نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 یزد، صفائیه دانشگاه یزد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی

2 دانشگاه یزد

3 اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

4 یزد، صفائیه دانشگاه یزد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسیئ

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش بررسی وضعیت فرایند بازاریابی محصولات و خدمات اطلاعاتی بر اساس مدل آمیخته بازاریابی 7P در کتابخانه های عمومی استان یزد است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش پژوهش «توصیفی» است. جامعه پژوهش شامل 141 کتابدار و 82 مسئول کتابخانه های عمومی استان یزد است. در این پژوهش حجم نمونه، 148 نفر برآورد شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است و ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 98% محاسبه شد. تجزیه و تحلیل آماری این پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری 23.SPSS V و در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میانگین مؤلفه های مدل آمیخته بازاریابی 7P در کتابخانه های عمومی استان یزد بیشتر از سطح متوسط است و مؤلفه "افراد" بهترین وضعیت را نسبت به سایر مؤلفه ها دارد. همچنین اختلاف مشاهده شده بین میانگین نمرات مؤلفه های فرآیند بازاریابی در کتابخانه های عمومی استان یزد بر حسب متغیر جمعیت شناختی جنسیت، فقط در مؤلفه «افراد» و «شواهد فیزیکی» و بر حسب متغیر جمعیت شناختی سن، در مؤلفه «قیمت» معنادار بوده است.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که وضعیت فرآیند بازاریابی در کتابخانه های عمومی استان یزد بر اساس مدل آمیخته بازاریابی 7P، بیشتر از سطح متوسط است و در وضعیت مناسبی قرار دارد. از این رو، نگاه مدیران و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان یزد به استفاده از آمیخته‌های بازاریابی به منظور جذب مراجعان به کتابخانه، اطمینان از رضایت آنان و ارتقای استفاده آنان از کتابخانه مثبت است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Marketing information products and services based on the 7P mixed model in public libraries of Yazd province

نویسندگان [English]

  • Ismael Mostafavi 1
  • Yeganeh Dastar 2
  • Fezeh Ebrahimi 3
  • ebrahim zalzadeh 4

1 یزد، صفائیه دانشگاه یزد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسیئ

2 Yazd University

3 Isfahan, Isfahan University, faculty of psychology and educational science

4 یزد، صفائیه دانشگاه یزد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسیئ

چکیده [English]

propose: The purpose of this research is to investigate the status of the marketing process of information products and services based on the 7P marketing mix model in public libraries in Yazd province.
Method: This research is applied in terms of purpose and "descriptive" research method. The research community includes 141 librarians and 82 officials of public libraries in Yazd province. In this research, the sample size is estimated to be 148 people. The data collection tool is a questionnaire, and its reliability coefficient was calculated using Cronbach's alpha formula of 98%. The statistical analysis of this research was done using SPSS V 23.
Findings: The findings of the research showed that the average of the components of the 7P mixed marketing model in the public libraries of Yazd province is higher than the average level and the "people" component has the best status compared to other components. Also, the observed difference between the average scores of the components of the marketing process in the public libraries of Yazd province, Conclusion: The results showed that the state of the marketing process in public libraries of Yazd province based on the 7P marketing mix model is more than the average level and is in a good state. Therefore, the view of managers and librarians of public libraries in Yazd province is positive towards the use of marketing mixes in order to attract patrons to the library, ensure their satisfaction and promote their use of the library.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing of Information Products and Services
  • Marketing Mix
  • Marketing Model
  • Librarians
  • Public Libraries of Yazd Province