نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه پیام نور تهران

2 کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران- ایران

3 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. Ali.abdi@pnu.ac.ir ali.abdipnu@gmail.com

چکیده

هدف: هدف پژوهش بررسی الگوی روابط قابلیت‌‌های پژوهش و توسعه حرفه‌‌ای با نقش میانجی‌‌گری انگیزش و خودکارآمدی پژوهش در معلمان دوره ابتدایی است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری 4269 معلم دوره ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1402-1401 بود که 352 نفر از آنها به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری شامل پرسشنامه‌های توسعه حرفه‌ای ایوبی (2014)، خودکارآمدی پژوهشی صالحی (2011)، قابلیت‌های پژوهشی آرامون، صادقی آرانی و سعید اردرانی (2009) و انگیزش پژوهشی صالحی (2011) بود. روایی پرسشنامه‌ها توسط اساتید راهنما و مشاور بررسی و تأیید شد و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ اندازه‌گیری شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و PLS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد قابلیت‌های پژوهش بر توسعه حرفه‌ای معلمان (0.009 =p، 0.336 =β)، قابلیت‌های پژوهش بر انگیزش به پژوهش معلمان (0.000 =p، 0.483=β)، قابلیت‌های پژوهش بر خودکارآمدی معلمان (0.000 =p، 0.908=β)، انگیزش به پژوهش بر توسعه حرفه‌ای (0.000 =p، 0.368=β) و خودکارآمدی پژوهش بر توسعه حرفه‌ای (0.046=p، 0.258=β) اثر مستقیم، مثبت و معنی‌دار داشتند. همچنین قابلیت‌های پژوهش بر توسعه حرفه‌ای با نقش واسطه‌ای انگیزش به پژوهش (0.000=p،0.178=β) و قابلیت‌های پژوهش بر توسعه حرفه‌ای با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی پژوهش (0.044=p،0.234=β) اثر غیرمستقیم، مثبت و معنی‌دار داشتند.
نتیجه‌گیری: بنابراین، می‌توان گفت هرگونه ارتقاء در توانایی‌های پژوهشی، انگیزه برای پژوهش و خودکارآمدی در پژوهش، به توسعه حرفه‌ای معلمان کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The relationship model of research abilities and professional development with the mediating role of motivation and research self-efficacy

نویسندگان [English]

  • faramarz soheili 1
  • firozeh sohrabi 2
  • ali abdi 3

1 payame noor university

2 M.َ َA in educational sciences, Payame Noor University,

3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The purpose of the research is to investigate the relationship pattern of research abilities and professional development with the mediating role of research motivation and self-efficacy in primary school
Method: The current research is a descriptive-analytical correlation type. The statistical population was 4269 primary school teachers of Kermanshah city in the academic year of 1402-1401, of which 352 were selected using the accessible method. The collection tools included Ayubi's professional development questionnaires (2014), Salehi's research self-efficacy (2011), Aramon, Sadeghi Arani and Saeed Ardarani's research capabilities (2009), and Salehi's research motivation (2011). The validity of the questionnaires was checked and confirmed by the supervisors and advisors, and their reliability was measured using Cronbach's alpha. The collected data were analyzed using SPSS and PLS software.
Findings: The results showed that research capabilities on teachers' professional development (p=0.009, β=0.336), research capabilities on teachers' research motivation (p=0.000, β=0.483), research capabilities on teachers' self-efficacy (p=0.000, β=0.908) β), motivation to research on professional development (p=0.000, β=0.368) and research self-efficacy on professional development (p=0.046, β=0.258) had a direct, positive and significant effect. Also, research capabilities had an indirect, positive and significant effect on professional development with the mediating role of research motivation (p=0.000, β=0.178) and research capabilities on professional development with the mediating role of research self-efficacy (p=0.044, β=0.234).
Conclusion: Therefore, it can be said that any improvement in research abilities, motivation for research and self-efficacy in research will help the professional development of teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • research capabilities
  • research motivation
  • research self-efficacy
  • professional development