نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی گروه مدیریت، دانشگاه جامع علمی کاربردی، مرکز فرهنگی هنری دریژنو، فرخشهر، ایران

2 دانشجوی کارشناسی، مدیریت فرهنگی، دانشگاه جامع علمی کاربردی، مرکز فرهنگی هنری دریژنو ، فرخشهر ، ایران.

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رهبری دانش‌محور بر عملکرد نوآورانه از طریق رفتارهای اشتراک دانش و مشارکت­کاری  بود.
روش‌شناسی‌: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مدیران شاغل در شرکت‌های تولیدی استان چهارمحال ‌و بختیاری به تعداد 440 نفر بود که از طریق جدول مورگان تعداد 205 نفر به‌عنوان نمونه از طریق روش نمونه‌گیری  طبقه‌‌ای متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه رهبری دانش‌محور دوناتی و دی پابلو (2015)، پرسش‌نامه عملکرد نوآورانه احمد و همکاران (2024)، پرسش‌نامه رفتارهای اشتراک دانش وانگ و وانگ (2012) و پرسش‌نامه مشارکت کاری شاوفلی و همکاران (2002)  بودند که روایی پرسش‌نامه‌ها بر اساس، روایی محتوایی، صوری و  سازه موردبررسی قرار گرفتند و پس از اصلاحات لازم روایی مورد تأیید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسش‌نامه‌ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 86/0، 82/0، 92/0 و 91/0 برآورد شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی  مشتمل بر مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که رهبری دانش‌محور تأثیر مثبت، مستقیم و معناداری بر عملکرد نوآورانه داشت و همچنین رفتارهای اشتراک دانش و مشارکت کاری، در رابطه بین رهبری دانش‌محور با عملکرد نوآورانه نقش میانجی داشتند.
نتایج: با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر می‌رسد می‌توان رابطه معناداری بین رهبری دانش‌محور بر عملکرد نوآورانه در شرکت‌های تولیدی استان چهارمحال ‌و بختیاری متصور شد. همچنین رفتارهای اشتراک دانش و مشارکت کاری نیز می‌تواند به‌عنوان میانجی موردتوجه قرار گیرد.
اصالت و ارزش: با توجه به اهمیت نیروی انسانی در یک سازمان، بررسی عوامل تأثیرگذار در عملکرد نوآورانه بسیار مهم و حیاتی است. با توجه به این‌که رهبری دانش‌محور دارای مؤلفه‌هایی با قرابت زیاد با محیط کاری شرکت‌های تولیدی دارند، بررسی این مهم لازم و ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Knowledge-Based Leadership on Employees Innovative Performance through Knowledge Sharing and Collaboration in Manufacturing Companies of Chaharmahal and Bakhtiari Province

نویسندگان [English]

  • Abbas Ghaedamini Harouni 1
  • Mehsan Hemtizadeh 2

1 Instructor, Department of Management, University of Applied Sciences of Artistic culture of Drijeno Center, Farrukhshahr, Iran

2 Bachelor Student, Cultural Management, Comprehensive University of Applied Sciences, Artistic Culture of Drijeno Center, Farrukhshahr, Iran

چکیده [English]

Purpose: This study aimed to examine the effect of knowledge-based leadership on innovative performance, with the mediating roles of knowledge sharing and work participation behaviors.
Methodology: The present research was applied in purpose and descriptive-correlational in data collection. The statistical population comprised all managers working in manufacturing companies in Chaharmahal and Bakhtiari Province (N=440). Using stratified random sampling proportional to size and based on Morgan’s table, a sample of 205 managers was selected. Data were collected using Donati and Di Pablos's (2015) knowledge-based leadership questionnaire, Ahmed et al.'s (2024) innovative performance questionnaire, Wang and Wang's (2012) knowledge sharing behavior questionnaire, and Schaufeli et al.'s (2002) work engagement questionnaire. The reliability of these instruments, assessed by Cronbach's alpha, was 0.86, 0.82, 0.92 and 0.91 respectively. Data analysis was conducted at both descriptive and inferential levels, employing structural equation modeling(SEM).
Findings: The results indicated that knowledge-based leadership had a positive, direct, and significant effect on innovative performance. Moreover, knowledge sharing and work participation behaviors served as mediating variables in this relationship.
Conclusion: The findings suggest a significant relationship between knowledge-based leadership and innovative performance among manufacturing companies in Chaharmahal and Bakhtiari Province. Furthermore, knowledge sharing and work participation behaviors can be considered key mediators in this relationship.
Value: Given the critical role of human resources in organizations, examining the factors influencing innovative performance is essential. Since the components of knowledge-based leadership align closely with the work environment of manufacturing companies, investigating this relationship is both necessary and highly valuable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge-oriented leadership
  • knowledge sharing behaviors
  • work participation
  • innovative performance of employees
بابایی فارسانی، میثم؛ و فتح‌اللهی، سهیلا؛ و مرادی، مینا. (1401). تحلیل رابطه رهبری دانش‌محور، رفتار مدیریت دانش و عملکرد نوآوری (نمونه پژوهش: شرکت‌های کوچک و متوسط استان چهارمحال و بختیاری). مدیریت دانش سازمانی، 5(16)، 135-163.  https://doi.org/10.47176/SMOK.2022.1394
روح بخشیان، سامان؛ و درلیک، محمدرضا. (1401). بررسی تأثیر رهبری دانش‌محور بر نوآوری باز از طریق نقش میانجی ظرفیت جذب. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری،6 (20)، 1140-1427.
نادی، محمدعلی؛ حق‌شناس، زهرا؛ و خرسندی، الهام. (1401). تحلیل رابطه ساختاری بین ادراک از رهبری دانش‌محور و عملکرد نوآورانه با نقش میانجی عملکردهای مدیریت دانش معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(3)،241-266.
 همایون‌فر، مهدی؛ و آراسته، آرمان. (1403). نقش رهبری دانش محور در عملکرد نوآورانه  در بخش دولتی. بازیابی دانش و نظام‌های معنایی، 11(38) 117-146.  https://doi.org/10.22054/jks.2022.60867.1439
Chughtai, M. S., & Khan, H. S. U. D. (2024). Knowledge oriented leadership and employees’ innovative performance: a moderated mediation model. Current Psychology43(4), 3426-3439.‏  https://doi.org/10.1007/s12144 023 04502 7
Li, M., Khan, H. S., Chughtai, M. S., & Le, T. T. (2022). Innovation onset: A moderated mediation model of high-involvement work practices and employees’ innovative work behavior. Psychology Research and Behavior Management, 15(1), 471–490. https://doi. org/10.2147/PRBM.S340326
Zaghloul, F., & Partridge, J. (2022). Enabling Policing to Be Better: Lessons from Two Case Studies in Police Collaboration.Policing: Policy and Practice,16(4) 777–793. https://doi.org/10.1093/polis/paac018