نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی‌ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

3 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه قم، قم، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع موجود در ایجاد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان است.
 روش‌شناسی‌: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوه‌ گردآوری اطلاعات جزء تحقیقات کتابخانه‌ای است که از تکنیک‌های میدانی نیز بهره برده است؛ ازنظر روش، جزو پژوهش‌های توصیفی-ترکیبی است که از طریق پیمایشی دلفی انجام شد. جامعه آماری شامل اساتید رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های تهران و کارشناسان ارشد حوزه کسب‌وکار دانش‌بنیان بودند که تعداد 40 نفر به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین، درصد) و نرم‌افزارهای Spss 25 استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که موانع موجود در ایجاد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان عبارت‌اند از موانع داخلی شاملِ محدودیت‌های مدیریتی،اجرایی و ساختاری، آموزشی؛ و موانع خارجی شاملِ محدودیت محیطی، اقتصادی و مالی،فرهنگی، و درنهایت قانونی و اداری است.
 نتایج: سازمان‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با موردتوجه قرار دادن و بررسی موانع داخلی همچون محدودیت‌های مدیریتی، محدودیت‌های اجرایی و ساختاری و محدودیت‌های آموزشی و همچنین موانع خارجی شامل محدودیت‌های محیطی، محدودیت‌های اقتصادی و مالی، محدودیت‌های فرهنگی و درنهایت محدودیت‌های قانونی و اداری، زمینه را برای فراهم‌آوری بستر مناسب برای ایجاد کسب‌وکار دانش‌بنیان مهیا ساز‌ند که این به‌نوبه خود می­تواند شرایط را برای تولید محصولات دانش‌بنیان فراهم آورد.
اصالت و ارزش: پژوهش حاضر می‌تواند با شناسایی موانع ایجاد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در ایران، برای سیاست‌گذاران این حوزه سودمند واقع شود تا بر این اساس، گامی در مسیر رفع موانع و تسهیل کاربردی‌سازی دانش و تولید محصولات دانش‌بنیان برداشته شود.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying Obstacles to Creating Knowledge Enterprises in Iran From the Experts' Point of View

نویسندگان [English]

  • Sahar Khorashadizadeh 1
  • Fereshteh Tabarsa 2
  • Raheleh Karimian 3

1 MSc in Knowledge and Information Science, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 Ph.D. student in Knowledge and Information Science, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

3 Ph.D. Student in Knowledge and Information Science, University of Qom, Qom, Iran

چکیده [English]

Purpose: The objective of this study is to identify the challenges hindering the formation of Knowledge Enterprises.
Methodology: This research follows a pragmatic approach and combines library research techniques with field methodologies to collect data. It utilizes a descriptive-comparative method, including a Delphi survey. The study involves professors specializing in knowledge and information science from Tehran universities, as well as senior experts in knowledge-based businesses. A purposive sampling technique was used to select 40 participants. Data analysis was conducted using descriptive statistical measures (mean, percentage) and SPSS 25 software.
Findings: The study found that obstacles to establishing Knowledge Enterprises include both internal and external factors. Internal hurdles consist of managerial constraints, operational and structural limitations, and educational barriers. External challenges include environmental, economic, financial, cultural, legal, and administrative constraints.
Conclusion: Organizations and knowledge-based enterprises can address internal obstacles such as managerial constraints, operational and structural limitations, as well as external challenges like environmental, economic, financial, cultural, legal, and administrative barriers. This approach can create a supportive environment for the development of knowledge-based businesses and products.
Value: This research offers valuable insights for policymakers in Iran by identifying barriers to establishing Knowledge Enterprises. This information can help in developing strategies to overcome obstacles and promote the production of knowledge-based products.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge
  • Business Challenges
  • Knowledge-Based Institutions
  • Iran
انصاری، منوچهر؛ و حق‌شناس گرگابی، محمد. (1395). شناسایی و تبیین عوامل کلیدی موفقیت دانش محور شدن شرکت‌های تولیدی ایران بر اساس روش نظریه زمینه‌ای. مدیریت توسعه فناوری، 3(5)، 41-74.  doi: 10.22104/jtdm.2017.1974.1686
پذیرفته، زیبا؛ یوسفی سعید آبادی، رضا؛ و فتاحی، مجید. (1399). ارائه مدل توسعه دانشگاه کارآفرین مبتنی بر پایدارسازی کسب وکارهای دانش‌بنیان (مطالعه موردی: دانشگاه صنعتی شریف تهران)، نشریه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی، 9(17)، 305-325. https://doi.org/10.22080/eps.2021.3192.
علیزاده، پریسا؛ و خردمندنیا، سهیلا. (1398). بررسی موانع و راهکارهای ایجاد و توسعه کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران. معاونت پژوهش‌های زیربنایی و امور تولیدی دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن. https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1372629  
غلامی، دنیا؛ و رمضانی، علی. (1397). شناسایی و تحلیل اصلی‌ترین مؤلفه‌های راهبردی تاثیرگذار در عدم موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران (مطالعه موردی: پارک علم و فناوری کرمانشاه). فصلنامه رشد فناوری، 15 (57)، 77-84. doi:10.7508/jstpi.2019.01.008
لاریجانی، علی. (1389). قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات. مجلس شورای اسلامی. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/789035
مدرسی، میثم؛ فرهادی‌نژاد؛ محسن؛ و ده‌نمکی، مائده. (1397). شناسایی موانع راه‌اندازی کسب و کارهای کشاورزی ارگانیک در ایران. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 5(2)، 105-123. doi: 10.22069/jead.2018.15299.1342
مرکز مطالعات ژرفا. (1401). بررسی موانع تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در ایران. مرکز مطالعات ژرفا. https://jsrc.ir/examining-the-obstacles-to-the-realization-of-knowledge-based-economy-in-iran/
منصوری، سمیه؛ وظیفه، زهرا؛ و یوسفی طبس، حلیمه. (1396). اولویت‌بندی پیشران‌های عوامل اثرگذار در راستای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در استان کرمان. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 10 (2). 319-338. doi:10.22059/JED.2017.230257.652181
نادری، نادر؛ نجف‌پور، هدا؛ یوسفی، زهرا؛ و شیری، نعمت‌اله. (1396). شناسایی موانع توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه کشاورزی در شهرستان کرمانشاه. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 25(2)، 157-174. doi:10.30490/AEAD.2017.59080
Ansari, M., Jamour, H., Gorgabi, M. H., & Kavoosi-Kalashami, M. (2020). Key barriers to knowledge-based firms in agricultural industry. International journal of agricultural management and development10(1), 1-17. http://dx.doi.org/10.22004/ag.econ.335095.
Ben Hassen, T. (2021). The state of the knowledge-based economy in the Arab world: cases of Qatar and Lebanon. EuroMed Journal of Business16(2), 129-153.‏ https://doi.org/10.1108/EMJB-03-2020-0026.
Bresciani, S., & Eppler, M. J. (2010). Brand new ventures? Insights on start‐ups' branding practices. Journal of Product & Brand Management19(5), 356-366.‏ https://doi.org/10.1108/10610421011068595.
Godarzi, V., Mashhadizadeh, M., & Sayyed Davoodi, M. R. (2023). Identifying and ranking qualitative and quantitative factors of influential venture capital on optimizing the capital structure of knowledge-based companies. International Journal of Nonlinear Analysis and Applications14(11), 257-270.‏ https://doi.org/10.22075/ijnaa.2022.29322.4123 .
Goldstein, H., Peer, V., & Sedlacek, S. (2013). Vienna as a Region of knowledge: Increasing the Generation of University Spin-offs. Vienn: Final Report to the Vienna Chamber of Commerce (WKW). Creating_Regions_of_Knowledge_24-09-13v.1_FinalReport-3-1_Handout.pdf (modul.ac.at).  https://doi.org/10.4337/9781785360602.00024 .
Spinosa, L. M., Schlemm, M. M., & Reis, R. S. (2015). Brazilian innovation ecosystems in perspective: Some challenges for stakeholders. Revista Brasileira de Estratégia, 8(3), 386-400. doi:10.7213/rebrae.08. 003.AO08.