نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

2 کارشناسی ارشد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استان آذربایجان شرقی

3 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی/دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

هدف: هدف اصلی پژوهش بررسی رابطه بین رویکردهای مطالعه و میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در میان دانشجویان است. 
روش‌شناسی‌: پژوهش کاربردی حاضر با رویکرد کمی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و نمونه موردمطالعه 276 نفر بود. ابزار گردآوری داده دو پرسشنامه‌ بود که پایایی آن‌ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس انجام شد.
یافته‌ها: میانگین استفاده از شبکه‌های مجازی 80/3 و رویکردهای عمیق، راهبردی و سطحی به ترتیب 82/3، 91/3 و 20/3  بود. بر اساس همبستگی پیرسون رابطه بین استفاده از شبکه‌های مجازی با رویکرد سطحی مثبت و با رویکرد عمیق  و راهبردی  منفی بود. رابطه معناداری بین معدل و استفاده از شبکه‌های مجازی (منفی)، بین معدل با رویکردهای عمیق و راهبردی (مثبت) و با رویکرد سطحی (منفی) وجود داشت. از بین ابعاد رویکردهای مطالعه، فقط رویکرد راهبردی با ضریب بتا 32/0- قدرت پیش‌بینی‌کننده منفی داشت.
نتایج: رویکرد غالب در بین دانشجویان، رویکرد راهبردی بود. با افزایش استفاده از شبکه‌های مجازی، رویکرد راهبری و عمیق کاهش می‌یافت. دانشجویانی که به رویکرد راهبردی و عمیق گرایش داشتند، عملکرد تحصیلی بهتری داشتند. 
اصالت و ارزش: این پژوهش می‌تواند به کاهش شکاف مطالعاتی درزمینۀ استفاده از رسانه‌های جدید و ارتباط آن با رویکردهای مطالعه دانشجویان، کمک نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Relationship between Study Approaches and the Use of Virtual Social Networks among University Students

نویسندگان [English]

  • Leila Khalili 1
  • Fatemeh Alirezay Laki 2
  • Rahim Shahbazi 3

1 Associate Professor, Department of Knowledge & Information Science, Azarbaijan Shahid Madani University

2 MSc in Knowledge & Information Science, Public Libraries Foundation, East Azarbaijan, Iran.

3 Associate Professor, Department of Knowledge & Information Science, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The main objective of this research is to examine the correlation between study approaches and the frequency of virtual social network usage among university students.
Methodology: This study utilized a quantitative approach and survey method to gather data from 276 students at Azarbaijan Shahid Madani University. Two questionnaires were employed, with reliabilities confirmed using Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was conducted at both descriptive and inferential levels using SPSS software.
Findings: The average virtual network usage was 3.80, while deep, strategic, and superficial study approaches scored 3.82, 3.91, and 3.20 respectively. Pearson correlation revealed a positive relationship between superficial study approach and virtual network usage, while a negative correlation was found with deep and strategic approaches. Significant relationships were noted between GPA and virtual network usage (negative), GPA and deep/strategic approaches (positive), and GPA and surface approach (negative). Only the strategic approach showed a negative predictive power with a beta coefficient of -0.32.
Conclusion: The predominant study approach among students was strategic. Increased virtual network usage was associated with a decrease in strategic and deep approaches. Students adopting strategic and deep approaches exhibited better academic performance.
Value: This study aims to bridge the gap in research on the use of new media and its impact on students' study approaches.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Deep Study Approach
  • Surface Study Approach
  • Strategic Study Approach
  • Use of Virtual Social Networks
اکبری، مهناز؛ فتح آبادی، جلیل؛ الماسی، اسحاق؛ و محمدزاده، جهانشاه. (1398). بررسی رابطه رویکردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی و برداشت از مفهوم یادگیری. فصلنامه پژوهش در برنامه­ریزی درسی، 16 (34)، 75-84.10.30486/JSRE.2019.665145 Doi:
یاسبلاغی، بهمن؛ غفاری، خلیل؛ و رحیمی، زینب. (1401). بررسی مقایسه‌ای راهبردهای یادگیری، سبک‌های یادگیری و رویکردهای مطالعه در بین داوطلبان کنکور تجربی، انسانی و ریاضی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 12 (40)، 115-136. doi: 10.22034/emes.2023.540276.2313
Bachtold, M., Papet, J., Asensio, D. B., Borne, S., De Checchi, K., Jeziorski, A., ... & Cassignol, F. (2023). Effects of motivation, evaluativism, and perceived social support on deep approach to learning at university. European Journal of Psychology of Education, 1-24. https://doi.org/10.1007/s10212-023-00722-4
Bickerdike, A., O'Deasmhunaigh, C., O'Flynn, S., & O'Tuathaigh, C. (2016). Learning strategies, study habits and social networking activity of undergraduate medical students. International journal of medical education, 17(7), 230-236. https://doi.org/10.5116/ijme.576f.d074
Boyd, D. M. & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and holarship. Journal of computermediated Communication13 (1), 210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
Chris, L. A. (2015). Influence of social media on study habits of undergraduate students in Kenyan universities. International Journal of Novel research in Humanity and Social sciences2(4), 42-55.‏ DOI:10.24940/theijhss/2021/v9/i8/HS2108-070
DaLomba, E., Mansur, S., Bonsaksen, T., & Greer, M. J. (2021). Exploring graduate occupational and physical therapy students’ approaches to studying, self-efficacy, and positive mental health. BMC Medical Education21(1), 1-8.‏ https://doi.org/10.1186/s12909-021-02550-w
Etikan, I., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American journal of theoretical and applied statistics5(1), 1-4.‏ https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11
Gezgin, D. M., & Kurtça, T. T. (2023). Deep and surface learning approaches are related to fear of missing out on social networking sites: A latent profile analysis. Computers in Human Behavior149, 107962.‏ https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107962
Glass, G. V. (1966). Testing homogeneity of variances. American Educational Research Journal3(3), 187-190.‏https://doi.org/10.3102/00028312003003187
Hasnor, H. N., Ahmad, Z., & Nordin, N. (2013). The relationship between learning approaches and academic achievement among Intec students, Uitm Shah Alam. Procedia-Social and Behavioral Sciences90, 178-186.‏ https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.07.080
Kreber, C. (2003). The relationship between students' course perception and their approaches to studying in undergraduate science courses: A Canadian experience. Higher education research & development22(1), 57-75.‏ https://doi.org/10.1080/0729436032000058623
Kirschner, P. A., & Karpinski, A. C. (2010). Facebook® and academic performance. Computers in human behavior26(6), 1237-1245.‏ https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.03.024
Lehmann, T. (2022). Student teachers’ knowledge integration across conceptual borders: the role of study approaches, learning strategies, beliefs, and motivation. European Journal of Psychology of Education37(4), 1189-1216.‏ https://doi.org/10.1007/s10212-021-00577-7
López, B. G., Cerveró, G. A., Rodríguez, J. M. S., Félix, E. G., & Esteban, P. R. G. (2013). Learning styles and approaches to learning in excellent and average first-year university students. European journal of psychology of education28(4), 1361-1379.‏ https://doi.org/10.1007/s10212-012-0170-1
Phan, H. P. (2011). Deep processing strategies and critical thinking: Developmental trajectories using latent growth analyses. The Journal of Educational Research104(4), 283-294.‏ .https://doi.org/10.1080/00220671003739382
Richardson, J. T. (2010). Conceptions of learning and approaches to studying among White and ethnic minority students in distance education. British Journal of Educational Psychology80(4), 535-556.‏ https://doi.org/ 10.1348/000709910X489283
Shi, Y., Luo, Y. L., Yang, Z., Liu, Y., & Cai, H. (2014). The development and validation of the social network sites (SNSs) usage questionnaire. In Social Computing and Social Media: 6th International Conference, SCSM 2014, Held as Part of HCI International 2014, Heraklion, Crete, Greece, June 22-27, 2014. Proceedings 6 (pp. 113-124). Springer International Publishing.‏ https://doi.org/10.1007/978-3-319-07632-4_11
Stone, D., Longhurst, G. J., Dulohery, K., Campbell, T., Richards, A., O’Brien, D., ... & Border, S. (2022). A multicentre analysis of approaches to learning and student experiences of learning anatomy online. Medical Science Educator32(5), 1117-1130.‏ https://doi.org/10.1007/s40670-022-01633-7
Stroud, K. C. (2006). Development of the school motivation and learning strategies inventory. Texas A&M University.‏
Suen, L. J., Huang, H. M., & Lee, H. H. (2014). A comparison of convenience sampling and purposive sampling. Hu li za zhi The Journal of Nursing61(3), 105-111.‏ https://doi.org/10.6224/JN.61.3.105
Tsingos, C., Bosnic-Anticevich, S., & Smith, L. (2015). Learning styles and approaches: can reflective strategies encourage deep learning?. Currents in Pharmacy Teaching and Learning7(4), 492-504.‏ https://doi.org/10.1016/j.cptl.2015.04.006