نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

2 دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

3 علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی رفتار کارآفرینانه دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی با سایر دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان انجام شده است.
روش‌شناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بودند که از بین آن‌ها 360 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد رفتار کارآفرینانه بود که روایی آن توسط متخصصان تایید شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و بارهای عاملی سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از نرم‌افزار spss انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که وضعیت رفتارکارآفرینانه دانشجویان با میانگین 34/4 در سطح مطلوبی قرار دارد و بین رفتار کارآفرینانه و متغیرهای جمعیت شناختی دانشجویان تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین یافته‌ها نشان داد از بین مولفه‌های رفتار کارآفرینانه تنها مولفه تغییر در رفتار با جنسیت تفاوت معنی‌داری داشت .
نتیجه‌گیری: نتایج یافته ها نشان داد که رفتارکارآفرینانه دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی با سایر دانشجویان تفاوت معناداری ندارد. یافته ها نشان داد تغییر در رفتار و بینش راهبردی در رفتار کارآفرینانه دانشجویان موثر است و دانشگاه می‌تواند محیط حمایتی و پرانرژی را برای بروز رفتارهای کارآفرینانه دانشجویان فراهم کند.
ارزش: امروزه، کارآفرینی یکی از موضوعات مهم به ویژه برای دانشجویان است.از این منظر مطالعه حاضر به قصد سنجش رفتار کارآفرینانه دانشجویان انجام پذیرفت که قبلا تحقیقات بسیار کمی نیز در این حوزه به انجام رسیده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Entrepreneurial Behavior of Knowledge & Information Science Students with Other Students of Azarbaijan Shahid Madani University

نویسندگان [English]

  • Leila Khalili 1
  • Rogaye Golmohammadi 2
  • REZA Akbarnejad 3

1 Associate Professor, Department of Knowledge & Information Science, Azarbaijan Shahid Madani University

2 Azarbaijan Shahid Madani University

3 Information Science and Knowledge, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Madani University

چکیده [English]

This research was conducted with the aim of comparing the entrepreneurial behavior of Knowledge and information science students with other students ofAzatbaijan ShahidMadaniUniversity
This research is a descriptive-analytical survey.The statistical population of the research was the students of AzatbaijanShahidMadaniUniversity, among whom 360people were selected as a sample.The research tool was the standard questionnaire of entrepreneurial behavior,the validity of which was confirmed by experts, and the reliability of the questionnaire was measured using Cronbach's alpha,composite reliability and factor loadings.Data analysis was also done using SPSS software
The findings showed that the state of entrepreneurial behavior of students with an average of 4.34is at a favorable level and there is no significant difference between entrepreneurial behavior anddemographic variables of students.Also, the findings showed that among the components of entrepreneurial behavior,only the component of change in behavior had a significant difference with gender .
The results of the findings showed that the entrepreneurial behavior of Knowledge and information science students is not significantly different from other students ..The findings showed that the change in behavior and strategic insight is effective in the entrepreneurial behavior of students and the university can provide a supportive and energetic environment for the emergence of entrepreneurial behaviors of students.
Today, entrepreneurship is one of the important topics especially for students.From this point of view,the present study was conducted to measure the entrepreneurial behavior of students,as very little research has been done in this field

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial behavior
  • ؛ students
  • ؛ information science and Knowledge
  • Azarbaijan Shahid Madani University