نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 کارشناسی ارشد، نهاد کتابخانههای عمومی کشور، استان آذربایجان شرقی
3 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی/دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش بررسی رابطه بین رویکردهای مطالعه و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در میان دانشجویان است.
روششناسی: پژوهش کاربردی حاضر با رویکرد کمی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و نمونه موردمطالعه 276 نفر بود. ابزار گردآوری داده دو پرسشنامه بود که پایایی آنها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیهوتحلیل یافتهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار اسپیاساس انجام شد.
یافتهها: میانگین استفاده از شبکههای مجازی 80/3 و رویکردهای عمیق، راهبردی و سطحی به ترتیب 82/3، 91/3 و 20/3 بود. بر اساس همبستگی پیرسون رابطه بین استفاده از شبکههای مجازی با رویکرد سطحی مثبت و با رویکرد عمیق و راهبردی منفی بود. رابطه معناداری بین معدل و استفاده از شبکههای مجازی (منفی)، بین معدل با رویکردهای عمیق و راهبردی (مثبت) و با رویکرد سطحی (منفی) وجود داشت. از بین ابعاد رویکردهای مطالعه، فقط رویکرد راهبردی با ضریب بتا 32/0- قدرت پیشبینیکننده منفی داشت.
نتایج: رویکرد غالب در بین دانشجویان، رویکرد راهبردی بود. با افزایش استفاده از شبکههای مجازی، رویکرد راهبری و عمیق کاهش مییافت. دانشجویانی که به رویکرد راهبردی و عمیق گرایش داشتند، عملکرد تحصیلی بهتری داشتند.
اصالت و ارزش: این پژوهش میتواند به کاهش شکاف مطالعاتی درزمینۀ استفاده از رسانههای جدید و ارتباط آن با رویکردهای مطالعه دانشجویان، کمک نماید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Study Approaches and the Use of Virtual Social Networks among University Students
نویسندگان [English]
- Leila Khalili 1
- Fatemeh Alirezay Laki 2
- Rahim Shahbazi 3
1 Associate Professor, Department of Knowledge & Information Science, Azarbaijan Shahid Madani University
2 MSc in Knowledge & Information Science, Public Libraries Foundation, East Azarbaijan, Iran.
3 Associate Professor, Department of Knowledge & Information Science, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The main objective of this research is to examine the correlation between study approaches and the frequency of virtual social network usage among university students.
Methodology: This study utilized a quantitative approach and survey method to gather data from 276 students at Azarbaijan Shahid Madani University. Two questionnaires were employed, with reliabilities confirmed using Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was conducted at both descriptive and inferential levels using SPSS software.
Findings: The average virtual network usage was 3.80, while deep, strategic, and superficial study approaches scored 3.82, 3.91, and 3.20 respectively. Pearson correlation revealed a positive relationship between superficial study approach and virtual network usage, while a negative correlation was found with deep and strategic approaches. Significant relationships were noted between GPA and virtual network usage (negative), GPA and deep/strategic approaches (positive), and GPA and surface approach (negative). Only the strategic approach showed a negative predictive power with a beta coefficient of -0.32.
Conclusion: The predominant study approach among students was strategic. Increased virtual network usage was associated with a decrease in strategic and deep approaches. Students adopting strategic and deep approaches exhibited better academic performance.
Value: This study aims to bridge the gap in research on the use of new media and its impact on students' study approaches.
کلیدواژهها [English]
- Deep Study Approach
- Surface Study Approach
- Strategic Study Approach
- Use of Virtual Social Networks