نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

2 استادیار، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، کرمان، ایران

چکیده

هدف: هدف این پژوهش بررسی سطح تعالی و تعیین نقاط قوت و ضعف عملکرد کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان با توجه به معیارهای تعالی سازمانی است.
روش‌شناسی: پژوهش از نوع توصیفی با رویکرد پیمایشی است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها پرسش­نامه الگوی تعالی سازمانی است. پرسش­نامه مورداستفاده، استاندارد و مورد تأیید بنیاد مدیریت کیفیت اروپا است. جامعه موردپژوهش مسئولان و کتابداران کتابخانه­های عمومی شهر کرمان بوده و نمونه آماری آن، کل جامعه موردمطالعه است، که شامل 54 نفر می‌شود.
یافته‌ها: نتایج حاصل از آمارهای توصیفی پژوهش نشان می­دهد که میانگین امتیاز خودارزیابی عملکرد کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان، در بُعد رهبری، 69/62 امتیاز از مجموع 100 امتیاز؛ در بُعد خط‌مشی و راهبرد، 61/47 از مجموع 80 امتیاز؛ در بُعد کارکنان، 81/47 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد شراکت­ها و منابع، 02/50 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد فرایندها، 67/69 از مجموع 140 امتیاز؛ در بُعد نتایج مشتری/ کاربر، 116 از مجموع 200 امتیاز؛ در بُعد نتایج کارکنان، 91/46 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد نتایج جامعه 56/37 از مجموع 60 امتیاز؛ و در بُعد نتایج کلیدی عملکرد، 49/75 از مجموع 150 امتیاز بود. سرانجام با توجه به سرجمع امتیازهای داده‌شده به 9 معیار اصلی الگوی سرآمدی، امتیاز کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان 87/554 از 1000 امتیاز به دست آمد.
نتایج: برایند یافته‌های حاصل از پژوهش، مشخص می‌کند که معیارهای رهبری، خط‌مشی و راهبرد، فرایندها و نتایج مشتری/کاربر به ترتیب از نقاط قوت و معیارهای کارکنان، شراکت‌ها و منابع، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد نیز به ترتیب از حوزه­های نیازمند بهبود عملکرد کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان به شمار می‌روند.
اصالت و ارزش: با توجه به اهمیت سنجش مدیریت کتابخانه‌های عمومی، نتایج این پژوهش می‌تواند برای برنامه‌ریزی کتابخانه‌های عمومی ایران مورداستفاده قرار گیرد. همچنین می‌تواند برای جلب رضایت کاربران و ارائه خدمات بهتر استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Performance of Kerman Province Public Libraries Based on the EFQM Excellence Model

نویسندگان [English]

  • Adel Soleimani Nezhad 1
  • Fariborz Doroudi 2
  • Akram Abbaspour 3

1 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran

2 Assistant Professor; Iranian Research Institute for Information Science & Technology (IranDoc); Tehran, Iran

3 M.S. in Knowledge and Information Science, Kerman, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The aim of this survey is to study the level of excellence and identify the strengths and weaknesses of performance in public libraries in Kerman, focusing on organizational excellence criteria.
Methodology: The research is descriptive with a measurement approach, and the data collection tool is a standardized questionnaire based on the EFQM Excellence Model. The questionnaire has been standardized and approved by European Quality. The population under study includes librarians and individuals in charge of public libraries in Kerman, with a statistical sample comprising the entire population, totaling 54 individuals.
Findings: Descriptive statistics indicate that the average self-assessment score of Kerman public libraries are as follows: leadership, 62.69/100; policy and strategy, 47.61/80; people, 47.81/90; partnership and resource, 50.02/90; processes, 69.67/140; customer/user results, 116/200; people results, 46.91/90; society results, 37.56/60; and key performance results, 76.6/150. The total score for the nine main EFQM excellence criteria is 554.87/1000 for public libraries in Kerman.
Conclusion: The survey findings indicate that leadership, strategy and policy, processes, and customer/user results are strengths, while people, partnership and resources, people results, society results, and key performance require improvement in Kerman public libraries.
Value: Given the importance of evaluating  public library management, the results of this research can be utilized for planning and improving of public libraries in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Evaluation
  • EFQM excellence model
  • Performance Evaluation
  • Public Libraries
  • Kerman City
اکبرنژاد، رضا؛ نوکاریزی، محسن؛ و دیانی، محمدحسین. (1397). ارزیابی تعالی عملکرد کتابخانه‌های عمومی ایران براساس الگوی مالکوم بالدریج. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی،24 (۳)، ۳۶۳-۳۸۶. dor: ‎20.1001.1.26455730.1397.24.3.6.5
پارسائیان، مریم؛ ریاحی نیا، نصرت؛ آخشیک، سمیه؛ و حسن زاده، محمد. (1398). بررسی تناسب الگوی تعالی سازمانی با کتابخانه‌های دانشگاهی ایران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 11(3)،1-22. https://doi.org/10.22055/slis.2018.26872.1519
Asgher, U., Leba, M., Ionică, A., Moraru, R. I., & Ahmad, R. (2015). Human factors in the context of excellence models: European Foundation for Quality Management (EFQM) excellence software model and cross-cultural analysis. Procedia Manufacturing, 3, 1758-1764. DOI: https://doi.org/10.1016/j.promfg.2015.07.479
Bris, P., & Urbanek, T. (2024). Monitoring the Connection Between the Application of EFQM Model Principles and the Results of Organisations. Quality Innovation Prosperity/Kvalita Inovácia Prosperita, 28(1), 107-126. https://doi.org/10.12776/qip.v28i1.1939
Cavalcanti, C. O. P., Dutra, A., Soares, S. V., & Ensslin, L. (2023). Structuring of an evaluation model of informational services in a library of an educational institution. Contextus–Revista Contemporânea de Economia e Gestão, 21, 1-15. DOI: https://doi.org/10.19094/contextus.2023.83570
Ceccato, V., Ercin, E., Sampaio, A., Hazanov, J., & Elfström, S. (2023). Crime at micro-places in public libraries. Security Journal, 1-26. DOI: https://doi.org/10.1057/s41284-023-00390-5
Dahuya, R., Cadeliña, E., de Jesus, H., & Briones, J. (2023). Client's Assessment on the Accessibility, User-friendliness, and Relevance of E-Resources of a Public Library in the Philippines. In: User-friendliness, and Relevance of E-Resources of a Public Library in the Philippines (November, 26). DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4644740
Gómez, J. G., Martínez Costa, M., & Martínez Lorente, A. R. (2015). An in-depth review of the internal relationships of the EFQM model. The TQM Journal, 27(5), 486-502. DOI: https://doi.org/10.1108/TQM-05-2013-0056
Hands, A. S., & Candela, R. (2023). The Role of Public Libraries in Facilitating College Literacy: A Preliminary Analysis. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 60(1), 968-970. DOI: https://doi.org/10.1002/pra2.914
Herget, J., & Hierl, S. (2007). Excellence in libraries: a systematic and integrated approach. New Library World, 108(11/12), 526-544. DOI: https://doi.org/10.1108/03074800710838263
Igarashi, T., Koizumi, M., & Wake, N. (2022). The impact and concept of public libraries in the twenty-first century. Information Research27(Special Issue), colis2225.‏ DOI: https://doi.org/10.47989/colis2225
Karimi, S., Atashpour, B., Papi, A., Nouri, R., & Hasanzade, A. (2014). Performance of the libraries in Isfahan University of Medical Sciences based on the EFQM model. Journal of education and health promotion, 3(1), 122. DOI: 10.4103/2277-9531.145934
Kwanya, T., Stilwell, C., & Underwood, P. G. (2012). Library 2.0 versus other library service models: A critical analysis. Librarianship and Information Science, 44(3), 145-162. DOI: https://doi.org/10.1177/0961000611426443
Laurett, R., & Mendes, L. (2019). EFQM model’s application in the context of higher education: A systematic review of the literature and agenda for future research. Quality & Reliability Management, 36(2), 257-285. DOI: https://doi.org/10.1108/IJQRM-12-2017-0282
Lux, C. (2015). Supporting Breakpoints in Life–A New Concept for Public Libraries. Bibliothek Forschung und Praxis, 39(1), 55-60. DOI: https://doi.org/10.1515/bfp-2015-0012
Martusewicz, J., Szewczyk, K., & Wierzbic, A. (2022). The Environmental Protection and Effective Energy Consumption in the Light of the EFQM Model 2020—Case Study. Energies, 15(19), 7260. DOI: https://doi.org/10.3390/en15197260
Obolewicz, J., Baryłka, A., Szota, M., & Borkowski, S. (2023). Improving activities in the processes of ensuring the quality of education in higher education schools and scientific institutes. Journal of Achievements in Materials and Manufacturing Engineering, 120(2 extended), 92-104. DOI: 10.5604/01.3001.0054.0110
Oh, D. G. (2020). Beyond providing information: An analysis on the perceived service quality, satisfaction, and loyalty of public library customers. Libri, 70(4), 345-359. DOI: https://doi.org/10.1515/libri-2020-0006
Patin, B. (2020). What is essential?: Understanding community resilience and public libraries in the United States during disasters. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 57(1), e269. DOI: https://doi.org/10.1002/pra2.269
Shin, G. D., Jeon, K., & Lee, H. E. (2022). Public library needs assessment to build a community-based library: Triangulation method with a social media data analysis. Library & Information Science Research, 44(1), 101142. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lisr.2022.101142
Singh, G., & Shrivastava, D. K. (2020). Assessment and infrastructure of district public library system in Kota Region (Rajasthan). International Journal of esearch-GRANTHAALAYAH, 8(5), 38-50. DOI: https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v8.i5.2020.52
Sütőová, A., Teplická, K., & Straka, M. (2022). Application of the EFQM model in the education institution for driving improvement of processes towards sustainability. Sustainability, 14(13), 7711. DOI: https://doi.org/10.3390/su14137711
Tarí, J. J., Portela Maquieira, S., & Molina-Azorín, J. F. (2023). The link between transformational leadership and the EFQM model elements. Business Process Management Journal29(2), 447-464.‏ DOI: https://doi.org/10.1108/BPMJ-10-2022-0498
Ylipulli, J., Pouke, M., Ehrenberg, N., & Keinonen, T. (2023). Public libraries as a partner in digital innovation project: Designing a virtual reality experience to support digital literacy. Future Generation Computer Systems, 149, 594-605. DOI: https://doi.org/10.1016/j.future.2023.08.001