نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران: ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران: ایران

3 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران: ایران

چکیده

هدف: اینترنت به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین نمادهای عصر فناوری‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی، یکی از نوین‌ترین ابزارهای توسعه و رشد حرفه‌ای در انسان است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ای خودکارآمدی اینترنت در رابطه بین شایستگی دیجیتال با رشد حرفه‌ای در معلمان است.
روش‌شناسی‌: این پژوهش ازلحاظ رویکرد کمی و ازلحاظ روش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان شهر کرمانشاه است. حجم نمونه 310  نفر از معلمان هستند که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده‌اند. ابزارهای گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های استاندارد شایستگی دیجیتال ال خطیب، رشد حرفه‌ای معلمان دانشگاه مریلند و خودکارآمدی اینترنت هسینگ و مین چیو می‌باشد. برای تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون‌های آمار استنباطی و مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزارSPSS-23 و اسمارت PLS  انجام شده است.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مدل مفهومی رشد حرفه‌ای بر اساس شایستگی دیجیتال با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی اینترنت با مدل تجربی برازش دارد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده مشاهده شد که همه ضرایب مسیر بین متغیرها در سطح اطمینان 95 درصد معنی‌دار بودند و همچنین سایر معیارها و مدل‌های اندازه‌گیری دلالت برازش مدل مفهومی با مدل تجربی داشتند.
نتایج: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که خودکارآمدی اینترنت رابطه بین شایستگی دیجیتال با رشد حرفه‌ای معلمان را به‌طور مثبت و معنی‌داری پیش‌بینی می‌کند. بر اساس این یافته‌ می‌توان گفت که با رشد و توسعه شایستگی‌های دیجیتال، فرد قادر است که با استفاده از منابع و ابزارهای موجود در اینترنت، توانمندی‌های خود را در حوزه دیجیتال افزایش دهد. همچنین، نقش واسطه‌ای خودکارآمدی اینترنت در این مدل بر جوانب روان‌شناختی و اعتقادات فرد تأکید می‌کند. یعنی با افزایش خودکارآمدی و ایمان به قدرت استفاده از فناوری و منابع موجود در اینترنت، فرد به رشد حرفه‌ای و دستیابی به اهداف خود نزدیک‌تر می‌شود.
اصالت و ارزش: حاصل این پژوهش تدوین و آزمون مدل مفهومی برای رشد حرفه‌ای معلمان  بر اساس شایستگی دیجیتال با نقش واسطه‌ای خودکارآمدی اینترنت است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Mediating Role of Internet Self-Efficacy in the Relationship Between Teachers' Digital Competence and Professional Growth

نویسندگان [English]

  • Faramarz Soheili 1
  • Ali Abdi 2
  • Tayebeh Khanchezar 3

1 Associated Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Educational Science and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Associated Professor, Department of Educational Science, Faculty of Educational Science and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran

3 M. A., Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Scince and Psychology, Payame Noor University. Tehran, Iran

چکیده [English]

Purpose: The Internet, as a symbol of the new era of information and communication technologies, plays a crucial role in human development and professional growth. This study aimed to explore how Internet self-efficacy mediates the relationship between digital competence and professional growth in teachers.
Methodology: The research employed a quantitative approach and a correlational method. The statistical population consisted of teachers in Kermanshah City, with a sample size of 310 teachers selected through available sampling. Data were collected using standardized questionnaires on digital competence, professional development, and Internet self-efficacy. Analysis involved descriptive and inferential statistics, as well as structural equation modeling using SPSS-23 and Smart PLS software.
Findings: The study revealed a positive and significant direct impact of digital competence on Internet self-efficacy, on professional growth, and on Internet self-efficacy with professional growth. Additionally, the indirect impact of digital competence on professional development through Internet self-efficacy was positive and significant.
Conclusion: Internet self-efficacy plays a crucial role in predicting the relationship between digital competence and teachers' professional growth. Enhancing digital skills enables individuals to leverage resources on the Internet, while self-efficacy beliefs contribute to professional growth. Recognizing the psychological aspects of self-efficacy is essential in achieving professional goals.
Value: This research provides a conceptual model for teacher professional growth based on digital competence, highlighting the mediating role of Internet self-efficacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital Competence
  • Professional Growth
  • Internet Self-Efficacy
حسینی، سید احمد؛ مهدیون، روح اله؛ و قاسم زاده علیشاهی، ابوالفضل. (1399). نقش سواد دیجیتالی و شایستگی‌های کانونی معلمان بر عملکرد شغلی آنان. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 6(2)، 17-42. doi: 10.22091/stim.2020.3857.1277
سهیلی، فرامرز؛ عارضی، سوزان؛ و محمدی، رزگار. (1401). رابطه بین شایستگی دیجیتالی و عوامل فردی و زمینۀ­ای: بررسی معلمان شهر سنندج. مدیریت اطلاعات و دانش شناسی. 8(3)، 12-1. doi: 10.30473/mrs.2022.63945.1517
فلامرزی، منصور. (1400). بررسی رابطه بین میزان سواد اطلاعاتی و رشد حرفه ای معلمان دوره ابتدایی ناحیه دو شهر بندرعباس [پایان نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد] . دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس.
قاسمی، رامین. (1399). تأثیر اجرای سیستم نظارت بالینی بر رشد حرفه‌ای معلمان ابتدایی شهرستان اسلام آباد غرب. [پایان نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد]. دانشگاه پیام نور واحد کرمانشاه.
 
Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American psychologist, 37(2),122–147. doi: 10.1037/0003-066X.37.2.122
Bandura, A., Freeman, W. H., and Lightsey, R. (1999). Self-efficacy: the exercise of control. J. Cogn. Psychother. 13, 158–166. doi: 10.1891/0889-8391.13.2.158
Barnett, M. (2002, April). Issues and trends concerning electronic networking technologies for teacher professional development: A critical review of the literature. In Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA.‏
Bejarano, D. A. A., Garay, J. P. P., Flores-Sotelo, W. S., Francisco, R. L. T., Sáenz, R. A. C., & Ancaya-Martínez, M. D. C. (2021). Self-efficacy and Digital Competence in University Students. REVISTA GEINTEC-GESTAO INOVACAO E TECNOLOGIAS11(3), 710-718.‏
Biasutti, M., Concina, E., Frate, S., & Delen, I. (2021). Teacher professional development: Experiences in an international project on intercultural education. Sustainability13(8), 4171.‏
Bugrova, V., Kovalevskaia, N., Matyashova, D., Orlov, I., & Geleta, I. (2022). Teaching digital law as a prerequisite for the formation of students’ digital competence and digital culture. Revista Conrado18(S1), 640-646.‏
Cao, W., Zhang, X., Xu, K., & Wang, Y. (2016). Modeling online health information-seeking behavior in China: The roles of source characteristics, reward assessment, and internet self-efficacy. Health Communication31(9), 1105-1114.‏
Chang, C. S., Liu, E. Z. F., Sung, H. Y., Lin, C. H., Chen, N. S., & Cheng, S. S. (2014). Effects of online college student’s Internet self-efficacy on learning motivation and performance. Innovations in education and teaching international51(4), 366-377.‏
Chen, H. L. (2009). Internet self-efficacy and behavior in integrating the Internet into instruction: a study of vocational high school teachers in Taiwan. In Learning in the Synergy of Multiple Disciplines: 4th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2009 Nice, France, September 29–October 2, 2009 Proceedings 4 (pp. 706-711). Springer Berlin Heidelberg.‏
Chen, H. R., & Tseng, H. F. (2012). Factors that influence acceptance of web-based e-learning systems for the in-service education of junior high school teachers in Taiwan. Evaluation and program planning35(3), 398-406.‏ https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2011.11.007
Chuang, S. C., Lin, F. M., & Tsai, C. C. (2015). An exploration of the relationship between Internet self-efficacy and sources of Internet self-efficacy among Taiwanese university students. Computers in Human behavior48, 147-155.‏ https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.01.044
Engen, B. K. (2019). Comprendiendo los aspectos culturales y sociales de las competencias digitales docentes. Comunicar: Revista Científica de Comunicación Educación, 27(61), 9-19. https://doi.org/10.3916/C61-2019-01
Skantz-Åberg, E., Lantz-Andersson, A., Lundin, M., & Williams, P. (2022). Teachers’ professional digital competence: An overview of conceptualisations in the literature. Cogent Education9(1), 2063224.‏ https://doi.org/10.1080/2331186X.2022.2063224
Falloon, G. (2020). From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Educational technology research and development68(5), 2449-2472.‏https://doi.org/ 10.1007/s11423-020-09767-4
Fernández-Batanero, J. M., Montenegro-Rueda, M., Fernández-Cerero, J., & García-Martínez, I. (2022). Digital competences for teacher professional development. Systematic review. European Journal of Teacher Education45(4), 513-531.‏ https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1827389
Guorong, W., & Yusuf, A. H. (2020). Empowerment enhancement: a significant predictor of Chinese lecturers' self efficacy and job performance. Technium Soc. Sci. J., 8, 452-471. doi: 10.47577/tssj.v8i1.773
Kao, C. P., & Tsai, C. C. (2009). Teachers’ attitudes toward web-based professional development, with relation to Internet self-efficacy and beliefs about web-based learning. Computers & Education53(1), 66-73.‏ https://doi.org/10.1016/j.compedu.2008.12.019
Kao, C. P., Wu, Y. T., & Tsai, C. C. (2011). Elementary school teachers’ motivation toward web-based professional development, and the relationship with Internet self-efficacy and belief about web-based learning. Teaching and Teacher Education27(2), 406-415.‏ https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.09.010
Kelentrić, M., Helland, K., & Arstorp, A. T. (2017). Professional digital competence framework for teachers. The Norwegian Centre for ICT in education
Kim, Y., & Glassman, M. (2013). Beyond search and communication: Development and validation of the Internet Self-efficacy Scale (ISS). Computers in Human Behavior29(4), 1421-1429.‏ https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.01.018
Konstantinidou, E., & Scherer, R. (2022). Teaching with technology: A large-scale, international, and multilevel study of the roles of teacher and school characteristics. Computers & Education179, 104424.‏ https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104424
Liang, J. C., & Wu, S. H. (2010). Nurses’ motivations for Web‐based learning and the role of Internet self‐efficacy. Innovations in Education and Teaching International47(1), 25-37.‏ https://doi.org/10.1080/14703290903525820
Liang, J. C., Wu, S. H., & Tsai, C. C. (2011). Nurses' Internet self-efficacy and attitudes toward web-based continuing learning. Nurse education today31(8), 768–773. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2010.11.021
Lucas, M., Bem-Haja, P., Siddiq, F., Moreira, A., & Redecker, C. (2021). The relation between in-service teachers' digital competence and personal and contextual factors: What matters most?. Computers & Education160, 104052.‏ https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104052
Maryland Department of Education. (2005). Teacher professional development standard. Retrieved from http//www.mdk12.org/instruction/professional development /teachers-standards.html
Hsu, M. H., & Chiu, C. M. (2004). Internet self-efficacy and electronic service acceptance. Decision support systems38(3), 369-381.‏ https://doi.org/10.1016/j.dss.2003.08.001
Peng, H., Tsai, C. C., & Wu, Y. T. (2006). University students' self‐efficacy and their attitudes toward the Internet: the role of students' perceptions of the Internet. Educational studies32(1), 73-86.‏ https://doi.org/10.1080/03055690500416025
Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu (No. JRC107466). Joint Research Centre (Seville site).‏
García, A. M. R., Reche, M. P. C., & Alonso-García, S. (2018). The digital competence of the future teacher: bibliometric analysis of scientific productivity indexed in Scopus. IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, (10), 317-333.‏
Keller-Schneider, M., Zhong, H. F., & Yeung, A. S. (2020). Competence and challenge in professional development: teacher perceptions at different stages of career. Journal of Education for Teaching46(1), 36-54.‏ https://doi.org/10.1080/02607476.2019.1708626
Skantz-Åberg, E., Lantz-Andersson, A., Lundin, M., & Williams, P. (2022). Teachers’ professional digital competence: An overview of conceptualisations in the literature. Cogent Education9(1), 2063224.‏ https://doi.org/10.1080/2331186X.2022.2063224
Tretinjak, M. F., & Anđelić, V. (2016, May). Digital competences for teachers: Classroom practice. In 2016 39th International Convention on Information and Communication Technology, Electronics and Microelectronics (MIPRO) (pp. 807-811). IEEE.‏
Tsai, M. J., & Tsai, C. C. (2003). Information searching strategies in web-based science learning: The role of Internet self-efficacy. Innovations in education and Teaching International40(1), 43-50.‏ https://doi.org/10.1080/1355800032000038822
Wu, Y. T., & Tsai, C. C. (2006). University Students' Internet Attitudes and Internet Self-Efficacy: AStudy at Three Universities in Taiwan. Cyberpsychology & behavior9(4), 441-450.‏ https://doi.org/10.1089/cpb.2006.9.441
Yelubay, Y., Seri, L., Dzhussubaliyeva, D., & Abdigapbarova, U. (2020). Developing Future Teachers' Digital Culture: Challenges and Perspectives. In 2020 IEEE European Technology and Engineering Management Summit, E-TEMS 2020 (pp. 9111827-9111827).‏https://doi.org/10.1109/E-TEMS46250.2020.9111827