نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی-دانشکده علوم انسانی-دانشگاه کاشان-کاشان-ایران

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

چکیده

هدف: سازمان‌هایی که به سرمایه فکری موجود در سازمان اهمیت داده شود و فرایند یادگیری سازمانی تقویت گردد، در دست یابی به سطوح بالای رشد و توسعه، بهتر عمل می‌کنند. به همین دلیل در چند دهه اخیر، توجه به سازه‌های مورد اشاره به یک ضرورت غیرقابل اجتناب تبدیل شده است. لذا هدف پژوهش حاضر، پیش‌بینی اینرسی سازمانی از روی سرمایه‌فکری و یادگیری سازمانی بود.
روش: نوع پژوهش، توصیفی- همبسـتگی و جامعـه‌آمـاری شامل کارکنان دانشگاه کاشان به تعداد 623 نفر بود که از میان آنها و از طریق جدول مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پـژوهش، سه پرسشـنامه اینرسی سازمانی، سرمایه‌فکری و یادگیری سازمانی بود. پایایی پرسشنامه‌ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای اینرسی سازمانی 75/0، سرمایه فکری 87/0 و یادگیری سازمانی 90/0 بـرآورد شـد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین متغیرهای سرمایه‌فکری و یادگیری‌سـازمانی، بالاتر از نمره ملاک و میانگین اینرسی سازمانی، پایین‌تر از نمره ملاک بود. ضرایب مسیر نشـان داد سـرمایه‌فکری و یادگیری سازمانی (61/0Beta=-) بـا اینرسـی سازمانی، رابطه منفی و معنادار دارد.
نتیجه‌گیری: در سازمان های کنونی با توجه به پیچیدگی های مربوط به فناوری و فضای رقابتی، حفظ حالت ایستایی و جلوگیری از تغییر، ناکارآمد است. به منظور رفع و کاهش ناکارآمدی، مدیران می توانند از سرمایه های فکری موجود در سازمان استفاده بهینه کنند، فرایند یادگیری سازمانی و تسهیم دانش را تقویت کنند که این موارد می تواند آمادگی هر گونه تغییر سازمانی را در سازمان ایجاد کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The relationship between intellectual capital and organizational learning with organizational inertia (case study: employees of Kashan University)

نویسندگان [English]

  • Zahra Esmailzadeh Qamsari 1
  • Hamid Rahimi 2

1 MA, Department of Education, School of Humanity, University of Kashan, Kashan, Iran

2 Associate Professor, Department of Education, School of Humanity, University of Kashan, Kashan, Iran

چکیده [English]

Purpose: Organizations that give importance to the intellectual capital in the organization and strengthen the organizational learning process perform better in achieving high levels of growth and development. For this reason, in the last few decades, paying attention to the mentioned structures has become an unavoidable necessity. Thus, the purpose of this research was to predict organizational inertia based on intellectual capital and organizational learning.
Methodology: The type of research, descriptive-correlation and statistical population included 623 employees of Kashan University, from whom 150 people were selected as a sample through Morgan's table and simple random sampling method. The research tool was three questionnaires of organizational inertia, intellectual capital and organizational learning. The reliability of questionnaires was estimated through Cronbach's alpha coefficient for organizational inertia 0.75, intellectual capital 0.87 and organizational learning 0.90.
Result: The results showed that the average of intellectual capital and organizational learning variables was higher than the criterion score and the average of organizational inertia was lower than the criterion score. The path coefficients of intellectual capital (Beta=-0.61) and organizational learning (Beta=-0.61) have a negative and significant relationship with organizational inertia.
Conclusion: In current organizations, due to the complexities related to technology and the competitive environment, it is ineffective to maintain a static state and prevent change. In order to eliminate and reduce inefficiency, managers can make optimal use of intellectual capital in the organization; strengthen the organizational learning process and knowledge sharing, which can prepare for any organizational change in the organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational inertia
  • intellectual capital
  • organizational learning
  • Staff