نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4 استادیار، گروه علوم داده و هوش مصنوعی، مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، تهران، ایران
چکیده
هدف: مدیران وبسایت کتابخانههای دانشگاهی رسالت اشتراک دانش را بر عهده دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی سنجههای زیباییشناسی وبسایت کتابخانههای دانشگاهی است.
روششناسی: رویکرد ترکیبی متوالی متشکل از جستجوی هدفمند کلیدواژهای و پیمایش سیستماتیک و سپس روش کیفی پانل دلفی با نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. به دلیل عدم تغییر محسوس ضریب توافق کندال در دو دور متوالی دلفی به دو دور اکتفا شد. نرمافزار SPSS برای تحلیل داده به کار گرفته شد.
یافتهها: .ضریب توافق کندال در دور اول دلفی، 0.248 و در دور دوم 0.250 حاصل شد. شصت و هشت معیار برای زیبایی شناسی وب سایت های کتابخانه شناسایی شد که در پنج دسته کلی: «زیبایی شناسی تصویر دیجیتالی»، «نکات فنی طراحی وبسایت»، «پیچیدگی بصری»، «زیباییشناسی از منظر ذهن کاربر وب» و «یفیت محتوای وبسایت» دسته بندی شدند. همسانی درونی آلفای کرونباخ برای شصت و هشت سنجه مذکور، بیش از 0.9 محاسبه شد که نشاندهنده پایایی قوی است. چک لیستی با 37 مقیاس نیز معرفی شده است که دارای ضریب پایایی قوی است. همچنین 17 معیار که از دیدگاه کارشناسان پانل دلفی دارای اهمیت «بسیار زیاد» مشاهده شد، معرفی شده است.
نتایج: معیارهای شناسایی شده میتواند توسط مدیران وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی در راستای افزایش دیده شدن در وب مورد استفاده قرار گیرد. ضمن اینکه، اگرچه با کارشناسان ایرانی (با لحاظ نمودن فرهنگ ایرانی) مشورت شده است، اما نتایج را می توان با فرهنگ هر کشوری تطبیق داد.
اصالت و ارزش: پژوهشی همچون مطالعه کنونی، نخستین در سطح ملی (کشور ایران) و نیز در سطح بینالمللی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying the aesthetic criteria of the academic library websites with a Delphi panel
نویسندگان [English]
- Maryam Tavosi 1
- Nader Naghshineh 2
- Mohammad Zerehsaz 3
- Siamak Mahboub 4
1 PhD Candidate, Department of Knowledge and Information Science, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Kharazmi University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Department of Data Science and Artificial Intelligence, National Library and Archives of Iran, Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: In the current digital era, paying attention to the criteria that lead to promoting visibility in the web environment is necessary. On the other hand, the administrators of university library websites are responsible for sharing knowledge. The study aimed to identify the aesthetic criteria of Iranian university library websites.
Methodology: One Delphi-type qualitative method with snowball sampling was used. Twenty-one experts participated in the first Delphi round and fifteen in the second. SPSS software is used for data analysis.
Findings: Kendall's agreement coefficient was 0.248 in the first round and 0.250 in the second. Sixty-eight criteria were identified for the aesthetics of the library websites, which were categorized into five general categories: digital image aesthetics, technical design tips, visual complexity, user-centric aesthetics, and content quality. Cronbach's alpha internal consistency was calculated to be more than 0.9, indicating strong reliability. A checklist with 37 scales was also introduced, with a strong Cronbach's reliability coefficient. In addition, 17 components were identified that were very important from the standpoint of Delphi experts.
Conclusion: The identified criteria can be used by administrators of Iranian university library websites to increase their visibility. Moreover, Although Iranian experts (with an emphasis on Iranian culture) have been consulted, the results can be adapted to the culture of any country.
کلیدواژهها [English]
- Aesthetic Perception
- Human-Computer Interaction
- University Libraries
- Visual Complexity
- Website Design