نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت، مجتمع آموزش عالی بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

2 استادیار، گروه حسابداری، مجتمع آموزش عالی بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

3 دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، مجتمع آموزش عالی بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

چکیده

هدف: در محیط کسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و‌کار کنونی، سرمایه اجتماعی، جستجوی دانش فرامرزی را بهبود می‌دهد، ظرفیت جذب دانش را فزونی می‌بخشد، و این سه متغیر می‌توانند نقشی اساسی در عملکرد نوآورانه ایفا نمایند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد نوآورانه باتوجه به نقش میانجی جستجوی دانش ‌فرامرزی و ظرفیت جذب دانش در شرکت‌های کوچک‌ومتوسط می‌باشد.
روش‌شناسی: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را شرکت‌های کوچک و متوسط استان کرمان، به تعداد 460 شرکت تشکیل می‌دهند که تعداد 210 شرکت بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نهایتاً برای اطمینان بیشتر نسبت به نتایج پژوهش تعداد 420 پرسشنامه در بین مدیران و معاونان شرکتها، توزیع شد. داده‌ها با نرم افزارهای لیزرل، اس پی اس‌اس 26 و اسمارت پی ال اس 3، تحلیل شدند.
یافته‌ها: سرمایه‌های اجتماعی ساختاری، ارتباطی و شناختی بر عملکرد نوآورانه شرکت‌ها تأثیرگذارند. سرمایه اجتماعی بر عملکرد نوآورانه با توجه به نقش میانجی جستجوی دانش فنی فرامرزی و جستجوی دانش بازار فرامرزی تأثیر گذار است. سرمایه اجتماعی بر عملکرد نوآورانه با توجه به نقش میانجی ظرفیت جذب دانش تأثیرگذار است.
نتایج: شرکت‌های کوچک و متوسط جهت ادامه حیات در محیط رقابتی، عملکرد نوآورانه را بسیار مهم میپندارند. بنابراین به‌کارگیری سرمایه اجتماعی، جستجوی دانش فرامرزی و ظرفیت جذب دانش برای بهبود عملکرد نوآورانه و توسعه محصولات جدید و باقی ماندن در بازار این شرکتها ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the mediating role of cross-border knowledge and knowledge absorption capacity in the relationship between social capital and innovative performance of SMEs in Kerman province

نویسندگان [English]

  • amir fazel 1
  • behnam karamshahi 2
  • azin harandi 3

1 Assistant Professor, Department of Management, Baft Higher Education Center, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.

2 Assistant Professor, Department of accounting, Baft Higher Education Center, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.

3 PhD in Business Management, Department of Business Management, Baft Higher Education Complex, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.

چکیده [English]

Purpose: In the current business environment, social capital improves cross-border knowledge search, increases knowledge absorption capacity, and these three variables can play an essential role in innovative performance. The aim of the current research is to investigate the effect of social capital on innovative performance with regard to the mediating role of cross-border knowledge search and knowledge absorption capacity in SMEs.
Methodlogy: The research is applied in terms of purpose and survey method. The statistical population of the research is 460 SMEs in Kerman province, of which 210 companies were selected as a statistical sample based on Morgan's table. Finally, 420 questionnaires were distributed among managers and vice presidents of companies. Data were analyzed with SPSS 26 and SmartPLS 3 software.
Findlings: Structural, communicative and cognitive social capitals affect the innovative performance of companies. Social capital has an effect on innovative performance due to the mediating role of cross-border technical knowledge search and cross-border market knowledge search. Social capital has an effect on innovative performance due to the mediating role of knowledge absorption capacity.
Conclusion: SMEs consider innovative performance very important in order to survive in a competitive environment. Therefore, it is necessary to use social capital, search for cross-border knowledge and the capacity to absorb knowledge to improve innovative performance and develop new products and remain in the market of these companies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social capital
  • innovative performance
  • cross-border knowledge search
  • knowledge absorption capacity
  • SMEs of Kerman province