نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکترای مدیریت دولتی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی
2 دکترای مدیریت دولتی، مدرس دانشگاه علمی کاربردی
چکیده
هدف: هدف این مطالعه، شناسایی عوامل اثرگذار بر مدیریت دانش پروژههای کتابخانههای عمومی کشور جمهوری اسلامی ایران است.
روششناسی: روش استفادهشده، روش پویایی سیستم است که ازنظر ماهیت، توصیفی و کاربردی میباشد. جامعه آماری برای مصاحبه نیمه ساختاریافته، متخصصان و خبرگان دانش پروژه که به تعداد 10 نفر با معیار متخصصان مدیریت دانش پروژه، به روش گلوله برفی انتخاب شدهاند.
یافتهها: بر اساس مرور ادبیات، برای حلقههای علی و معلولی، حالتهای یادگیری پیش از پروژه، یادگیری حین پروژه، یادگیری پس از پروژه و یادگیری از منابع بیرونی درنظرگرفته شد و پارامترهای آنها نیز مشخص گردید. برای طرحریزی مدل و روابط علت و معلولی بین پارامترها از مصاحبه با متخصصان مدیریت دانش پروژه و با کمک افراد خبره استفاده شد. یافتهها نشان داد، پارامترها و مدل بهدستآمده با استفاده از آزمون CVI از اعتبار مناسبی برخوردار و در شرایط حدی، وضعیت دانش پروژه در طی دوره پنجساله با افزایش دهدرصدی در یکپارچگی سیستم، باعث افزایش یادگیری به میزان 1.4 درصد شده است. بنابراین سناریوسازی انجام گردید.
نتایج: بایستی قبل از انجام پروژه، طرحریزی ساختار مناسب، حین پروژه، یکپارچگی سیستم، پس از انجام پروژه سنجش عملکرد سیستم و استخراج دانش جدید انجام گردد.
اصالت و ارزش: هیچ پژوهشی دال بر شناسایی و بررسی عوامل اثرگذار در مدیریت دانش پروژه با استفاده از رویکرد پویایی سیستم، انجام نشده است. این پژوهش با کشف عوامل اثرگذار بر مدیریت دانش پروژه و روابط علی و معلولی بین اجزاء سیستم مدیریت دانش پروژه، کمک بسزایی در بهبود عملکرد سازمانها خواهد کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Influential Factors in Project Knowledge Management of Public Library Projects Using the System Dynamics Approach
نویسندگان [English]
- Sara Najari 1
- Amir Rezaee 2
1 PhD. In Public Administration and Instructor in Islamic Azad University
2 PhD. In Public Administration and Instructor in University of Applied Science
چکیده [English]
Purpose: This study aims to identify the factors influencing the knowledge management of public library projects in Iran.
Methodology: The system dynamics method was employed, which is descriptive and practical in nature. The statistical population consisted of 10 project knowledge specialists and experts in Iran, selected using the snowball method.
Findings: Cause and effect loops were established, considering modes of learning before, during, and after the project, as well as learning from external sources. The parameters were determined through interviews with project knowledge management specialists. The findings indicated that a ten percent increase in system integrity over five years led to a 1.4 percent increase in project knowledge. Scenario building was conducted based on these results.
Conclusion: To enhance the knowledge management system of public library projects, it is essential to plan for effective knowledge transfer before, during, and after the project, integrate systems, measure performance, extract new knowledge, and utilize external resources, as well as establish organizational networks.
Value: This research fills a gap in the literature by examining the factors influencing project knowledge management using the system dynamics approach. It has the potential to enhance organizational performance and serve as a basis for future research.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge
- Project
- Project Knowledge Management
- System Dynamics