نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 دانشجوی کارشناسیارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
هدف: پژوهش حاضر در نظر دارد سطح اتلاف دانش را در دانشگاههای ایران، بررسی کند و رابطهی ابعاد اتلاف دانش را با متغیرهای جمعیت شناختی مشخص نماید و درنهایت، به تعیین مهمترین عوامل اثرگذار بر اتلاف دانش در دانشگاهها بپردازد.
روششناسی: در این تحقیق از روش پژوهش ارزشیابانه استفاده شده است. ابزار سنجش، پرسشنامه استانداردی است که کلاین و همکاران (2023) در مقالهای با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه اتلاف دانش ، اعتباریابی کردهاند. این پرسشنامه دارای چهار بُعد و 18 گویه بوده و در آن از طیف 10 گزینهای استفاده شده است. ابعاد پرسشنامه عبارتاند از اتلاف دانش صریح، ضعف در حفظ دانش ضمنی، تخصص نامربوط به شغل، و استفاده اندک از استعدادها. موردهای مطالعه شده، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه آزاد مرکزی تهران، و دانشگاه پیام نور مرکزی تهران بوده است. پاسخدهندگان، کارشناسان آموزش دانشگاههای موردمطالعه بودند. از روش نمونهگیری سیستماتیک برای انتخاب پاسخدهندگان استفاده شد و از فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه استفاده گردید. حجم نمونه 157 نفر بود و از نرمافزار آماری اسپیاساس 22 برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که هر چهار بُعد اتلاف دانش در دانشگاههای موردبررسی بیشاز حد متوسط است. همچنین، یافتهها نشان داد که اتلاف دانش صریح و تخصص نامربوط به شغل در دانشگاه آزاد مرکزی بیشتر از دو دانشگاه دیگر است. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد که تخصص نامربوط به شغل مهمترین عامل اتلاف دانش در دانشگاهها است.
نتایج: به نظر میرسد که عواملی ورای مسائل حوزۀ مدیریت و مدیریت دانش بر اتلاف دانش اثرگذار است که ازجمله آنها کمیتگرایی در ارزشیابی اساتید، وزندهی بیشازحد به تعهد بهجای تخصص، کاستن از قدرت چانهزنی استخدام شوندگان، رابطه گرایی و سهمیه گرایی در جذب نیرو است.
اصالت و ارزش: مطالعهی حاضر زاویهی دید متفاوتی را در حوزه مدیریت دانش اتخاذ کرده و سعی نموده بهطور متناقض نما نشان دهد که «دانش-گاه» برخلاف نامش، یکی از مراکز قابلتوجه اتلاف دانش است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Waste of Knowledge in Iranian Universities: A Comparative Study
نویسندگان [English]
- Mehdi Shaghaghi 1
- Ayda Jasemi 2
- Pourya Rahat 2
1 Assistant Professor, Department of Information Science and Knowledge Studies, Faculty of Education and Psycology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 M.A. Student of Information Science and Knowledge Studies, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: This study aims to investigate the level of knowledge waste in selected universities and identify the key factors contributing to this phenomenon.
Methodology: An evaluative research design was employed. Data were collected using the standardized questionnaire developed by Klein et al. (2023), which includes four dimensions: explicit knowledge waste, failure to retain tacit knowledge, overspecialization, and underutilized talents. The study population comprised experts in educational affairs from Shahid Beheshti University, the Central Organization of Islamic Azad University, and the Central Organization of Payam Noor University. Systematic sampling was used to select participants, and the Cochran formula determined a sample size of 157 respondents. Data were analyzed using SPSS version 22.
Findings: The results revealed that all four dimensions of knowledge wast were above average in the studied universities. Furthermore, a significant relationship was observed between knowledge waste dimensions andthe introversion-extroversion traits of respondents. Extroverted participants were more likely to believ that explicit knowledge waste occurs more frequently in universities. Logistic regression analysis identified overspecialization as the most influential factor contributing to knowledge waste..
Conclusion: The findings suggest that factors beyond managerial and knowledge management practices—particularly overspecialization—significantly contribute to knowledge waste in universities.
Value: This study provides a novel perspective in the field of knowledge management by paradoxically revealing that academia, despite its mission to generate and disseminate knowledge, can itself be a major center of knowledge waste.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Waste
- Knowledge Management
- Knowledge Creation
- Knowledge Sharing