نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش بررسی وضعیت فرایند بازاریابی محصولات و خدمات اطلاعاتی بر اساس مدل آمیخته بازاریابی 7P در کتابخانه‌های عمومی استان یزد است.
روش‌شناسی‌: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و روش پژوهش توصیفی است. جامعه پژوهش شامل 141 کتابدار و 82 مسئول کتابخانه‌های عمومی استان یزد است. در این پژوهش حجم نمونه، 145 نفر برآورد شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش­نامه است و ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 98% محاسبه شد. تجزیه‌وتحلیل آماری این پژوهش با استفاده از نرم‌افزار آماری 23.SPSS V و در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که میانگین آمیخته‌های مدل آمیخته بازاریابی 7P در کتابخانه‌های عمومی استان یزد بیشتر از سطح متوسط است و آمیخته «افراد» بهترین وضعیت را نسبت به سایر آمیخته‌ها دارد. همچنین اختلاف مشاهده‌شده بین میانگین نمرات آمیخته‌های فرایند بازاریابی در کتابخانه‌های عمومی استان یزد برحسب متغیر جمعیت شناختی جنسیت، فقط در آمیخته «افراد» و «شواهد فیزیکی» و برحسب متغیر جمعیت شناختی سن، در آمیخته «قیمت» معنادار بوده است.
نتایج: نتایج نشان داد که وضعیت فرایند بازاریابی در کتابخانه‌های عمومی استان یزد بر اساس مدل آمیخته بازاریابی 7P، بیشتر از سطح متوسط است و در وضعیت مناسبی قرار دارد. ازاین‌رو، نگاه مدیران و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان یزد به استفاده از آمیخته‌های بازاریابی به‌منظور جذب مراجعین به کتابخانه، اطمینان از رضایت آنان و ارتقای استفاده آنان از کتابخانه مثبت است.
اصالت و ارزش: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه بیشتر به آمیخته‌های بازاریابی 7P شامل محصول، قیمت، مکان، تشویق و ترغیب، افراد، شواهد فیزیکی و فرایند تأکید می­کند. لذا، برنامه­ریزان، مدیران و کتابداران کتابخانه­های عمومی می‌توانند با به‌کارگیری آمیخته‌ بازاریابی 7P به بهبود خدمات ارائه‌شده بخصوص توسعه خدمات الکترونیکی نوین کتابخانه در بازاریابی و جذب هرچه بیشتر خوانندگان دائمی بپردازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Marketing Information Products and Services Based on the 7P Mixed Model in Public Libraries of Yazd Province

نویسندگان [English]

  • Yeganeh Dastar 1
  • Ismael Mostafavi 2
  • Fezeh Ebrahimi 3
  • Ebrahim Zalzadeh 2

1 Master Student in Information Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran

2 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Psychology and Educational Sciences,Yazd University, Yazd, Iran

3 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran

چکیده [English]

Purpose: This study aims to examine the status of the marketing process for information products and services in public libraries of Yazd province using the 7P marketing mix model.
Methodology: The research is applied in nature and employs a descriptive method. The study population consisted of 141 librarians and 82 public library officials in Yazd province, with a sample size of 145 participants. Data were collected through a questionnaire, whose reliability was confirmed with a Cronbach’s alpha coefficient of 0.98. Data analysis was conducted using SPSS version 23 at both descriptive and inferential levels.
Findings: Results indicate that the overall application of the 7P marketing mix in public libraries of Yazd province is above average. Among the seven components, people demonstrated the strongest performance. Furthermore, significant differences were observed in the components of people and physical evidence based on gender, and in the price component based on age.
Conclusion: The marketing process in public libraries of Yazd province, evaluated through the 7P framework, is in a favorable state. Librarians and managers generally hold a positive attitude toward using this model to attract patrons, enhance satisfaction, and increase library usage.
Value: This study highlights the necessity of greater attention to the 7P marketing mix—product, price, place, promotion, people, physical evidence, and process—as a strategic tool. Findings suggest that planners, managers, and librarians can leverage the model to strengthen library services, particularly in expanding electronic services and attracting a broader base of regular readers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing of Information Products and Services
  • Marketing Mix
  • Marketing Model
  • Librarians
  • Public Libraries of Yazd Province
پشوتنی‌زاده، میترا؛ سلیمیان، ملیحه؛ و ظفریان، زینب. (1397). تعیین رابطه بازاریابی اجتماعی با فرهنگ مطالعه کاربران و مقایسه دیدگاه آن‌ها با کتابداران: مطالعه موردی کتابخانه‌های عمومی شهرستان لنجان. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 9(1)، 350-372. https://doi.org/10.22067/riis.v0i0.75430
چشمه‌سهرابی، مظفر؛ پشوتنی‌زاده، میترا؛ عروجی، زینب. (1398). مطالعه ابعاد بازاریابی کالاها و خدمات کتابخانه‌ای در کتابخانه‌های دانشگاهی استان اصفهان. تحقیقات بازاریابی نوین، 9(1)، 53-68. https://doi.org/10.22108/nmrj.2019.89486.0
خدابخشی، مریم؛ و سلامی، مریم. (1396). مطالعه وضعیت فرایند بازاریابی در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر بیرجند. مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، 3(11)، 23-45. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26766116.1396.11.3.2.8
شعبانی، احمد؛ عمادی، نوشین؛ محمدی استانی، مرتضی؛ و سلیمانی، ناهید. (۱۳۹۲). بررسی وضعیت فرایند بازاریابی در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل 7P. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 47(4)،  415-430. https://doi.org/10.22059/jlib.2013.51133
Abule, M. A. (2022). Marketing to Enhance the Use of Information Resources and Quality of Services in Medical Libraries of Public Universities in North-West Nigeria (Doctoral dissertation, University of KwaZulu-Natal, Pietermaritzburg). Available at: https://core.ac.uk/download/534374353.pdf.
Adeyoyin, S. O. (2005). Strategic planning for marketing library services. Library management26(8/9), 494-507.‏https://doi.org/10.1108/01435120510631783
Bamigbola, A.A. (2013). Application of Marketing Strategies and Mix to Digital Information Application of Marketing Strategies and Mix to Digital Information Services (DIS): Nigerian University Libraries Perspectives. Library Philosophy and Practice (e-journal). https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/961/
Biranvand, A., & Ghaffari, S. (2018). A Comparative Study on the Marketing Status of Library Services in Iran: A Case Study. Library Philosophy and Practice (e-journal). 2066. http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/2066
Huzaifa, H.M., & Sehar, N.E. (2022). Marketing of Library and Information Product and Services: Study of Special Libraries of Karachi. Library Philosophy and Practice (e-journal). 7384. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/7384/
Kabir Khan, M., Usman, M. & Mustafa, S. (2022). Use of Innovative Tools for Library Marketing in the University Libraries of Lahore, Pakistan. International Journal of Innovative Science and Research Technology, 7(11), 792-799. https://doi.org/10.5281/zenodo.7395135
Kaur, A., & Rani, S. (2008). Marketing of Information Services and Products in University Libraries of Punjab and Chandigarh (India). Library Management, 29(6/7), 515-537. https://doi.org/10.1108/01435120810894536
Latif, A., & Haq, I.U. (2023). Marketing of Library and Information Services in Medical College Libraries in the Punjab Pakistan. Library Philosophy and Practice (e-journal). 7783. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/7783/
Martey, A.K. (2000). Marketing Products and Services of Academic Libraries in Ghana. Libri, 50,  261-268. https://doi.org/10.1515/LIBR.2000.261
Ojiambo, J.B. (1994). Application of Marketing Principles and Techniques to Libraries and Information Centers. Library Review, 43(2), 46-51. https://doi.org/10.1108/00242539410053886
Otuu, F.O., & Unegbu, V.E. (2022). Marketing Strategies and Use of Library Information Services in Academic Libraries in Lagos State, Nigeria. Journal of Information and Knowledge Management, 13(1), 10-24. https://dx.doi.org/10.4314/iijikm.v13i1.2
Shontz, M.L., Parker, J.C., & Parker, R. (2004). What Do Librarians Think About Marketing? A Survey of Public Librarians’ Attitudes Toward a Marketing of Library Services. Library Quarterly. 74(1), 63-84. https://doi.org/10.1086/380854
Spalding, H.H., & Wang, J. (2006). The Challenges and Opportunities of Marketing Academic Libraries in the USA. Library Management, 27(6/7), 494-504. https://doi.org/10.1108/01435120610702477
Weingand, D. E. (1995). Preparing for the New Millennium: The Case for Using Marketing Strategies. Library Trends, 43(3), 295-317.