نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران
2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران
3 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران.
4 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران
چکیده
هدف: چشمانداز آموزش جهانی بهشدت تحت تأثیر تحول فناوری قرار گرفته و دانشگاهها نیز به ناگزیر از حرکت به سمت این نظام جدید آموزشی هستند. پژوهش حاضر با درک اهمیت ورود فناوری بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی به دنبال شناسایی استراتژیهای تحول دیجیتال در دانشگاه تبریز است.
روششناسی: پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و در قالب پارادایم تفسیری است که برای تحلیل دادههای بهدستآمده، از راهبرد تحلیل مضمون استفادهشده است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته از هفده نفر از اساتید و کارشناسان IT در دانشگاه و همچنین کارشناسان دورههای آموزش مجازی و آموزش و فناوریهای نوین خصوصاً زمان کووید 19 در دانشگاه بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند و تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. اعتبار سنجی مدل پژوهش از دو راهبرد بازبینی خارجی و تکثرگرایی انجام شد.
یافتهها: پژوهش حاضر نشان داد که استراتژیهای تحول دیجیتال در دانشگاه عبارت است از: شناخت ضرورتهای دانشگاه دیجیتال (تغییر استانداردهای آموزشی، یادگیری مجازی، یادگیری مستقل، تمرکززدایی آموزش، انعطافپذیری آموزش)؛ هدفگذاری یادگیری و توسعه تکاملی آموزش و پژوهش (ارتقاء یادگیری، توسعه آموزش و پژوهش)؛ تعریف ابزارهای تحول دیجیتال (رایانش ابری، هوش مصنوعی، ابرداده، اینترنت اشیا)؛ ارزشآفرینی برای دانشگاه (کسب مزیت رقابتی، بهرهمندی از دیجیتال، مدیریت برنامهها، یکپارچگی فرایندها).
نتایج: نتایج بهدستآمده نشان داد که استراتژی تحول دیجیتال یک استراتژی/ابتکار نیرومند، در حال تحول و سودمند است که نیازمند یادگیری و توسعه، تغییرات فنی، فرآیندی و فرهنگی (نیروی کار) است.
اصالت و ارزش: پژوهش حاضر با تدوین استراتژیهای تحول دیجیتال در دانشگاه، میتواند برای دانشگاه مؤثر بوده و گام مهمی در تسهیل آموزشوپرورش باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Developing Digital Transformation Strategies in Universities: University of Tabriz Case Study
نویسندگان [English]
- babak Mostafayi 1
- Hossein Emari 2
- yousef Beigzadeh 3
- jafar Beikzad 4
1 PhD student in public administration, Islamic Azad University, Bonab branch, Bonab, Iran. . Assistant Professor, Department of Public Administration, Islamic Azad University, Bonab Branch, Bonab, Iran
2 Assistant Professor, Department of Public Administration, Islamic Azad University, Bonab Branch, Bonab, Iran
3 Assistant Professor, Department of Public Administration, Islamic Azad University, Bonab Branch, Bonab, Iran
4 Associate Professor, Department of Public Administration, Islamic Azad University, Bonab Branch, Bonab, Iran
چکیده [English]
Purpose: This research aims to investigate the digital transformation strategies implemented at Tabriz University in response to the changing landscape of global education influenced by technological advancements.
Methodlogy: A qualitative approach with an interpretive paradigm was utilized for this study. Data was analyzed using thematic analysis based on semi-structured interviews with seventeen professors, IT experts, and specialists in virtual education and new technologies, chosen purposefully for their expertise. Validation of the research model was conducted through external review and pluralism strategies.
Findings: The study identified key digital transformation strategies at the university, including recognition of digital education needs, targeting evolutionary development of education and research, defining digital transformation tools such as cloud computing and artificial intelligence, and creating value for the university through program management and process integration.
Conclusion: The results highlight the importance of digital transformation as a dynamic strategy requiring technical, process, and cultural changes for effective implementation and advancement in education and research.
Value: This research contributes valuable insights into developing digital transformation strategies for universities, specifically in enhancing education and research practices within the context of technological advancements.
کلیدواژهها [English]
- Digital University
- Artificial Intelligence
- Internet of Things
- Metadata
- Cloud Computing
Zhang, J. (2021). Application of big data collection-analysis-visualization in the teaching process of col-leges and universities under the background of the epidemic. Journal of Physics: Conference Series, 1800(1), 1–8. DOI 10.1088/1742-6596/1800/1/012009