نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2 استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
3 استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی وضعیت فرایند بازاریابی محصولات و خدمات اطلاعاتی بر اساس مدل آمیخته بازاریابی 7P در کتابخانههای عمومی استان یزد است.
روششناسی: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و روش پژوهش توصیفی است. جامعه پژوهش شامل 141 کتابدار و 82 مسئول کتابخانههای عمومی استان یزد است. در این پژوهش حجم نمونه، 145 نفر برآورد شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است و ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 98% محاسبه شد. تجزیهوتحلیل آماری این پژوهش با استفاده از نرمافزار آماری 23.SPSS V و در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین آمیختههای مدل آمیخته بازاریابی 7P در کتابخانههای عمومی استان یزد بیشتر از سطح متوسط است و آمیخته «افراد» بهترین وضعیت را نسبت به سایر آمیختهها دارد. همچنین اختلاف مشاهدهشده بین میانگین نمرات آمیختههای فرایند بازاریابی در کتابخانههای عمومی استان یزد برحسب متغیر جمعیت شناختی جنسیت، فقط در آمیخته «افراد» و «شواهد فیزیکی» و برحسب متغیر جمعیت شناختی سن، در آمیخته «قیمت» معنادار بوده است.
نتایج: نتایج نشان داد که وضعیت فرایند بازاریابی در کتابخانههای عمومی استان یزد بر اساس مدل آمیخته بازاریابی 7P، بیشتر از سطح متوسط است و در وضعیت مناسبی قرار دارد. ازاینرو، نگاه مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی استان یزد به استفاده از آمیختههای بازاریابی بهمنظور جذب مراجعین به کتابخانه، اطمینان از رضایت آنان و ارتقای استفاده آنان از کتابخانه مثبت است.
اصالت و ارزش: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه بیشتر به آمیختههای بازاریابی 7P شامل محصول، قیمت، مکان، تشویق و ترغیب، افراد، شواهد فیزیکی و فرایند تأکید میکند. لذا، برنامهریزان، مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی میتوانند با بهکارگیری آمیخته بازاریابی 7P به بهبود خدمات ارائهشده بخصوص توسعه خدمات الکترونیکی نوین کتابخانه در بازاریابی و جذب هرچه بیشتر خوانندگان دائمی بپردازند.
کلیدواژهها
- بازاریابی محصولات و خدمات اطلاعاتی
- آمیخته بازاریابی
- مدل بازاریابی
- کتابداران
- کتابخانههای عمومی استان یزد
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Marketing Information Products and Services Based on the 7P Mixed Model in Public Libraries of Yazd Province
نویسندگان [English]
- Yeganeh Dastar 1
- Ismael Mostafavi 2
- Fezeh Ebrahimi 3
- Ebrahim Zalzadeh 2
1 Master Student in Information Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
2 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Psychology and Educational Sciences,Yazd University, Yazd, Iran
3 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Isfahan University, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Purpose: This study aims to examine the status of the marketing process for information products and services in public libraries of Yazd province using the 7P marketing mix model.
Methodology: The research is applied in nature and employs a descriptive method. The study population consisted of 141 librarians and 82 public library officials in Yazd province, with a sample size of 145 participants. Data were collected through a questionnaire, whose reliability was confirmed with a Cronbach’s alpha coefficient of 0.98. Data analysis was conducted using SPSS version 23 at both descriptive and inferential levels.
Findings: Results indicate that the overall application of the 7P marketing mix in public libraries of Yazd province is above average. Among the seven components, people demonstrated the strongest performance. Furthermore, significant differences were observed in the components of people and physical evidence based on gender, and in the price component based on age.
Conclusion: The marketing process in public libraries of Yazd province, evaluated through the 7P framework, is in a favorable state. Librarians and managers generally hold a positive attitude toward using this model to attract patrons, enhance satisfaction, and increase library usage.
Value: This study highlights the necessity of greater attention to the 7P marketing mix—product, price, place, promotion, people, physical evidence, and process—as a strategic tool. Findings suggest that planners, managers, and librarians can leverage the model to strengthen library services, particularly in expanding electronic services and attracting a broader base of regular readers.
کلیدواژهها [English]
- Marketing of Information Products and Services
- Marketing Mix
- Marketing Model
- Librarians
- Public Libraries of Yazd Province