نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، بخش علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
2 استادیار، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران
3 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، کرمان، ایران
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی سطح تعالی و تعیین نقاط قوت و ضعف عملکرد کتابخانههای عمومی شهر کرمان با توجه به معیارهای تعالی سازمانی است.
روششناسی: پژوهش از نوع توصیفی با رویکرد پیمایشی است. ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامه الگوی تعالی سازمانی است. پرسشنامه مورداستفاده، استاندارد و مورد تأیید بنیاد مدیریت کیفیت اروپا است. جامعه موردپژوهش مسئولان و کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان بوده و نمونه آماری آن، کل جامعه موردمطالعه است، که شامل 54 نفر میشود.
یافتهها: نتایج حاصل از آمارهای توصیفی پژوهش نشان میدهد که میانگین امتیاز خودارزیابی عملکرد کتابخانههای عمومی شهر کرمان، در بُعد رهبری، 69/62 امتیاز از مجموع 100 امتیاز؛ در بُعد خطمشی و راهبرد، 61/47 از مجموع 80 امتیاز؛ در بُعد کارکنان، 81/47 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد شراکتها و منابع، 02/50 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد فرایندها، 67/69 از مجموع 140 امتیاز؛ در بُعد نتایج مشتری/ کاربر، 116 از مجموع 200 امتیاز؛ در بُعد نتایج کارکنان، 91/46 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد نتایج جامعه 56/37 از مجموع 60 امتیاز؛ و در بُعد نتایج کلیدی عملکرد، 49/75 از مجموع 150 امتیاز بود. سرانجام با توجه به سرجمع امتیازهای دادهشده به 9 معیار اصلی الگوی سرآمدی، امتیاز کتابخانههای عمومی شهر کرمان 87/554 از 1000 امتیاز به دست آمد.
نتایج: برایند یافتههای حاصل از پژوهش، مشخص میکند که معیارهای رهبری، خطمشی و راهبرد، فرایندها و نتایج مشتری/کاربر به ترتیب از نقاط قوت و معیارهای کارکنان، شراکتها و منابع، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد نیز به ترتیب از حوزههای نیازمند بهبود عملکرد کتابخانههای عمومی شهر کرمان به شمار میروند.
اصالت و ارزش: با توجه به اهمیت سنجش مدیریت کتابخانههای عمومی، نتایج این پژوهش میتواند برای برنامهریزی کتابخانههای عمومی ایران مورداستفاده قرار گیرد. همچنین میتواند برای جلب رضایت کاربران و ارائه خدمات بهتر استفاده شود.
کلیدواژهها
- ارزشیابی سازمانی
- ارزیابی عملکرد
- الگوی تعالی سازمانی بنیاد اروپایی کیفیت
- تعالی سازمانی
- کتابخانههای عمومی
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Performance of Kerman Province Public Libraries Based on the EFQM Excellence Model
نویسندگان [English]
- Adel Soleimani Nezhad 1
- Fariborz Doroudi 2
- Akram Abbaspour 3
1 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
2 Assistant Professor; Iranian Research Institute for Information Science & Technology (IranDoc); Tehran, Iran
3 M.S. in Knowledge and Information Science, Kerman, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The aim of this survey is to study the level of excellence and identify the strengths and weaknesses of performance in public libraries in Kerman, focusing on organizational excellence criteria.
Methodology: The research is descriptive with a measurement approach, and the data collection tool is a standardized questionnaire based on the EFQM Excellence Model. The questionnaire has been standardized and approved by European Quality. The population under study includes librarians and individuals in charge of public libraries in Kerman, with a statistical sample comprising the entire population, totaling 54 individuals.
Findings: Descriptive statistics indicate that the average self-assessment score of Kerman public libraries are as follows: leadership, 62.69/100; policy and strategy, 47.61/80; people, 47.81/90; partnership and resource, 50.02/90; processes, 69.67/140; customer/user results, 116/200; people results, 46.91/90; society results, 37.56/60; and key performance results, 76.6/150. The total score for the nine main EFQM excellence criteria is 554.87/1000 for public libraries in Kerman.
Conclusion: The survey findings indicate that leadership, strategy and policy, processes, and customer/user results are strengths, while people, partnership and resources, people results, society results, and key performance require improvement in Kerman public libraries.
Value: Given the importance of evaluating public library management, the results of this research can be utilized for planning and improving of public libraries in Iran.
کلیدواژهها [English]
- Organizational Evaluation
- EFQM excellence model
- Performance Evaluation
- Public Libraries
- Kerman City