نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای مدیریت دولتی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی

2 دکترای مدیریت دولتی، مدرس دانشگاه علمی کاربردی

چکیده

هدف: هدف این مطالعه، شناسایی عوامل اثرگذار بر مدیریت دانش پروژه­های کتابخانه­های عمومی کشور جمهوری اسلامی ایران است.
روش‌شناسی‌: روش استفاده‌شده، روش پویایی سیستم است که ازنظر ماهیت، توصیفی و کاربردی می­باشد. جامعه آماری برای مصاحبه نیمه ساختاریافته، متخصصان و خبرگان دانش پروژه که به تعداد 10 نفر با معیار متخصصان مدیریت دانش پروژه، به روش گلوله برفی انتخاب شده­اند.
یافته‌ها: بر اساس مرور ادبیات، برای حلقه­های علی و معلولی، حالت­های یادگیری پیش از پروژه، یادگیری حین پروژه، یادگیری پس از پروژه و یادگیری از منابع بیرونی درنظرگرفته شد و پارامترهای آن­ها نیز مشخص گردید. برای طرح­ریزی مدل و روابط علت و معلولی بین پارامترها از مصاحبه با متخصصان مدیریت دانش پروژه و با کمک افراد خبره استفاده شد. یافته­ها نشان داد، پارامترها و مدل به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون CVI از اعتبار مناسبی برخوردار و در شرایط حدی، وضعیت دانش پروژه در طی دوره پنج‌ساله با افزایش ده‌درصدی در یکپارچگی سیستم، باعث افزایش یادگیری به میزان 1.4 درصد شده است. بنابراین سناریوسازی انجام گردید.
نتایج: بایستی قبل از انجام پروژه، طرح­ریزی ساختار مناسب، حین پروژه، یکپارچگی سیستم، پس از انجام پروژه سنجش عملکرد سیستم و استخراج دانش جدید انجام گردد.
اصالت و ارزش: هیچ پژوهشی دال بر شناسایی و بررسی  عوامل اثرگذار در مدیریت دانش پروژه با استفاده از رویکرد پویایی سیستم، انجام نشده است. این پژوهش با کشف عوامل اثرگذار بر مدیریت دانش پروژه و روابط علی و معلولی بین اجزاء سیستم مدیریت دانش پروژه، کمک بسزایی در بهبود عملکرد سازمان­ها خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Influential Factors in Project Knowledge Management of Public Library Projects Using the System Dynamics Approach

نویسندگان [English]

  • Sara Najari 1
  • Amir Rezaee 2

1 PhD. In Public Administration and Instructor in Islamic Azad University

2 PhD. In Public Administration and Instructor in University of Applied Science

چکیده [English]

Purpose: This study aims to identify the factors influencing the knowledge management of public library projects in Iran.
Methodology: The system dynamics method was employed, which is descriptive and practical in nature. The statistical population consisted of 10 project knowledge specialists and experts in Iran, selected using the snowball method.
Findings: Cause and effect loops were established, considering modes of learning before, during, and after the project, as well as learning from external sources. The parameters were determined through interviews with project knowledge management specialists. The findings indicated that a ten percent increase in system integrity over five years led to a 1.4 percent increase in project knowledge. Scenario building was conducted based on these results.
Conclusion: To enhance the knowledge management system of public library projects, it is essential to plan for effective knowledge transfer before, during, and after the project, integrate systems, measure performance, extract new knowledge, and utilize external resources, as well as establish organizational networks.
Value: This research fills a gap in the literature by examining the factors influencing project knowledge management using the system dynamics approach. It has the potential to enhance organizational performance and serve as a basis for future research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge
  • Project
  • Project Knowledge Management
  • System Dynamics
الوانی، سیدمهدی؛ فضلی، صفر؛ مهدیان راد، امیراحمد. (1398). ارائه مدل دینامیکی تسهیم دانش در سازمان امور مالیاتی کشور. مالیات، ۲۷ (۴۴)، ۱۲۷-۱۶۶.  10.29252/taxjournal.27.44.127:doi
آذرگون، احسان. (1395). مدیریت دانش در مگاپروژه ها. سایت آکادمی مدیریت دانش. https://inknowtex.ir/knowledge-management-in-mega-projects/
اصولی، سیدحسین؛ نجابت، احسان؛ بیاتی، علی؛ ناصری، حسین؛ افخمی، علی. (1394). پیکره دانش مدیریت پروژه (نوشته انجمـن مدیریت پروژه پی ام آی [PMI]،2000). مرکز تحقیقات و توسعه مدیریت پروژه. https://www.iq-toos.com/wp-content/uploads/2013/10/PMBOK-Fa.pdf
برزین پور، فرناز؛ محمدی، مجتبی؛ و جعفری، مصطفی. (1388، 20 مرداد). طراحی نقشه راه پیاده سازی مدیریت دانش پروژه. تهران. https://civilica.com/doc/74043/
خرمی­راد، نادر. (1394). راهنمای جامع PMBOK GUIDE. موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران.  https://khorramirad.com/ebooks/pmbok-5.pdf
خسروی، علیرضا؛ و صمصامی، سجاد. (1395، 3 اسفند). ارائه یک مدل پویایی سیستم در مدیریت پروژه. بابلسر. https://civilica.com/doc/648606/certificate/print/
صالحی طالشی، محمدجواد. (1395). جریان دانش مدیریت پروژه در شبکه­هاى مدیران پروژه و دفاتر مدیریت پروژه. ماهنامه بین­المللی ساختمان و عمران، 58-77.
عالی قدر، زهرا؛ و آخوندزاده نوقابی، الهام. (1393). ارائۀ یک مدل دینامیک مدیریت دانش: موردکاوی یک شرکت معتبر حمل‌ونقل. مدیریت صنعتی، 6(2)،337-360. doi: 10.22059/imj.2014.50698
فیاض، الهه؛ و موسوی راد، سید حامد. (1397). تحلیل سیاست‌های بهبود مدیریت دانش با استفاده از پویایی‌های سیستم. پردازش و مدیریت اطلاعات، 34(1)، 139-170. doi: 10.35050/JIPM010.2018.006  
قاسمی، احمدرضا؛ ملکی، محمدحسن؛ و کریمی، اصف. (1394). رویکرد پویایی سیستم‌ها به نظام‌های سنجش عملکرد؛ بررسی مدل تعالی H3SE در صنعت پتروشیمی. مدیریت اجرایی، 7(13)، 65-90.dor: 20.1001.1.20086237.1394.7.13.6.7
Kim, L. (1998). Crisis construction and organizational learning: Capability building in catching-up at Hyundai Motor. Organization science9(4), 506-521.‏ https://doi.org/10.1287/orsc.9.4.506
Ekemen, M. A., & Şeşen, H. (2020). Dataset on social capital and knowledge integration in project management. Data in brief29, 105233.‏ https://doi.org/10.1016/j.dib.2020.105233
Maykut, P., & Morehouse, R. (2005). Beginning qualitative research: A philosophical and practical guide. Routledge.‏ DOI: https://doi.org/10.4324/9780203485781
Takagi, N., & Varajão, J. (2019). Integration of success management into project management guides and methodologies-position paper. Procedia Computer Science164, 366-372.‏https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.12.195
Neili J. Salkind (ed). 2010. Encyclopedia of Research Design. Sage Publications. DOI: 10.4135/9781412961288.n469
Centobelli, P., Cerchione, R., & Esposito, E. (2018). Aligning enterprise knowledge and knowledge management systems to improve efficiency and effectiveness performance: A three-dimensional Fuzzy-based decision support system. Expert Systems with Applications91, 107-126.‏ https://doi.org/10.1016/j.eswa.2017.08.032
Sterman, J. D. (2001). System dynamics modeling: tools for learning in a complex world. California management review43(4), 8-25.‏ https://doi.org/10.2307/41166098
Yoo, S. J., Sawyerr, O., & Tan, W. L. (2015). The impact of exogenous and endogenous factors on external knowledge sourcing for innovation: The dual effects of the external environment. The Journal of High Technology Management Research26(1), 14-26.‏ https://doi.org/10.1016/j.hitech.2015.04.002