نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان مشابهت ­ساختاری موضوعات حوزه علم اطلاعات در دانشگاه شهید چمران اهواز با ایران و جهان انجام شده است.
روش­ شناسی: پژوهش از نوع مطالعات کاربردی علم­سنجی به شمار می­رود. جامعه آماری شامل پژوهش­های مرتبط با پژوهشگران رشته علم اطلاعات دانشگاه شهیدچمران، ایران و کل جهان در پایگاه Web of Science می­باشد. به‌منظور بررسی همسویی موضوعی روش خوشه­بندی به‌وسیله نرم­افزار VOSviewer انجام گردید. در انتها نیز به‌منظور تعیین میزان هم‌سویی پژوهش‌های هر یک از حوزه‌های علم اطلاعات در دانشگاه شهید چمران با کشور ایران و جهان، از شاخص مشابهت ساختاری موضوعات استفاده شده است.
یافته­ها: نقشه­های هم­رخدادی موضوعات علم اطلاعات در جهان، ایران و دانشگاه شهید چمران موردبررسی قرارگرفتند. در بحث مشابهت ساختاری، دانشگاه شهید چمران از سال 2006 تا 2010 دارای بیشترین مشابهت ساختاری در بازه­های مختلف با ایران بوده است. همچنین دانشگاه شهید چمران، در سال­های 2016 به بعد در رشته علم اطلاعات پژوهش­هایی هم­راستا با جهان انجام داده است. مشابهت ساختاری ایران با جهان نیز از سال 2016 به بعد دارای بالاترین میزان با مقدار مشابهت ساختاری 11.92% بوده است.
بحث و نتیجه ­گیری: نتایج پژوهش حاضر می­تواند دستاوردهایی مانند توجه به همسویی پژوهش­ها با جهان برای پژوهشگران رشته علم اطلاعات در ایران داشته باشد و  به پژوهشگران این حوزه کمک می­کند که با موضوعات جدید رشته آشنا شوند و در راستای نیازهای آموزشی و پژوهشی خود تصمیم­گیری بهتری داشته باشند.
اصالت و ارزش: بررسی روند موضوعات پژوهشی در یک رشته معین نه‌تنها بینشی از زمینه‌های غالب، نوآوری و پیشرفت آن حوزه را ارائه می‌دهد، بلکه اصالت و ارزش قابل‌توجهی نیز دارا است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Structural Similarity of Information Science Subjects at Shahid Chamran University of Ahvaz With Iran and The World

نویسندگان [English]

  • Shahnaz Khademizadeh 1
  • Roghayeh Ghazavi 2
  • Maryam Aghaei 3

1 Associate professor, Department of Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Assistant professor, Department of Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

3 Ph.D Student in Knowledge and Information Science, Department of Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

Purpose: This study investigates the structural similarity of research topics in information science at Shahid Chamran University of Ahvaz with those in Iran and the global scientific community. By comparing subject structures, the study seeks to reveal the degree of alignment between domestic research and international trends.
Methodology: The research adopts an applied scientometric approach. The statistical population comprises research outputs in the fields of information science and epistemology published in the Web of Science database, including contributions from scholars at Shahid Chamran University of Ahvaz, researchers across Iran, and the global research community. Co-occurrence mapping and structural similarity analyses were employed to identify patterns of thematic convergence.
Findings: The analysis first mapped the thematic structures of information science research globally, nationally, and within Shahid Chamran University of Ahvaz. Results show that between 2006 and 2010, Shahid Chamran’s research demonstrated the highest structural similarity with Iran, reaching 6.599%. From 2016 onward, the university’s research became more aligned with global trends, with a similarity rate of 5.375%. At the same time, Iran’s overall research exhibited the strongest alignment with global information science research since 2016, with a structural similarity of 11.92%.
Conclusion: Benchmarking domestic research topics against global trends provides a clear understanding of strengths and weaknesses in national research approaches and policies. Such comparisons ensure that domestic systems remain aligned with international advancements, while also offering policymakers the evidence needed to improve weaker areas, strengthen existing capabilities, and enhance the overall quality and impact of scientific research.
Value: Analyzing the evolution of research topics in a discipline provides insight into dominant themes, innovations, and emerging directions. In the case of information science, identifying these trends not only informs scholars and decision-makers but also highlights opportunities for collaboration and alignment with global advancements. Such studies are essential for advancing knowledge, optimizing resource allocation, encouraging cooperation, and improving the overall quality and international visibility of research within the field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Structural Similarity
  • Information Science
  • Scientometrics
  • Clustering
  • Shahid Chamran University of Ahvaz
شلیله، پگاه. (1402). ارزیابی تحلیلی همگرایی موضوعی مجلات گروه موضوعی LIS در پایگاه JCR با زمینه‌های تخصصی این حوزه. مطالعات راهبردی علوم انسانی و اسلامی، 55، 537-557.
عصاره، فریده؛ حیدری، غلامرضا؛ توکلی زاده راوری، محمد؛ و مصطفوی، اسماعیل. (1395). تحلیل و مقایسه ساختار میان‌رشته‌ای «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» بر اساس خوشه‌بندی روابط استنادی آن در دو دوره قبل و بعد از پیدایش وب. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 31(3)، 675-703. doi: 10.35050/JIPM010.2016.010
عصاره، فریده. (1380). روشها و کاربردهای اطلاع‌سنجی. رهیافت، 11(25)،94-100. dor:20.1001.1.10272690.1380.11.25.13.9
غلامی ثالث، حانیه؛ چم پور، مهدی؛ و بهزادی، حسن. (1402). روند موضوعی حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی در مجلات معتبر داخلی براساس مدل LDA. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 31، 33-57 doi:10.22091/stim.2022.8532.1853
فتاحی، رحمت اله؛ دانش، فرشید؛ و سهیلی، فرامرز. (1390). بررسی وضعیت جهانی تولیدات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در سال‌های 1990-2010 در وبگاه علوم (Web of Science) باهدف ترسیم نقشه علم این دانشگاه. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی (مطالعات تربیتی و روان‌شناسی)، 1(1)، 175-196. doi: 10.22067/riis.v1i1.8914
قنادی­نژاد، فرزانه؛ عصاره، فریده؛ و قانع، محمدرضا. (1402، الف). تحلیل موضوعی تولیدات علمی پژوهشگران ایرانی در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی با رویکرد متن‌کاوی. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 102، 249-225. doi: 10.30481/lis.2021.298842.1862
قنادی­نژاد، فرزانه؛ عصاره، فریده؛ و قانع، محمدرضا. (1402، ب). مسائل، چالش‌ها و حوزه‌‌های موضوعی آینده علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران: تحلیل دیدگاه‌های متخصصان این حوزه. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 31، 87-131. doi: 10.22091/stim.2022.7711.1704
Abdullah, K. H., Hashim, M. N., & Abd Aziz, F. S. (2020). A 39 years (1980-2019) bibliometric analysis of safety leadership research. TEST Engineering and Management83, 4526-4542.
 
Callon, M., Courtial, J. P., & Laville, F. (1991). Co-word analysis as a tool for describing the network of interactions between basic and technological research: the case of polymer chemistry. Scientometrics, 22(1), 153–203. https://doi.org/10.1007/BF02019280
Courtial, J. P., Callon, M., & Sigogneau, A. (1993). The Use of Patent Titles For Identifying The Topics of Invention and Forecasting Trends. Scientometncs. 26(2), 231-242. https://doi.org/10.1007/bf02016216
Danesh, F., & Dastani, M. (2023). Text classification technique for discovering country-based publications from international COVID-19 publications. Digital Health9, 20552076231185674.‏ https://doi.org/10.1177/20552076231185674
De Oliveira, S. R., Moreira, C., Borbinha, J., & Garcia, M. Á. Z. (2015). Thematic Identification of'Little Science': Trends in Portuguese IS&LS Literature by Controlled Vocabulary and Co-Word Analysis. arXiv preprint arXiv:1501.05138.‏ https://doi.org/10.48550/arXiv.1501.05138
Figuerola, C. G., García Marco, F. J., & Pinto, M. (2017). Mapping the evolution of library and information science (1978–2014) using topic modeling on LISA. Scientometrics, 112, 1507-1535.‏ https://doi.org/10.1007/s11192-017-2432-9
Guerrero-Bote, V. P., Go´mez-Crisostomo, R., Romo-Ferna´ndez, L. M., & Moya-Anego´n, F. (2009). Visibility and responsibility of women in research papers through the order of signatures: the case of the University of Extremadura (1990–2005). Scientometrics, 81, 225–238. https://doi.org/10.1007/s11192-009-2122-3
Makkizadeh, F., & Sa'adat, F. (2017). Bibliometric and thematic analysis of articles in the field of infertility (2011-2015). International Journal of Reproductive BioMedicine15(11), 719.‏ DOI:10.29252/ijrm.15.11.719
Olmeda-Gómez, C., Ovalle-Perandones, M. A., & Perianes-Rodríguez, A. (2017). Co-word analysis and thematic landscapes in Spanish information science literature, 1985–2014. Scientometrics, 113(1), 195-217.‏ https://doi.org/10.1007/s11192-017-2486-8
Romo-Ferna´ndez, L. M., Lo´pez-Pujalte, C., Guerrero-Bote, V. P., & Moya-Anego´n, F. (2011). Analysis of Europe’s scientific production on renewable energies. Renewable Energy, 36(9), 2529–2537. https://doi.org/10.1016/j.renene.2011.02.001
Romo-Fernández, L. M., Guerrero-Bote, V. P., & Moya-Anegón, F. (2013). Co-word based thematic analysis of renewable energy (1990–2010). Scientometrics, 97, 743-765.‏ https://doi.org/10.1007/s11192-013-1009-5
Sengupta, I. N. (1992). Bibliometrics, informetrics, scientometrics and librametrics: an overview.‏ https://doi.org/10.1515/libr.1992.42.2.75