نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران: ایران
2 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران: ایران
3 دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران: ایران
چکیده
هدف: اینترنت بهعنوان یکی از شاخصترین نمادهای عصر فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی، یکی از نوینترین ابزارهای توسعه و رشد حرفهای در انسان است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی اینترنت در رابطه بین شایستگی دیجیتال با رشد حرفهای در معلمان است.
روششناسی: این پژوهش ازلحاظ رویکرد کمی و ازلحاظ روش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان شهر کرمانشاه است. حجم نمونه 310 نفر از معلمان هستند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. ابزارهای گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد شایستگی دیجیتال ال خطیب، رشد حرفهای معلمان دانشگاه مریلند و خودکارآمدی اینترنت هسینگ و مین چیو میباشد. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی و مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزارSPSS-23 و اسمارت PLS انجام شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که مدل مفهومی رشد حرفهای بر اساس شایستگی دیجیتال با نقش واسطهای خودکارآمدی اینترنت با مدل تجربی برازش دارد. با توجه به نتایج بهدستآمده مشاهده شد که همه ضرایب مسیر بین متغیرها در سطح اطمینان 95 درصد معنیدار بودند و همچنین سایر معیارها و مدلهای اندازهگیری دلالت برازش مدل مفهومی با مدل تجربی داشتند.
نتایج: نتایج پژوهش نشان میدهد که خودکارآمدی اینترنت رابطه بین شایستگی دیجیتال با رشد حرفهای معلمان را بهطور مثبت و معنیداری پیشبینی میکند. بر اساس این یافته میتوان گفت که با رشد و توسعه شایستگیهای دیجیتال، فرد قادر است که با استفاده از منابع و ابزارهای موجود در اینترنت، توانمندیهای خود را در حوزه دیجیتال افزایش دهد. همچنین، نقش واسطهای خودکارآمدی اینترنت در این مدل بر جوانب روانشناختی و اعتقادات فرد تأکید میکند. یعنی با افزایش خودکارآمدی و ایمان به قدرت استفاده از فناوری و منابع موجود در اینترنت، فرد به رشد حرفهای و دستیابی به اهداف خود نزدیکتر میشود.
اصالت و ارزش: حاصل این پژوهش تدوین و آزمون مدل مفهومی برای رشد حرفهای معلمان بر اساس شایستگی دیجیتال با نقش واسطهای خودکارآمدی اینترنت است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Mediating Role of Internet Self-Efficacy in the Relationship Between Teachers' Digital Competence and Professional Growth
نویسندگان [English]
- Faramarz Soheili 1
- Ali Abdi 2
- Tayebeh Khanchezar 3
1 Associated Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Educational Science and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Associated Professor, Department of Educational Science, Faculty of Educational Science and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
3 M. A., Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Scince and Psychology, Payame Noor University. Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: The Internet, as a symbol of the new era of information and communication technologies, plays a crucial role in human development and professional growth. This study aimed to explore how Internet self-efficacy mediates the relationship between digital competence and professional growth in teachers.
Methodology: The research employed a quantitative approach and a correlational method. The statistical population consisted of teachers in Kermanshah City, with a sample size of 310 teachers selected through available sampling. Data were collected using standardized questionnaires on digital competence, professional development, and Internet self-efficacy. Analysis involved descriptive and inferential statistics, as well as structural equation modeling using SPSS-23 and Smart PLS software.
Findings: The study revealed a positive and significant direct impact of digital competence on Internet self-efficacy, on professional growth, and on Internet self-efficacy with professional growth. Additionally, the indirect impact of digital competence on professional development through Internet self-efficacy was positive and significant.
Conclusion: Internet self-efficacy plays a crucial role in predicting the relationship between digital competence and teachers' professional growth. Enhancing digital skills enables individuals to leverage resources on the Internet, while self-efficacy beliefs contribute to professional growth. Recognizing the psychological aspects of self-efficacy is essential in achieving professional goals.
Value: This research provides a conceptual model for teacher professional growth based on digital competence, highlighting the mediating role of Internet self-efficacy.
کلیدواژهها [English]
- Digital Competence
- Professional Growth
- Internet Self-Efficacy