نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران

4 دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران

چکیده

زمینه و هدف:چشم‌انداز آموزش جهانی به شدت تحت تأثیر تحول فناوری قرار گرفته و دانشگاه ها نیز به ناگزیر از حرکت به سمت این نظام جدید آموزشی هستند. پژوهش حاضر با درک اهمیت ورود فناوری بر فعالیت‌های آموزشی‌و‌پژوهشی در دانشگاه‌ها به دنبال شناسایی استراتژی‌های تحول دیجیتال در دانشگاه تبریز است.
روش‌تحقیق:پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و در قالب پارادایم تفسیری است که برای تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده، از راهبرد تحلیل مضمون استفاده‌شده است. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته از هفده نفر از اساتید و کارشناسان IT در دانشگاه و همچنین کارشناسان دوره‌های آموزش مجازی و آموزش و فناوری‌های نوین خصوصا زمان کووید 19 در دانشگاه بود که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و تا زمان اشباع داده‌ها ادامه یافت. برای اعتبار سنجی مدل پژوهش از دو راهبرد بازبینی خارجی و تکثرگرایی استفاده شد.
یافته‌ها و نتیجه‌گیری:یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که استراتژی‌های تحول دیجتال در دانشگاه عبارت است از: شناخت ضرورت‌های دانشگاه دیجیتال (تغییر استانداردهای آموزشی، یادگیری مجازی، یادگیری مستقل، تمرکز زدایی آموزش، انعطاف‌پذیری آموزش)؛ هدف‌گذاری یادگیری و توسعه تکاملی آموزش و پژوهش(ارتقاء یادگیری، توسعه آموزش و پژوهش)؛ تعریف ابزارهای‌های تحول دیجیتال (رایانش ابری، هوش مصنوعی، ابرداده، اینترنت اشیا)؛ ارزش‌آفرینی برای دانشگاه (کسب مزیت رقابتی، بهره‌مندی از دیجیتال، مدیریت برنامه‌ها، یکپارچگی فرایندها.
نتایج بدست آمده نشان داد که استراتژی تحول دیجیتال یک استراتژی/ابتکار نیرومند، در حال تحول و سودمند است که نیازمند یادگیری و توسعه، تغییرات فنی، فرآیندی و فرهنگی (نیروی کار) است. بنابراین، استراتژی‌های تحول دیجیتال باید قابلیت‌هایی ایجاد کنند تا هم بر محوریت دانشجو و هم بر رشته‌محوری تأثیر بگذارند

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Developing strategies for digital transformation in the university

نویسندگان [English]

  • babak Mostafayi 1
  • Hossein Emari 2
  • yousef Beigzadeh 3
  • jafar Beikzad 4

1 phd student public administration، Islamic Azad University، Bonab branch، Bonab Iran

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران

4 Associate Professor، Department of Public Administration، Islamic Azad University، Bonab Branch، Bonab Iran

چکیده [English]

Purpose: The global education perspective is heavily influenced by technological change and universities are inevitably moving towards this new educational system. Understanding the importance of the introduction of technology on educational and research activities in universities, the present research seeks to identify digital transformation strategies in Tabriz University.
Methodology: This research has a qualitative approach and in the form of an interpretive paradigm. Thematic analysis strategy was used to analyze the obtained data. The data collection tool was semi-structured interviews with 21 professors and IT experts in the university, as well as online course providers in the university, which were selected purposefully and continued until data saturation. To validate the research model, two strategies of external review and pluralism were used.
Results: Digital transformation is an approach to changing the way of thinking about the education process, which improves the effectiveness and efficiency in providing learning educational services. Hence, it is necessary that appropriate strategies are taken into consideration and various tools and resources are provided to support universities.
Findings: The findings of the research showed that the digital transformation strategies in the university include: the needs of the digital university; learning and evolutionary development of education and research; digital transformation tools; Value creation for the university.
Originality/value: Considering the nature of service provision in universities and their contribution to the growth and development of society, changing the approach to using technology for university education can help in achieving its goals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital transformation
  • digital university
  • technology
  • artificial intelligence