نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی دانشگاه آزاد اسلامی

2 مربی دانشگاه علمی کاربردی

چکیده

هدف: هدف این مطالعه، بررسی عوامل اثرگذار بر مدیریت دانش پروژه‌های کتابخانه‌های عمومی کشور جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.
روش‌شناسی‌: روش استفاده شده، روش پویایی سیستم است که از نظر ماهیت، توصیفی و کاربردی می‌باشد. جامعه آماری برای مصاحبه نیمه‌ساختاریافته، متخصصان و خبرگان دانش پروژه که به تعداد 15 نفر، به روش گلوله برفی انتخاب شده‌اند.
یافته‌ها: براساس مرور ادبیات، برای حلقه‌های علّی و معلولی، حالت‌های یادگیری پیش از پروژه، یادگیری حین پروژه، یادگیری پس از پروژه و یادگیری از منابع بیرونی درنظرگرفته شد و پارامترهای آن‌ها نیز مشخص گردید. برای طرح‌ریزی مدل و روابط علت و معلولی بین پارامترها از مصاحبه با متخصصین مدیریت دانش پروژه و با کمک افراد خبره استفاده شد. یافته‌ها نشان داد، پارامترها و مدل بدست آمده از اعتبار مناسبی برخوردار می‌باشد بنابراین سناریوسازی انجام شد.
نتایج: برای ارتقاء سیستم جامع و یکپارچه مدیریت دانش پروژه، بایستی قبل از انجام پروژه، طرح‌ریزی ساختارمناسب، حین پروژه، یکپارچگی سیستم، پس از پروژه سنجش عملکرد سیستم و استخراج دانش جدید و برای استفاده از منابع بیرونی، شبکه‌های سازمانی تشکیل گردند.
اصالت و ارزش: تاکنون پژوهشی دال بر شناسایی و بررسی عوامل اثرگذار در مدیریت دانش پروژه با استفاده از رویکرد پویایی سیستم، انجام نشده است. این تحقیق با کشف عوامل اثرگذار بر مدیریت دانش پروژه و روابط علّی و معلولی بین اجزاء سیستم مدیریت دانش پروژه، کمک بسزائی در بهبود عملکرد سازمان‌ها خواهد کرد و رویکردی برای تحقیقات بعدی خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Effective factors in the knowledge management of public library projects using the system dynamics approach

نویسندگان [English]

  • Sara Najari 1
  • Amir Rezaee 2

1 Islamic Azad University coach

2 The Couch in the Applied Science University

چکیده [English]

Purpose: The purpose, Investigate the factors influencing the knowledge management of public library projects in the Islamic Republic of Iran.
Methodology: The method is the system dynamics method, which is descriptive and practical in nature. The statistical population for the semi-structured interview, project knowledge specialists and experts, 15 people, were selected by snowball method.
Findings: the modes of learning before the project, learning during the project, learning after the project and learning from external sources were considered and their parameters were also determined. In order to design the model and the cause and effect relationships between the parameters, interviews with project knowledge management specialists were used with the help of experts. The findings showed that the obtained parameters and model have good validity, so scenario creation was done.
Results: In order to improve the comprehensive and integrated project knowledge management system, it is necessary to plan the appropriate structure before the project, during the project, system integration, after the project to measure the performance of the system and extract new knowledge, and to use external resources, organizational networks. be formed.
value: So far, no research has been done to identify and investigate the effective factors in project knowledge management using the system dynamics approach. By discovering the factors affecting project knowledge management and the cause and effect relationships between the project knowledge management system components, this research will greatly help in improving the performance of organizations and will be an approach for further research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Knowledge"
  • "project"
  • "project knowledge management"
  • "system dynamics"