlates and affective consequences of social media use on close relationships and psychological health. Mental Health and Social Behaviour, 5(1), 75, 177. https://doi.org/10.33790/jmhsb1100177.
Yasin, A., Fatima, R., Liu, L., Wang, J., Ali, R., & Wei, Z. (2021). Understanding and deciphering of social engineering attack scenarios. Security and Privacy, 4(4), e161. https://doi.org/10.1002/spy2.161.
Ye, S., Ho, K. K., & Zerbe, A. (2021). The effects of social media usage on loneliness and well-being: analysing friendship connections of Facebook, Twitter and Instagram. Information Discovery and Delivery, 49(2), 136-150. https://doi.org/10.1108/IDD-08-2020-0091.
Yi, Y., Zhu, N., He, J., Jurcut, A. D., Ma, X., & Luo, Y. (2023). A privacy-dependent condition-based privacy-preserving information sharing scheme in online social networks. Computer Communications, 200, 149-160. https://doi.org/10.1016/j.comcom.2023.01.010.
Yoro, R. E., Aghware, F. O., Akazue, M. I., Ibor, A. E., & Ojugo, A. A. (2023). Evidence of personality traits on phishing attack menace among selected university undergraduates in Nigerian. Electrical and Computer Engineering (IJECE), 13(2), 1943-1953. DOI:10.11591/ijece.v13i2.pp1943-1953
Yoro, R. E., Aghware, F. O., Malasowe, B. O., Nwankwo, O., & Ojugo, A. A. (2023). Assessing contributor features to phishing susceptibility amongst students of petroleum resources varsity in Nigeria.  Electrical and Computer Engineering (IJECE), 13(2), 1922-1931. https://doi.org/10.1177/0894439321999311.
Zhang, Z., Jing, J., Wang, X., Choo, K. K. R., & Gupta, B. B. (2020). A crowdsourcing method for online social networks security assessment based on human-centric computing. Human-centric Computing and Information Sciences10(1), 23.‏ https://doi.org/10.1186/s13673‑020‑00230‑0.
Zulfahmi, M., Elsandi, A., Apriliansyah, A., Anggreainy, M. S., Iskandar, K., & Karim, S. (2023). Privacy protection strategies on social media. Procedia Computer Science, 216, 471-478. https://doi.org/10.1016/j.procs.2022.12.159.