نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، مجتمع آموزش عالی بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

2 استادیار، گروه حسابداری، مجتمع آموزش عالی بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

3 دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، مجتمع آموزش عالی بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

چکیده

هدف: در محیط کسب و­کار کنونی، سرمایه اجتماعی، جستجوی دانش فرامرزی را بهبود می­دهد، ظرفیت جذب دانش را فزونی می­بخشد، و این سه متغیر می­توانند نقشی اساسی در عملکرد نوآورانه ایفا نمایند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد نوآورانه با توجه به نقش میانجی جستجوی دانش ­فرامرزی و ظرفیت جذب دانش در شرکت‌های کوچک ­و متوسط است.
روش‌شناسی‌: این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را شرکت‌های کوچک و متوسط استان کرمان، به تعداد 460 شرکت تشکیل می­دهند که تعداد 210 شرکت به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نهایتاً برای اطمینان بیشتر نسبت به نتایج پژوهش تعداد 420 پرسشنامه در بین مدیران و معاونان شرکت‌ها، توزیع شد. داده‌ها با نرم‌افزارهای لیزرل، اس­پی­اس­اس 26 و اسمارت پی­ال­اس 3، تحلیل شدند.
یافته‌ها: سرمایه‌های اجتماعی ساختاری، ارتباطی و شناختی بر عملکرد نوآورانه شرکت‌ها تأثیرگذارند. سرمایه اجتماعی بر عملکرد نوآورانه با توجه به نقش میانجی جستجوی دانش فنی فرامرزی و جستجوی دانش بازار فرامرزی تأثیرگذار است. سرمایه اجتماعی بر عملکرد نوآورانه با توجه به نقش میانجی ظرفیت جذب دانش تأثیرگذار است.
نتایج: شرکت‌های کوچک و متوسط جهت ادامه حیات در محیط رقابتی، عملکرد نوآورانه را بسیار مهم می‌پندارند. بنابراین به‌کارگیری سرمایه اجتماعی، جستجوی دانش فرامرزی و ظرفیت جذب دانش برای بهبود عملکرد نوآورانه و توسعه محصولات جدید و باقی ماندن در بازار این شرکت‌ها ضروری است.
اصالت و ارزش: با توجه به نقش عملکرد نوآورانه در حیات و ارتقا شرکت‌های کوچک و متوسط، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی، دانش فرامرزی و ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآورانه، مدیران این شرکت‌ها را برای بهبود عملکرد یاری می‌دهد، و می‌تواند راهگشای اقدامات مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the Mediating Role of Cross-Border Knowledge and Knowledge Absorption Capacity in the Relationship Between Social Capital and Innovative Performance of SMEs in Kerman Province

نویسندگان [English]

  • amir fazel 1
  • behnam karamshahi 2
  • azin harandi 3

1 Assistant Professor, Department of Business Management, Baft Higher Education Complex, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran

2 Assistant Professor, Department of accounting, Baft Higher Education Complex, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran

3 PhD in Business Management, Department of Business Management, Baft Higher Education Complex, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran

چکیده [English]

Purpose: This research aims to investigate the impact of social capital on the innovative performance of SMEs in Kerman province, with a focus on the mediating role of cross-border knowledge search and knowledge absorption capacity.
Methodology: The study adopts an applied research approach, employing a survey method. A total of 210 SMEs in Kerman province were selected as the sample population, and 420 questionnaires were distributed to managers and vice presidents of these companies. Data collected was analyzed using SPSS 26 and SmartPLS 3 software.
Findings: The results reveal that structural, communicative, and cognitive social capitals significantly influence the innovative performance of SMEs. Social capital impacts innovative performance through the mediating roles of cross-border technical knowledge search, cross-border market knowledge search, and knowledge absorption capacity.
Conclusion: The findings suggest that SMEs in Kerman province should prioritize enhancing their innovative performance to remain competitive. Utilizing social capital, engaging in cross-border knowledge search, and improving knowledge absorption capacity are crucial for innovation and product development in these companies.
Value: Understanding the relationship between social capital, cross-border knowledge, knowledge absorption capacity, and innovative performance is essential for SME managers in Kerman province to enhance their company's performance and competitiveness in the market.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social capital
  • innovative performance
  • cross-border knowledge search
  • knowledge absorption capacity
  • SMEs of Kerman province
حجازی، اسد؛ و نظرپوری، امیرهوشنگ. (1397). تحلیل تأثیر عوامل حمایتی سازمانی بر قابلیت‌های نوآوری سازمان با در نظر گرفتن نقش میانجی ظرفیت جذب دانش. مدیریت فرهنگ سازمانی، 16(4)، 851-870.doi: 10.22059/jomc.2019.244381.1007365 .
رضائی، حمید؛ و خاکزادیان، سید مهدی. (1400). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه محصول جدید با نقش میانجی مدیریت دانش در شرکت‌های دانش‌بنیان استان مازندران. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 8(4)،119-134.  doi: 10.22069/jead.2022.19901.1571.
شهریاری، سلطان علی؛ و شهرابی فراهانی، محمد. (1400). تبیین نقش نوآوری سازمانی و سرمایه اجتماعی. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 30(99)، 79-102.  doi: 10.22054/jmsd.2021.47511.3445.
عسگری، محمد هادی؛ خداپرست، مهدی؛ و عینی، علی. (1401). عملکرد شغلی نوآورانه: نقش پیشایندهای اشتراک‌گذاری دانش و سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه ادارات برق غرب استان مازندران). مدیریت تبلیغات و فروش، 3(1)، 57-69.  .doi: 10.52547/JABM.3.1.57
فاضل، امیر؛ کرم شاهی، بهنام؛ و هرندی، آیین. (1402). نوآوری فرآیند سبز و عملکرد مالی: نقش تعدیل گری سرمایه اجتماعی سبز و نیازهای سبز ضمنی مشتریان. مدیریت نوآوری در سازمانهای دفاعی، 6(4)، 51-74. .doi: 10.22034/qjimdo.2023.405331.1603
کنجکاو منفرد، امیررضا؛ و مهارت، منیره. (1401). واکاوی تأثیر سرمایه اجتماعی بر گرایش کارآفرینانه، خلاقیت و عملکرد دانشگاه با نقش میانجی مدیریت دانش. آموزش علوم دریایی، 9(1)، 87-100.
 doi: 10.22034/rmt.2021.537961.1897
منطقی، منوچهر؛ اسکندرپور، بهروز؛ دستیاری، اکرم؛ و نظری، یونس. (1395). نقش سرمایه اجتماعی در عملکرد نوآورانه کارکنان، با تأکید بر نقش تاب‌آوری و توانمندسازی. مدیریت سرمایه اجتماعی، 3(2)، 207-189.  doi: 10.22059/jscm.2016.59962
نائینی، محمدجواد؛ قورچی بیگی، اسحاق؛ قربانی فاراب، محمدتقی؛ و سید علی جانلو؛ محمد حسین. (1401). بررسی نقش تعدیل‌گری مدیریت دانش استراتژیک در رابطه‌ی ابعاد سرمایه فکری و عملکرد نوآورانه (نمونه پژوهش: شرکت‌های لبنی). مدیریت دانش سازمانی، 5(4)، 145-171. Dor:  20.1001.1.26454262.1401.5.4.5.5
 
Agyapong, F. O., Agyapong, A., & Poku, K. (2017). Nexus between social capital and performance of micro and small firms in an emerging economy: The mediating role of innovation. Cogent Business & Management, 4(1), 1-20. doi:10.1080/23311975.2017.1309784
Ahsan, N., & Hafeez, M. H. (2023). Impact of Social Capital on Innovation Performance: The Mediating Role of Learning and Strategic Orientations. Pakistan Journal of Humanities and Social Sciences11(3), 3488–3498. doi: 10.52131/pjhss.2023.1103.0630
Akintimehin, O. O., Eniola, A. A., Alabi, O. J., Eluyela, D. F., Okere, W., & Ozordi, E. (2019). Social capital and its effect on business performance in the Nigeria informal sector. Heliyon, 5(7), 1-13. doi:10.1016/j.heliyon.2019.e02024.
Ali, A., Bahadur, W., Wang, N., Luqman, A., & Khan, A. N. (2020). Improving team innovation performance: role of social media and team knowledge management capabilities. Technology in Society, 61(5), 1-17.  doi: 10.1016/j.techsoc.2020.101259.
 
An, W., Huang, Q., Liu, H., & Wu, J. (2022). The match between business model design and knowledge base in firm growth: From a knowledge-based view. Technology Analysis & Strategic Management, 34(1), 99–111. doi: 10.1080/09537325.2021.1890011.
Chichkanov, N. (2021). The role of client knowledge absorptive capacity for innovation in KIBS. Knowledge Management, 25(5), 1194–1218. doi:10.1108/JKM- 05-2020-0334
Chowdhury, M., Prayag, G., Patwardhan, V., & Kumar, N. (2020). The impact of social capital and knowledge sharing intention on restaurants’ new product development. Contemporary Hospitality Management, 32(10), 3271-3293. doi: 10.1108/IJCHM-04-2020-0345
Crupi, A., Liu, S., & Liu, W. (2022). The top‐down pattern of social innovation and social entrepreneurship. Bricolage and agility in response to COVID‐19: cases from China. R&d Management52(2), 313-330.‏doi:10.1111/radm.12499.
Duan, Y., Huang, L., Cheng, H., Yang, L., & Ren, T. (2021). The moderating effect of cultural distance on the cross-border knowledge management and innovation quality of multinational corporations. Knowledge Management, 25(1), 85–116. doi:10.1108/JKM-11-2019-0656.
Fabiano, G., Marcellusi, A., & Favato, G. (2021). R versus D, from knowledge creation to value appropriation: Ownership of patents filed by European biotechnology founders. Technovation108, 102328.‏ doi: 10.1016/j.technovation.2021.102328.
Ganguly, A., Talukdar, A., & Chatterjee, D. (2019). Evaluating the role of social capital, tacit knowledge sharing, knowledge quality and reciprocity in determining innovation capability of an organization. Knowledge Management, 23(6), 1105–1135. doi:10.1108/JKM-03-2018-0190.
Gao, J. H., H., Teng, D., Wan, X., & Zhao, S. (2021). Cross-border knowledge search and integration mechanism − a case study of Haier open partnership ecosystem (HOPE). Chinese Management Studies, 15(2), 428–455. doi:10.1108/CMS-05-2020- 0196.
Gürlek, M. & Çemberci, M. (2020), Understanding the relationships among knowledge-oriented leadership, knowledge management capacity, innovation performance and organizational performance: A serial mediation analysis. Kybernetes, 49(11), 2819-2846. doi: 10.1108 / K-09-2019-0632
Han, S. H., Yoon, S. W., & Chae, C. (2020). Building social capital and learning relationships through knowledge sharing: A social network approach of management students’ cases. Knowledge Management, 24(4), 921-939. doi: 10.1108/JKM-11-2019-0641
Horng, S. M., & Wu, C. L. (2020). How behaviors on social network sites and online social capital influence social commerce intentions. Information & Management57(2), 103176.‏ doi:10.1016/j.im.2019.103176.
Ince, H., Imamoglu, S. Z., & Karakose, M. A. (2023). Entrepreneurial orientation, social capital, and firm performance: The mediating role of innovation performance.  Entrepreneurship and Innovation24(1), 32-43. doi: 10.1177/14657503211055297.
Lee, C. C., Yeh, W. C., Yu, Z., & Luo, Y. C. (2023). Knowledge sharing and innovation performance: a case study on the impact of organizational culture, structural capital, human resource management practices, and relational capital of real estate agents. Humanities and Social Sciences Communications10(1), 1-16.‏ DOI:10.1057/s41599-023-02185-w
Lee, H., Park, J.G., & Lee, J. (2020). Knowledge sharing in ISD projects: role of task interdependence and social capital. Managing Projects in Business, 14(3), 580-599. doi: 10.1108/IJMPB-12-2019-0307.
Lyu, Ch., Peng, C, Yang, H., Li, H, & Gu, X. (2022). Social capital and innovation performance of digital firms: Serial mediation effect of cross-border knowledge search and absorptive capacity. Innovation & Knowledge, 7(1), 1-15. doi: 10.1016/j.jik.2022.100187.
Maurer, I., Bartsch, V., & Ebers, M. (2011). The value of intra-organizational social capital: How it fosters knowledge transfer, innovation performance, and growth. Organization Studies, 32(2), 157–185. doi:10.1177/0170840610394301.
Moeen, M., & Agarwal, R. (2017). Incubation of an industry: Heterogeneous knowledge bases and modes of value capture. Strategic Management Journal38(3), 566-587.‏ DOI:10.1002/smj.2511
Priyono, A., Moin, A., & Putri, V.N. (2020). Identifying digital transformation paths in the business model of SMEs during the COVID-19 pandemic. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(4), 18-30. doi: 10.3390/joitmc6040104.
Santoro, G., Bresciani, S., & Papa, A. (2020). Collaborative modes with cultural and creative industries and innovation performance: The moderating role of heterogeneous sources of knowledge and absorptive capacity. Technovation, 92(1),  102-118. doi: 10.1016/j.technovation.2018.06.003.
Sheng, M. L., & Hartmann, N. N. (2019). Impact of subsidiaries’ cross-border knowledge tacitness shared and social capital on MNCs’ explorative and exploitative innovation capability. International Management, 25(4), 100-115. doi: 10.1016/j. intman.2019.100705.
Tripathi, V. R., Popli, M., Ghulyani, S., Desai, S., & Gaur, A. (2021). Knowledge creation practices at organizational boundaries: The role of ICT in sickle-cell care for tribal communities. Knowledge Management, 25(3), 595–617. doi: 10.1108 / JKM-09-2019-0521.
Tsai, F.S., & Hsu, I.C. (2019). The effects of social capital on knowledge heterogeneity. Management Decision, 57(5), 1237–1253. doi: 10.1108/MD-12-2016-0909.
Yang, H., Cozzarin, B. P., Peng, C., & Xu, C. (2021). Start-ups and entrepreneurial teams. Managerial and Decision Economics,43(5), 1167–1184. doi: 10.1002/mde.3465.
Yoshida, M., Gordon, B. S., & James, J. D. (2021). Social capital and consumer happiness: toward an alternative explanation of consumer-brand identification. Brand Management, 28(5), 481–494. doi: 10.1057/s41262-021-00240-y.
Yu, S.H. (2013). Social capital, absorptive capability, and firm innovation. Technological Forecasting and Social Change, 80(7), 1261–1270. doi: 10.1016/j.techfore.2012.12.005.
Yuliarmi, N., Martini Dewi, N., Rustariyuni, S., Marhaeni, A., & Andika, G. (2021). The effects of social capital and human resources on financing and small and medium enterprises performance. Human Capital in Urban Management, 6(1), 29-44. doi: 10.22034/IJHCUM.2021.01.03.
Zhang, Q., Pan, J., Jiang, Y., & Feng, T. (2020). The impact of green supplier integration on firm performance: The mediating role of social capital accumulation. Purchasing and Supply Management, 26 (2), 1-20. doi: 10.1016/j.pursup.2019.100579.