نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار، گروه پژوهشی ارزیابی سیاستها و پایش علم، فناوری و نوآوری، مؤسسه تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران.
چکیده
هدف: برخی از کشورهای جهان بهمنظور ارزیابی تعالی پژوهش و متناسب با بافت جامعه خود، چارچوبها و الگوهای ویژهای را تدوین و پیاده کردهاند. هدف این پژوهش، مطالعه و بررسی چارچوبهای ملی تعالی پژوهش ازنظر اهداف، شاخصها، سطوح اجرا و فرایند اجرا بهمنظور ارائه الزامات سیاستی برای ایران است.
روششناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و یک پژوهش کتابخانهای است که با روش تطبیقی و بهرهگیری از الگوی بردی (1969) و نیز روش توصیفی مقایسهای انجام شده است.
یافتهها: درمجموع 7 مورد شامل چارچوب تعالی پژوهش انگلستان، پروتکل ارزیابی استاندارد هلند، تعالی در پژوهش استرالیا، کمیته ارزیابی پژوهش ایتالیا، صندوق تعالی پژوهشی کانادا، ابتکار تعالی آلمان و برنامه ارزیابی پژوهش هنگکنگ شناسایی و مقایسه شدند. مقایسه تطبیقی نشان داد که این چارچوبها از نظر اهداف، شاخصهای مورداستفاده برای ارزیابی پژوهشها، سطوح مقایسه (ملی، بینالمللی یا هر دو)، نحوه امتیازدهی به پژوهشها (عددی یا کیفی)، رویکرد (کمی، کیفی یا ترکیبی) و فرایند اجرا شباهتها و تفاوتهایی دارند.
نتایج: درمجموع لازم است تأثیرات و مزایای پژوهشها مورد ارزیابی قرار گیرد تا نقش و مسئولیت پژوهشهای دانشگاهی در جامعه مشخص شود. بهاینترتیب ضرورت دارد با توجه به عدم وجود چارچوب رسمی و ملی به این منظور در ایران و در نظر گرفتن اقتضائات و ملاحظات کشور، شاخصها و سنجههای جامع، دقیق و مرتبطی بهمنظور ارزیابی کیفیت پژوهشی به کار گرفته شود.
اصالت و ارزش: این مطالعه تطبیقی، امکان مقایسه چارچوبهای ملی تعالی پژوهش را ازنظر اهداف، شاخصها، نحوه امتیازدهی، رویکرد، سطوح اجرا و فرایند پیادهسازی فراهم میسازد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of Research Excellence Assessment Frameworks and Providing Policy Requirements for Iran
نویسنده [English]
- Ghasem Azadi
Assistant Professor, Policy evaluation and Monitoring of Science, Technology, and Innovation Department, National Research Institute for Science Policy (NRISP), Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: Many countries have developed and implemented research excellence frameworks tailored to their specific social, cultural, and academic context. This study aims to investigate and compare national research excellence frameworks based on their objectives, indicators, levels of implementation, and evaluation processes.
Methodology: This applied and library-based research was conducted using a comparative approach and the Beri model (1969). The study employed a descriptive-comparative method to analyze the structure, implementation, and evaluation mechanisms of selected frameworks.
Findings Seven major research excellence frameworks were identified and examined, including Research Excellence Framework (REF), Standard Evaluation Protocol (SEP), Excellence in Research for Australia (ERA), Committee for Evaluation of Italian Research (CIVR), Canada First Research Excellence Fund (CFREF), Excellence Initiative (EI), Research Assessment Exercise (RAE). The comparative analysis revealed both similarities and differences among these frameworks in terms of objectives, evaluation indicators, levels of comparison (national, international, or both), assessment approaches (quantitative, qualitative, or mixed), scoring methods (quantitative or qualitative), and implementation processes.
Conclusion: evaluating the quality and societal impact of research is essential for determining the role and accountability of academic institutions . Therefore, the development and use of comprehensive, context-sensitive indicators and metrics are necessary to assess research excellence effectively, taking into account each country’s unique requirements and policy priorities.
Value: This comparative study provides an opportunity to analyze and compare national research excellence frameworks in terms of their objectives, indicators, scoring methods, approach, levels of implementation, and execution processes.
کلیدواژهها [English]
- Research Excellence Frameworks
- National Research Policies
- Research Quality Indicators
- Comparative Evaluation