نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، پیش‌بینی اینرسی سازمانی از روی سرمایه فکری و یادگیری سازمانی است.
روش‌شناسی‌: نوع پژوهش، توصیفی-همبسـتگی و جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاه کاشان به تعداد 623 نفر بود که از طریق جدول مورگان 150 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پـژوهش، سه پرسشـنامه اینرسی سازمانی، سرمایه فکری و یادگیری سازمانی بود. پایایی پرسشنامه‌ها از طریق آلفای کرونباخ برای اینرسی سازمانی 75/0، سرمایه فکری 87/0 و یادگیری سازمانی 90/0 بـرآورد شـد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین متغیرهای سرمایه فکری و یادگیری سازمانی، بالاتر از نمره ملاک و میانگین اینرسی سازمانی، پایین‌تر از نمره ملاک است. ضرایب مسیر نشـان داد سرمایه فکری و یادگیری سازمانی (61/0Beta=-) بـا اینرسـی سازمانی، رابطه منفی و معنادار دارد.
نتایج: در سازمان‌های کنونی با توجه به پیچیدگی‌های مربوط به فناوری و فضای رقابتی، حفظ حالت ایستایی و جلوگیری از تغییر، ناکارآمد است. به‌منظور رفع و کاهش ناکارآمدی، مدیران می‌توانند از سرمایه‌های فکری موجود در سازمان استفاده بهینه کنند، فرایند یادگیری سازمانی و تسهیم دانش را تقویت کنند که این موارد می‌تواند آمادگی هرگونه تغییر سازمانی را در سازمان ایجاد کند.
اصالت و ارزش: عدم تغییر و ایجاد مقاومت در برابر تحولات مهم و حیات‌بخش خطری جدی برای سازمان‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا رکود یا اینرسی سازمانی بر توانایی و توانایی سازمان در ابراز خلاقیت و نوآوری، یادگیری و حل مشکلات تأثیر می‌گذارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Relationship Between Intellectual Capital and Organizational Learning with Organizational Inertia: A Case Study of Employees at the University of Kashan

نویسندگان [English]

  • Zahra Esmailzadeh Qamsari 1
  • Hamid Rahimi 2

1 Master, Department of Education, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran

2 Associate Professor, Department of Education, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this research was to examine the relationship between intellectual capital, organizational learning, and organizational inertia.
Methodology: A descriptive-correlation study was conducted with a statistical population of 623 employees at Kashan University. A sample of 150 employees was selected using Morgan's table. Three questionnaires were used to measure organizational inertia, intellectual capital, and organizational learning, with reliability assessed using Cronbach's alpha coefficient (0.75 for organizational inertia, 0.87 for intellectual capital, and 0.90 for organizational learning).
Findings: The results indicate that the mean scores for intellectual capital and organizational learning were higher than the criterion score, while the mean score for organizational inertia was lower. Path analysis revealed that both intellectual capital (Beta=-0.61) and organizational learning (Beta=-0.61) have negative and significant relationships with organizational inertia.
Conclusion: Organizations facing technological complexity and competitive environments must avoid stagnation and resistance to change. By leveraging intellectual capital and enhancing organizational learning and knowledge sharing, managers can better prepare for organizational change and reduce inefficiencies.
Value: The lack of organizational change and resistance to development pose significant risks to organizations. Overcoming organizational inertia is crucial for fostering creativity, innovation, and problem-solving capabilities within an organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Inertia
  • Intellectual Capital
  • Organizational Learning
  • Staff
ابراهیمی، سید عباس. (1395). درآمدی بر اینرسی سازمانی و عوامل تاثیرگذار بر آن در سازمان‌های بخش دولتی ایران. مدیریت سازمان‌های دولتی، 4(1)، 91-108. dor: 20.1001.1.2322522.1394.4.0.6.7
تمرتاش، علی اصغر؛ صابری، علی؛ و خسروی، ابوالفضل. (1400). بررسی تأثیر اینرسی سازمانی بر تنبلی سازمانی و آنومی سازمانی در دانشگاه تهران. مجله علمی مدیریت فرهنگ سازمانی، 19(4)، 609-630. doi: 10.22059/jomc.2021.286767.1007928 
جمالی‌روشت، سعید؛ و رادمرد، سعید. (1399). پایش نقش کارکردهای مدیریت سایبرنتیک در پیشگیری از اینرسی سازمانی با تأکید بر نقش میانجی‌گری تسهیم دانش در بین کارکنان. مدیریت سازمان‌های دولتی، 8(4)،25-42.  https://doi.org/10.30473/ipom.2020.49845.3894
جوادی، سیدمصطفی؛ الوداری، حسن؛ امیرخانی، امیرحسین؛ و جمشیدی، علی. (1396). ارائة مدل مدیریت اینرسی سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. مدیریت سازمان‌های دولتی، 5(4)، 48-39. dor: 20.1001.1.2322522.1396.5.0.3.5
رفسنجانی، امیر؛ قربانی، محمود؛ و فریبرزی، الهام. (1401). بررسی تأثیر سرمایه فکری بر نوآوری سازمانی در آموزش‌ و پرورش. مدیریت تحول، 14(2)، 205-228. https://doi.org/10.22067/tmj.2023.76816.1308
لطفی‌زنگنه‌، مصدق؛ امیر‌نژاد، قنبر؛ و مکوندی، فواد. (1401). شناسایی ابعاد مدل پویای فرهنگ سازمانی وبررسی رابطه آن با اینرسی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی. مدیریت فرهنگی،16(57)، 115-89. 10.30495/jcm.2022.58267.1485: DOI
فاطری، صدیقه؛ و رحیمی، حمید. (1402). تأثیر شایستگی‌های مدیران دانشگاهی بر مزیت رقابتی و استقلال سازمانی دانشگاه‌ها. رهبری آموزشی کاربردی، 4(1)، 151-172. doi: 10.22098/ael.2023.11662.1166   
مقدم‌زاده، علی؛ علی‌اکبری، زهرا؛ و مزاری، ابراهیم. (1397). رابطۀ یادگیری خودراهبر و یادگیری سازمانی درسازمان‌‌های آموزشی. مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، 16(4)، 827-850. doi: 10.22059/jomc.2019.224789.1007111    
مومنی بادله، کوثر؛ و عنایتی، ترانه. (1398). تحریک بی تحرکی سازمانی: شناسایی ابعاد و مولفه‌های اینرسی سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران. توسعه آموزش، ۱۲(۳۶)،60-71. Dor:‎ 20.1001.1.22519521.1398.12.36.4.2
نجفی، علی؛ رحیمیان، حمید؛ و باشکوه، اکبر. (1395). بررسی روابط بین فرهنگ یادگیری و انگیزش با آمادگی برای تغییر سازمانی در شرکت ملّی صنایع پتروشیمی. مدیریت تحول، 8(16)،114-139.  https://doi.org/10.22067/pmt.v8i16.50241
AlKayid, K., Selem, K. M., Shehata, A. E., & Tan, C. C. (2023). Leader vision, organizational inertia and service hotel employee creativity: Role of knowledge-donating. Current Psychology42(4), 3382-3394.‏ https://doi.org/10.1007/s12144-022-02743-6
Alvino, F., Di Vaio, A., Hassan, R., & Palladino, R. (2021). Intellectual capital and sustainable development: A systematic literature review. Journal of intellectual capital22(1), 76-94.‏ https://doi.org/10.1108/JIC-11-2019-0259
Martínez Aragón, C. L., & Aguilar Morales, N. (2023). A systematic review of the organizational learning and performance literature. Visión de futuro27(1), 24-39.‏ https://doi.org/10.36995/j.visiondefuturo.2023.27.01.001.en
Ashok, M., Al Badi Al Dhaheri, M. S. M., Madan, R., & Dzandu, M. D. (2021). How to counter organisational inertia to enable knowledge management practices adoption in public sector organisations. Journal of Knowledge Management25(9), 2245-2273.‏ https://doi.org/10.1108/JKM-09-2020-0700
Bontis, N. (1998). Intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models. Management decision36(2), 63-76.‏ http://dx.doi.org/10.1108/00251749810204142
Cui, F., Lim, H., & Song, J. (2022). The influence of leadership style in China SMEs on enterprise innovation performance: the mediating roles of organizational learning. Sustainability14(6), 3249.‏ https://doi.org/10.3390/su14063249
Derrick, J. (2019). Learning, innovation and ‘tacit pedagogy ‘in workplace practice: a comparison of two high-performing organizations in different sectors[Doctoral Dissertation] .University College London.
Do, M. H., Thanh Tam, V., & Kim-Duc, N. (2022). Investigating intellectual capital: The role of intellectual property rights reform. Cogent Economics & Finance10(1), 2106630.‏ https://doi.org/10.1080/23322039.2022.2106630
Elliott, I. C. (2020). Organisational learning and change in a public sector context. Teaching Public Administration38(3), 270-283.‏ DOI:10.1177/0144739420903783
Jerez-Gomez, P., Céspedes-Lorente, J., & Valle-Cabrera, R. (2005). Organizational learning capability: a proposal of measurement. Journal of business research58(6), 715-725.‏ https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2003.11.002
Haag, S. (2014). Organizational inertia as barrier to firms’ IT adoption–multidimensional scale development and validation.‏ https://core.ac.uk/download/pdf/301362029.pdf
Hirschmann, G. (2021). International organizations' responses to member state contestation: from inertia to resilience. International Affairs97(6), 1963-1981.‏     doi: 10.1093/ia/iiab169
Joshi, M., Cahill, D., Sidhu, J., & Kansal, M. (2013). Intellectual capital and financial performance: an evaluation of the Australian financial sector. Journal of intellectual capital14(2), 264-285.‏ https://doi.org/10.1108/14691931311323887
Jui-Chan, H., Lu, C., Hao-Ming, W., Ching-Tang, H., & Hui-Wen, W. (2020). The study of organizational inertia, business model innovation and organizational performance in Taiwan financial institutions: Organizational learning perspective. Revista Argentina de Clínica Psicológica29(5), 104.‏ DOI: 10.24205/03276716.2020.1011
 Jung, K. B., Kang, S. W., & Choi, S. B. (2020). Empowering leadership, risk-taking behavior, and employees’ commitment to organizational change: The mediated moderating role of task complexity. Sustainability12(6), 2340.‏      https://doi.org/10.3390/su12062340
Jung, K. B., Ullah, S. E., & Choi, S. B. (2021). The mediated moderating role of organizational learning culture in the relationships among authentic leadership, leader-member exchange, and employees’ innovative behavior. Sustainability13(19), 10802.‏  https://doi.org/10.3390/su131910802
Li, Y., Song, Y., Wang, J., & Li, C. (2019). Intellectual capital, knowledge sharing, and innovation performance: Evidence from the Chinese construction industry. Sustainability11(9), 2713.‏  https://doi.org/10.3390/su11092713
Liu, C. H., Gan, B., Luo, B. N., & Zhang, Y. (2020). Clarifying the effect of organization learning on service innovation: the mediating role of intellectual capital. The International Journal of Human Resource Management31(10), 1207-1234.‏ https://doi.org/10.1080/09585192.2017.1396550
Luu, T. T. (2021). Knowledge sharing in the hospitality context: The roles of leader humility, job crafting, and promotion focus. International Journal of Hospitality Management94, 102848.‏ https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102848
Örtenblad, A. (Ed.). (2019). The Oxford handbook of the learning organization. Oxford University Press.‏
Mikalef, P., van de Wetering, R., & Krogstie, J. (2018). Big Data Enabled Organizational Transformation: The Effect of Inertia in Adoption and Diffusion. In: Abramowicz, W., Paschke, A. (eds) Business Information Systems. BIS 2018. Lecture Notes in Business Information Processing, vol 320. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-93931-5_10
Mukaro, C. T., Deka, A., & Rukani, S. (2023). The influence of intellectual capital on organizational performance. Future Business Journal9(1), 31.‏      https://doi.org/10.1186/s43093-023-00208-1
Murray, P., & Donegan, K. (2003). Empirical linkages between firm competencies and organisational learning. The learning organization10(1), 51-62.‏ DOI:10.1108/09696470310457496
Park, S., & Kim, E. J. (2018). Fostering organizational learning through leadership and knowledge sharing. Journal of knowledge management22(6), 1408-1423.‏ https://doi.org/10.1108/JKM-10-2017-0467
Peschl, M. F. (2023). Learning from the future as a novel paradigm for integrating organizational learning and innovation. The Learning Organization30(1), 6-22.‏  https://doi.org/10.1108/TLO-01-2021-0018
Petrou, P., Demerouti, E., & Schaufeli, W. B. (2018). Crafting the change: The role of employee job crafting behaviors for successful organizational change. Journal of management44(5), 1766-1792.‏ https://doi.org/10.1177/0149206315624961
Ramírez, Y., Tejada, Á., & Baidez, A. (2014). The relevance of intellectual capital: An analysis of Spanish universities. International Journal of Economics and Management Engineering8(5), 1445-1453.‏    DOI: doi.org/10.5281/zenodo.1092564 
Rehman, A. U., Aslam, E., & Iqbal, A. (2022). Intellectual capital efficiency and bank performance: Evidence from islamic banks. Borsa Istanbul Review22(1), 113-121.‏ https://doi.org/10.1016/j.bir.2021.02.004
Sillic, M. (2019). Critical impact of organizational and individual inertia in explaining non-compliant security behavior in the Shadow IT context. Computers & Security80, 108-119.‏  https://doi.org/10.1016/j.cose.2018.09.012
Tam, S., & Gray, D. E. (2016). Organisational learning and the organisational life cycle: The differential aspects of an integrated relationship in SMEs. European Journal of Training and Development40(1), 2-20.‏ DOI:10.1108/EJTD-07-2015-0052
Stieglitz, N., Knudsen, T., & Becker, M. C. (2016). Adaptation and inertia in dynamic environments. Strategic Management Journal37(9), 1854-1864.‏ https://doi.org/10.1002/smj.2433
Suddaby, R., & Foster, W. M. (2017). History and organizational change. Journal of management43(1), 19-38.‏ https://doi.org/10.1177/0149206316675031
Tan, F. Z., & Olaore, G. O. (2021). Effect of organizational learning and effectiveness on the operations, employees productivity and management performance. Vilakshan-XIMB Journal of Management19(2), 110-127.‏ https://doi.org/10.1108/XJM-09-2020-0122
Teofilus, T., Ardyan, E., Sutrisno, T. F., Sabar, S., & Sutanto, V. (2022). Managing organizational inertia: Indonesian family business perspective. Frontiers in psychology13, 839266.‏ DOI: 10.3389/fpsyg.2022.839266
Thuan, L. C., & Thanh, B. T. (2020). Leader knowledge sharing behavior and follower creativity: the role of follower acquired knowledge and prosocial motivation. Journal of Workplace Learning32(6), 457-471.‏ https://doi.org/10.1108/JWL-01-2020-0012
Tjahjadi, B., Soewarno, N., Sutarsa, A.A.P. & Jermias, J. (2024). Effect of intellectual capital on organizational performance in the Indonesian SOEs and subsidiaries: roles of open innovation and organizational inertia. Intellectual Capital, 25 (2/3), 423-447. https://doi.org/10.1108/JIC-06-2023-0140
Xu, J., & Wang, B. (2018). Intellectual capital, financial performance and companies’ sustainable growth: Evidence from the Korean manufacturing industry. Sustainability10(12), 4651.‏ https://doi.org/10.3390/su10124651