نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4 استادیار، گروه علوم داده و هوش مصنوعی، مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران
چکیده
هدف: مدیران وبسایت کتابخانههای دانشگاهی رسالت اشتراک دانش را بر عهده دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی سنجههای زیباییشناسی وبسایت کتابخانههای دانشگاهی است.
روششناسی: رویکرد ترکیبی متوالی متشکل از جستجوی هدفمند کلیدواژهای و پیمایش سیستماتیک و سپس روش کیفی پانل دلفی با نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. به دلیل عدم تغییر محسوس ضریب توافق کندال در دو دور متوالی دلفی به دو دور اکتفا شد. نرمافزار SPSS برای تحلیل داده به کار گرفته شد.
یافتهها: ضریب توافق کندال در دور اول دلفی، 0.248 و در دور دوم 0.250 حاصل شد. شصتوهشت معیار برای زیباییشناسی وبسایتهای کتابخانه شناسایی شد که در پنج دسته کلی «زیباییشناسی تصویر دیجیتالی»، «نکات فنی طراحی وبسایت»، «پیچیدگی بصری»، «زیباییشناسی از منظر ذهن کاربر وب» و «کیفیت محتوای وبسایت» دستهبندی شدند. همسانی درونی آلفای کرونباخ برای شصتوهشت سنجه مذکور، بیش از 0.9 محاسبه شد که نشاندهنده پایایی قوی است. چکلیستی با 37 مقیاس نیز معرفی شده است که دارای ضریب پایایی قوی است. همچنین 17 معیار که از دیدگاه کارشناسان پانل دلفی دارای اهمیت «بسیار زیاد» مشاهده شد، معرفی شده است.
نتایج: معیارهای شناساییشده میتواند توسط مدیران وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی در راستای افزایش دیده شدن در وب مورداستفاده قرار گیرد. ضمن اینکه، اگرچه با کارشناسان ایرانی (با لحاظ نمودن فرهنگ ایرانی) مشورت شده است، اما نتایج را میتوان با فرهنگ هر کشوری تطبیق داد.
اصالت و ارزش: پژوهشی همچون مطالعه کنونی، نخستین در سطح ملی (کشور ایران) و نیز در سطح بینالمللی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying the Aesthetic Criteria of Academic Library Websites Using a Delphi Panel
نویسندگان [English]
- Maryam Tavosi 1
- Nader Naghshineh 2
- Mohammad Zerehsaz 3
- Siamak Mahboub 4
1 PhD Candidate, Knowledge and Information Science, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Kharazmi University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Department of Data Science and Artificial Intelligence, National Library and Archives of Iran, Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: In the digital era, enhancing the visibility and usability of websites is essential, especially for university library websites that serve as critical knowledge-sharing platforms. This study identifies the aesthetic criteria for Iranian academic library websites.
Methodology: A Delphi panel method with snowball sampling was employed, involving 21 experts in the first round and 15 in the second. SPSS software was used for data analysis, with Cronbach's alpha calculated to assess internal consistency.
Findings: A total of 68 aesthetic criteria were identified and grouped into five categories: digital image aesthetics, technical design elements, visual complexity, user-centric aesthetics, and content quality. A checklist with 37 scales was developed, achieving strong reliability (Cronbach’s alpha > 0.9). The study also identified 17 highly significant components prioritized by Delphi experts, such as up-to-date content, ease of navigation, and responsive design.
Conclusion: The findings offer a robust framework for improving the aesthetic quality and usability of academic library websites. While designed for Iranian websites, the results are adaptable to other cultural contexts. The study contributes significantly to the field by providing a comprehensive tool for website evaluation and emphasizing the need for culturally nuanced designs.
Value: This research is the first in Iran to apply a Delphi approach for identifying aesthetic website criteria, contributing significantly to the global understanding of web aesthetics in academic contexts.
کلیدواژهها [English]
- Aesthetic Perception
- Human-Computer Interaction
- University Libraries
- Visual Complexity
- Website Design