نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)؛ تهران؛ ایران

2 دانشیار؛ بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی؛ دانشگاه شهید باهنر کرمان؛ کرمان، ایران

3 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی؛ کرمان؛ ایران

10.22034/jkrs.2025.64200.1118

چکیده

هدف: هدف این پژوهش بررسی سطح تعالی و تعیین نقاط قوت و ضعف عملکرد کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان با توجه به معیارهای تعالی سازمانی است.
روش پژوهش:. روش شناسی: پژوهش از نوع توصیفی با رویکرد پیمایشی است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها پرسشنامه الگوی تعالی سازمانی است . پرسشنامه مورد استفاده، استاندارد و مورد تایید بنیاد مدیریت کیفیت اروپا است . جامعه مورد پژوهش مسئولان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان بوده و نمونه آماری آن، کل جامعه مورد مطالعه است، که شامل 54 نفر می‌شود.
یافته‌ها: نتایج حاصل از آمارهای توصیفی پژوهش نشان می‌دهد که میانگین امتیاز خودارزیابی عملکرد کتابخانه های عمومی شهر کرمان، در بُعد رهبری، 69/62 امتیاز از مجموع 100 امتیاز؛ در بُعد خط‌مشی و راهبرد، 61/47 از مجموع 80 امتیاز؛ در بُعد کارکنان، 81/47 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد شراکت‌ها و منابع، 02/50 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد فرآیندها، 67/69 از مجموع 140 امتیاز؛ در بُعد نتایج مشتری/ کاربر، 116 از مجموع 200 امتیاز؛ در بُعد نتایج کارکنان، 91/46 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد نتایج جامعه 56/37 از مجموع 60 امتیاز؛ و در بُعد نتایج کلیدی عملکرد، 49/75 از مجموع 150 امتیاز بود.
نتیجه‌گیری: برآیند یافته های حاصل از پژوهش، مشخص می‌کند که معیارهای رهبری، خط مشی و راهبرد، فرآیندها و نتایج مشتری/کاربر به ترتیب از نقاط قوت و معیارهای کارکنان، شراکت ها و منابع، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد نیز به ترتیب از حوزه‌های نیازمند بهبود عملکرد کتابخانه های عمومی شهر کرمان به شمار می‌روند.
ا

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Performance of Kerman Province Public Libraries Based on the EFQM Excellence Model

نویسندگان [English]

  • Fariborz Doroudi 1
  • Adel Soleimani Nezhad 2
  • Akram Abbaspour 3

1 Iranian Research Institute for Information Science & Technology (IranDoc); Tehran, Iran

2 Associate Professor;Department of Knowledge and Information Science; Shahid Bahonar University of Kerman; Kerman, Iran;

3 M.S.c. in Knowledge and Information Science; Kerman, Iran

چکیده [English]

Objective: The aim of this survey is to study the level of transcendence and determine the strengths and weaknesses of performance in public libraries in Kerman, focusing on organizational excellence criteria.
Methodology: The research is descriptive in nature with a measurement approach, and the data collection tool is a standard questionnaire based on the EFQM Excellence model. The questionnaire used is standardized and approved by the European Quality. The population under study in this survey includes librarians and individuals in charge of public libraries in Kerman, with a statistical sample comprising the entire population, totaling 54 individuals.
Findings: The results obtained from descriptive statistics of the survey indicate that the average self-assessment score of the performance of Kerman public libraries is as follows: in the leadership dimension, 62.69 out of 100; in the policy and strategy dimension, 47.61 out of 80; in the people dimension, 47.81 out of 90; in the partnership and resource dimension, 50.02 out of 90; in the processes dimension, 69.67 out of 140; in the customer’'s or user’'s results dimension, 116 out of 200; in the people results dimension, 46.91 out of 90; in the society results dimension, 37.56 out of 60; and in the key performance results dimension, 76.6 out of 150.
Conclusion: Analysis of the survey findings indicates that the criteria of leadership, strategy and policy, processes, and customer/user results are strengths, while the criteria of people, partnership and resource, people results, society results, and key performance require improvement in public libraries in Kerman.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Evaluation
  • EFQM excellence model
  • Performance Evaluation
  • Public Libraries
  • Kerman City