نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران.

4 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران

چکیده

هدف: چشم‌انداز آموزش جهانی به‌شدت تحت تأثیر تحول فناوری قرار گرفته و دانشگاه‌ها نیز به ناگزیر از حرکت به سمت این نظام جدید آموزشی هستند. پژوهش حاضر با درک اهمیت ورود فناوری بر فعالیت­های آموزشی و پژوهشی به دنبال شناسایی استراتژی­های تحول دیجیتال در دانشگاه تبریز است.
روش‌شناسی‌: پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و در قالب پارادایم تفسیری است که برای تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده، از راهبرد تحلیل مضمون استفاده‌شده است. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته از هفده نفر از اساتید و کارشناسان IT در دانشگاه و همچنین کارشناسان دوره­های آموزش مجازی و آموزش و فناوری­های نوین خصوصاً زمان کووید 19 در دانشگاه بود که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و تا زمان اشباع داده‌ها ادامه یافت. اعتبار سنجی مدل پژوهش از دو راهبرد بازبینی خارجی و تکثرگرایی انجام شد.
یافته‌ها: پژوهش حاضر نشان داد که استراتژی­های تحول دیجیتال در دانشگاه عبارت است از: شناخت ضرورت­های دانشگاه دیجیتال (تغییر استانداردهای آموزشی، یادگیری مجازی، یادگیری مستقل، تمرکززدایی آموزش، انعطاف‌پذیری آموزش)؛ هدف­گذاری یادگیری و توسعه تکاملی آموزش و پژوهش (ارتقاء یادگیری، توسعه آموزش و پژوهش)؛ تعریف ابزارهای­ تحول دیجیتال (رایانش ابری، هوش مصنوعی، ابرداده، اینترنت اشیا)؛ ارزش­آفرینی برای دانشگاه (کسب مزیت رقابتی، بهره­مندی از دیجیتال، مدیریت برنامه­ها، یکپارچگی فرایندها).
نتایج: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که استراتژی تحول دیجیتال یک استراتژی/ابتکار نیرومند، در حال تحول و سودمند است که نیازمند یادگیری و توسعه، تغییرات فنی، فرآیندی و فرهنگی (نیروی کار) است.
اصالت و ارزش: پژوهش حاضر با تدوین استراتژی­های تحول دیجیتال در دانشگاه، می­تواند برای دانشگاه مؤثر بوده و گام مهمی در تسهیل آموزش‌وپرورش باشد.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Developing Digital Transformation Strategies in Universities: University of Tabriz Case Study

نویسندگان [English]

  • babak Mostafayi 1
  • Hossein Emari 2
  • yousef Beigzadeh 3
  • jafar Beikzad 4

1 PhD student in public administration, Islamic Azad University, Bonab branch, Bonab, Iran. . Assistant Professor, Department of Public Administration, Islamic Azad University, Bonab Branch, Bonab, Iran

2 Assistant Professor, Department of Public Administration, Islamic Azad University, Bonab Branch, Bonab, Iran

3 Assistant Professor, Department of Public Administration, Islamic Azad University, Bonab Branch, Bonab, Iran

4 Associate Professor, Department of Public Administration, Islamic Azad University, Bonab Branch, Bonab, Iran

چکیده [English]

Purpose: This research aims to investigate the digital transformation strategies implemented at Tabriz University in response to the changing landscape of global education influenced by technological advancements.
Methodlogy: A qualitative approach with an interpretive paradigm was utilized for this study. Data was analyzed using thematic analysis based on semi-structured interviews with seventeen professors, IT experts, and specialists in virtual education and new technologies, chosen purposefully for their expertise. Validation of the research model was conducted through external review and pluralism strategies.
Findings: The study identified key digital transformation strategies at the university, including recognition of digital education needs, targeting evolutionary development of education and research, defining digital transformation tools such as cloud computing and artificial intelligence, and creating value for the university through program management and process integration.
Conclusion: The results highlight the importance of digital transformation as a dynamic strategy requiring technical, process, and cultural changes for effective implementation and advancement in education and research.
Value: This research contributes valuable insights into developing digital transformation strategies for universities, specifically in enhancing education and research practices within the context of technological advancements.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital University
  • Artificial Intelligence
  • Internet of Things
  • Metadata
  • Cloud Computing
آراسته، حمیدرضا؛ و خباره، کبری. (1399). دانشگاه دیجیتالی بستری برای یادگیری دیجیتالی در دوران کرونا و پساکرونا. رهیافت، 30(4)، 1-15.    10.22034/rahyaft.2021.10435.1143:Doi
امینی، مصطفی؛ حسین زاده، محمد؛ و مرشدی، مصطفی. (1401). ارائه یک متدولوژی بهبودیافته برای تحول دیجیتالِ مدل کسب‌و‌کار، علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 8(1)، 393-426.
بلبلی، سمانه؛ و شفیع پور مطلق، فرهاد. (1398). الگوی تعیین عوامل موثر بر ادراک چابکی در تدریس (مورد مطالعه؛ دانش آموزان دوره متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان). پژوهش در برنامه­ریزی درسی، 16(2)، 85-93.Doi:10.30486/jsre.2019.665146
پناهزاده خانمیری، اصغر؛ خویشتن دار، سهیلا و نژادحاجی علی ایرانی، فرهاد. (1402، 9 آذر). سواد دیجیتالی و نقش آن در توسعه کارآفرینی دیجیتال (مطالعه موردی: دانشگاههای هنر تبریز). تهران. https://civilica.com/doc/1861577/
حسن زاده، محمد. (1402). تحول مجازی: مدل عملیاتی و ملزومات. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 9(1)، 8-18. https://doi.org/10.22091/stim.2023.2453
سرمدی، محمدرضا؛ ضرابیان، فروزان؛ صیف، محمدحسن؛ و فاطمیان، علی. (1398). مطالعه مبانی معرفت شناسی آموزش مبتنی بر شبکه های اجتماعی مجازی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 8(20)، 155-180. 20.1001.1.2423494.1398.8.1.7.8:Dor
سیف اللهی انار، ناصر؛ اکبری آرباطان، گلثوم. (1402). ارائه الگویی برای پایداری کسب و کار مبتنی بر مهارت‌های دیجیتال در همه‌گیری کرونا. مدیریت کسب­و­کار بین المللی، 6(4)، 179-198.   10.22034/jiba.2023.56173.2038 : Doi
کاظمی سراسکانرود، زهرا؛ و صفری، محمد. (1402). طراحی الگوی فرآیند بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی: کاربست راهبرد مرور نظامند. بررسی­های بازرگانی، 21(123)، 109-126.  10.22034/bs.2023.1999484.2765:Doi
 
Abad-Segura, E., González-Zamar, M. D., Infante-Moro, J. C., & Ruipérez García, G. (2020). Sustainable management of digital transformation in higher education: Global research trends. Sustainability, 12(5), 78-89. dx.doi.org/10.3390/su12052107
Acuña, J. M. M., Hernández-Perlines, F., & Cisneros, M. A. I. (2024). Digital transformation and student satisfaction at the Autonomous University of Chile. Journal of Management and Business Education7(2), 220-243.‏https://doi.org/10.35564/jmbe.2024.0013
Adebesin, A. A., Afolayan, A. O., & Ogunyemi, A. A. (2021). Digital literacy and employability skills of Nigerian university students: A case study of Lagos State University. Journal of Education and Practice, 12(1), 131-140. http://dx.doi.org/10.51983/ajist-2023.13.2.3587
Arifien, Y., Susdiyanti, T., & Maslahat, M. (2022). Implementation of Independent Learning in Independent Campus by Distance Learning at Private Universities in Bogor During the Covid 19 Pandemic. Advances in Social Sciences Research Journal9(2),‏22-31. http://dx.doi.org/10.14738/assrj.92.11484
Berdykulova, G., Ipalakova, M., Kamysbayev, M., & Daineko, Y. (2020, September). Towards digital university: Experience of kazakhstan. In Proceedings of the 6th International Conference on Engineering & MIS 2020 (pp. 1-7).
Fernández, A., Llorens. L, F., Molina, C. R., & Claver, J.M. (2023, June14 – 16). Digital maturity evolution of Spanish universities[Presentation of speech]. Vigo (Spain(.
Hancock, S. (2019). A future in the knowledge economy? Analysing the career strategies of doctoral scientists through the principles of game theory. Higher Education78(1), 33-49.‏ DOI:10.1007/s10734-018-0329-z
Julita, J., Helmi, S., Gunarto, M., & Sartika, D. (2024). The Effect of Digital Transformation on University Brand Image with Ownership as a Moderating Variable. International Journal of Finance Research5(1), 69-87.‏ http://dx.doi.org/10.47747/ijfr.v5i1.1695
Khalid, A., Ram, B. R., Soliman, M., Ali, A. J., Khaleel, M., Islam, Sh. (2018).  Promising digital university: a pivotal need for higher education transformation. Management in Education, 12(3), 55-65. https://doi.org/10.1504/IJMIE.2018.092868.
Khurniawan, A. W., & Irmawaty, D. S. (2024). The impact of digital leadership on digital transformation in university organizations: an analysis of students' views. Education67(1), 677-690.‏http://dx.doi.org/10.32744/pse.2024.1.38
Klug, W. E. (2014). The Determinants of Cloud Computing Adoption by Colleges and Universities [Master's thesis, Northcentral University]. ProQuest. https://www.proquest.com/openview/3595d55851ebefcf221ed238e33f19ad/1.pdf?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y
Khurniawan, A. W.,  &Supriadi, D. (2024). The impact of digital leadership on digital transformation in university organizations: an analysis of students’ views.    Perspectives of science and education, 67(1),677-690. DOI: 10.32744/pse.2024.1.38
Matt, C., Hess, T., & Benlian, A. (2015). Digital transformation strategies. Business and Information Systems Engineering, 57(5), 339–343. http://dx.doi.org/10.1007/s12599-015-0401-5
Agina-Obu, R., & Okwu, E. (2023). Impact of Digital Literacy on University Students’ Use of Digital Resources in Nigeria. Asian Journal of Information Science and Technology13(2), 60-65.‏ https://doi.org/10.51983/ajist-2023.13.2.3587
Powell, L., & McGuigan, N. (2021). Teaching, virtually: A critical reflection. Accounting Research Journal34(3), 335-344.‏ doi: 10.1108/ARJ-09-2020-0307.
Portillo, J., Garay, U., Tejada, E., & Bilbao, N. (2020). Self-perception of the digital competence of educators during the COVID-19 pandemic: A cross-analysis of different educational stages. Sustainability12(23), 10128.‏ https://doi.org/10.3390/su122310128
Raju, M. S., & Devarani, L. (2023). Challenges Faced and Coping Strategies Adopted by Agricultural Students in India During the COVID-19 Pandemic. Journal of Community Mobilization and Sustainable Development18(3), 741-749.‏ http://dx.doi.org/10.5958/2231-6736.2023.00005.4
Ramachandran, N., Sivaprakasam, P., Thangamani, G., & Anand, G. (2014). Selecting a suitable cloud computing technology deployment model for an academic institute: A case study. Campus-Wide Information Systems31(5), 319-345.‏ https://doi.org/10.1108/CWIS-09-2014-0018
Rouse, M. (2019). What is AI (artificial intelligence)? - Definition from WhatIs.com. [online] Search. Enterprise AI. Available at: https:// searc hente rpris eai. techt arget. com/ defin ition/ AI- Artificial- Intelligen.
Shaughnessy, H. (2018). Creating digital transformation: Strategies and steps. Strategy & Leadership46(2), 19-25.‏https://doi.org/10.1108/SL-12-2017-0126
Sultan, N. (2010). Cloud computing for education: A new dawn?. International Journal of Information Management30(2), 109-116.‏ http://dx.doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2009.09.004
Siemens, G., Gašević, D., & Dawson, S. (2015). Preparing for the digital university: A review of the history and current state of distance, blended and online learning.‏ https://linkresearchlab.org/PreparingDigitalUniversity.pdf
Marrero-Sánchez, O., & Vergara-Romero, A. (2023). Digital competence of the university student. A systematic and bibliographic update. Amazonia Investiga12(67), 9-18.‏ https://doi.org/10.34069/AI/2023.67.07.1
Totty, M. (2019). The Worlds That AI Might Create. Wall Street Journal. https:// www. wsj. com/ artic les/ the- worlds- that- ai- might- create- 11571 018700? mod= ig_ artificial intel ligen cerep ortoc tober 2019. Accessed 7 Sep. 2021.
Venugopal, R., & Mamatha, V. (2023). Impact Of Artificial Intelligence (AI) On Teaching And Learning In India's Higher Education Sector. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSRJRME), 13(5), 1-6. DOI:10.9790/7388-1305020106
Viloria, A., Lezama, O. B. P., & Mercado-Caruzo, N. (2020). Factors that describe the use of digital devices in Latin American universities. Procedia computer science175, 127-134.‏ https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.07.021
Zhang, J. (2021). Application of big data collection-analysis-visualization in the teaching process of col-leges and universities under the background of the epidemic. Journal of Physics: Conference Series, 1800(1), 1–8. DOI 10.1088/1742-6596/1800/1/012009
Zarubina, V., Zarubin, M., Yessenkulova, Z., Salimbayeva, R., & Satbaeva, G. (2024). Digital transformation of the promotion of educational services of Kazakhstani universities. Journal of Innovation and Entrepreneurship13(1), 3-23.  http://dx.doi.org/10.1186/s13731-023-00355-3