نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

2 کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

3 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه مقایسه‌ای رفتار کارآفرینانه دانشجویان علم اطلاعات و دانش­شناسی با سایر دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان انجام شده است.
روش‌شناسی: این پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بودند که از بین آن‌ها 360 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش­نامه استاندارد رفتار کارآفرینانه بود که روایی آن توسط متخصصان تأیید شد و پایایی پرسش­نامه با استفاده از آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و بارهای عاملی سنجیده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز با استفاده از نرم‌افزار spss انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که وضعیت رفتار کارآفرینانه دانشجویان با میانگین 34/4 در سطح مطلوبی قرار دارد و بین رفتار کارآفرینانه و متغیرهای جمعیت شناختی دانشجویان تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین یافته‌ها نشان داد از بین مؤلفه‌های رفتار کارآفرینانه تنها مؤلفه تغییر در رفتار با جنسیت تفاوت معناداری داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج یافته‌ها نشان داد که رفتار کارآفرینانه دانشجویان علم اطلاعات و دانش­شناسی با سایر دانشجویان تفاوت معناداری ندارد. یافته‌ها نشان داد تغییر در رفتار و بینش راهبردی در رفتار کارآفرینانه دانشجویان مؤثر است و دانشگاه می‌تواند محیط حمایتی و پرانرژی را برای بروز رفتارهای کارآفرینانه دانشجویان فراهم کند.
ارزش: امروزه، کارآفرینی یکی از موضوعات مهم به‌ویژه برای دانشجویان است. از این منظر مطالعه حاضر به‌قصد سنجش رفتار کارآفرینانه دانشجویان انجام پذیرفت که قبلاً پژوهش­های بسیار کمی نیز در این حوزه به انجام رسیده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Entrepreneurial Behavior of Knowledge & Information Science Students vs. Other Students at Azarbaijan Shahid Madani University

نویسندگان [English]

  • Leila Khalili 1
  • Rogaye Golmohammadi 2
  • REZA Akbarnejad 3

1 Associate Professor, Department of Knowledge & Information Science, Azarbaijan Shahid Madani University

2 MSc in Knowledge & Information Science, Department of Knowledge & Information Science, Faculty of Education & Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran

3 Assistant Professor, Department of Knowledge & Information Science, Faculty of Education & Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran

چکیده [English]

Purpose: This study aims to compare the entrepreneurial behavior of Knowledge & Information Science students with that of other students at Azarbaijan Shahid Madani University.
 Methodology: This research adopts a descriptive-analytical survey design. The statistical population consists of students from Azarbaijan Shahid Madani University, with a sample size of 360 participants. A standardized entrepreneurial behavior questionnaire was used as the research instrument. Its validity was confirmed by experts, and reliability was assessed using Cronbach’s alpha, composite reliability, and factor loadings. Data analysis was conducted using SPSS software.
Findings: The findings indicate that the entrepreneurial behavior of students, with an average score of 4.34, is at a favorable level. No significant differences were found between entrepreneurial behavior and demographic variables. However, one component, "behavior change," showed a significant difference based on gender.
Conclusion: The results suggest that there is no significant difference in the entrepreneurial behavior of Information Science and Epistemology students compared to other students. The study also highlights that changes in behavior and strategic insight significantly influence entrepreneurial behavior. Universities can foster a supportive and dynamic environment conducive to cultivating entrepreneurial behaviors among students.
Value: Entrepreneurship has become a crucial focus, particularly for students. This study contributes to the limited body of research on the entrepreneurial behavior of students, highlighting the importance of understanding these behaviors for fostering entrepreneurship.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial behavior
  • Students
  • Knowledge & Information Science
  • Azarbaijan Shahid Madani University
احمدی، فریدون؛ شافعی، رضا؛ و مفاخری‌نیا، فرانک. (1391). بررسی تاثیرتأثیر عوامل فردی و محیطی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه کردستان. توسعه کارآفرینی، 5(1)، 145-163.  DOI:10.22059/jed.2012.24659
قنادی نژاد، فرزانه؛ و حیدری، غلامرضا. (1397). شناسایی و تحلیل موضوعات پژوهشی کارآفرینی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دیدگاه استادان و دانشجویان دکتری این رشته. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 8(2)، 39-62. doi: 10.22067/riis.v0i0.65041
Ahiauzu, B. E., & Emmanuel, V. O. (2021). Entrepreneurship education: A means to empowering Library and Information Science Students (LISS) in 21 st century. Contemporary issues in teaching and learning in hounorof Prof. Wey Augustus Amaewhule. Faculty of Education, Rivers State University. Port Harcourt, Harey Publication coy.‏
Dharmanegara, I. B. A., Rahmayanti, P. L. D., & Yasa, N. N. K. (2022). The role of entrepreneurial self-efficacy in mediating the effect of entrepreneurship education and financial support on entrepreneurial behavior. International Journal of Social Science and Business6(2), 165-173.‏ https://doi.org/10.23887/ijssb.v6i2.46719
Jaouadi, M. (2014). L’impact du comportement entrepreneurial sur l’intention de créer une entreprise. International Journal Economics & Strategic Management of Business Process, (5), 184_190.
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Education and Psychological Measurement, 30, 607-610.
Lihua, D. (2022). An extended model of the theory of planned behavior: an empirical study of entrepreneurial intention and entrepreneurial behavior in college students. Frontiers in psychology12, 627818..‏ https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.627818
Ozaralli, N., & Rivenburgh, N. K. (2016). Entrepreneurial intention: antecedents to entrepreneurial behavior in the USA and Turkey. Journal of Global Entrepreneurship Research6, 1-32.‏  https://doi.org/10.1186/s40497-016-0047-x
Rafiei, S., Alizadeh, A., Aziziani, L., Borojeni, F. H., Vahdati, F., & Nejatifar, Z. (2022). The Impact of Business Attitude on Entrepreneurial Behavior in Postgraduate Students: A Cross-sectional Study During the COVID-19 Pandemic. Journal of Health Reports and Technology8(1), e119118.   https://doi.org/10.5812/jhrt.119118
Saif, H. A., & Ghania, U. (2020). Need for achievement as a predictor of entrepreneurial behavior: The mediating role of entrepreneurial passion for founding and entrepreneurial interest. International Review of Management and Marketing10(1), 40.‏ https://doi.org/10.32479/irmm.8949
Wilson, F., Kickul, J., Marlino, D., Barbosa, S. D., & Griffiths, M. D. (2009). An analysis of the role of gender and self-efficacy in developing female entrepreneurial interest and behavior. Journal of developmental Entrepreneurship14(02), 105-119.‏ https://doi.org/10.1142/S1084946709001247