نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 استادیار ، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی وضعیت میزان رضایت کاربران از خدمات کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی در دوران کرونا انجام شده است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و به روش پیمایشی ـ توصیفی انجام شده است و به لحاظ به‌کارگیری داده­ها در زمره تحقیقات کمی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه علامه طباطبائی بودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که به شیوه الکترونیکی توزیع و از تعداد 450 نفر، تعداد 156 نفر پرسشنامه را به‌طور کامل پاسخ داده بودند. برای آزمون فرضیه‌ها از آزمون t تک نمونه استفاده شد و درنهایت در بخش پایانی از آزمون‌های تکمیلی مانند تی دو نمونه مستقل، آنوا، فریدمن، لوین، توکی استفاده شد. برای روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا  با ضریبی بیش از 76/. و برای پایایی از آزمون کرونباخ با ضریبی 726/. استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که میانگین نمره رضایت کاربران از نحوه دسترسی به خدمات پرسش از کتابدار آنلاین در گروه نمونه 4912/3 با آماره  t161/39؛ میانگین نمره رضایت کاربران از محیط رابط خدمات در گروه نمونه 5609/3 با آماره t 084/43؛ میانگین نمره رضایت کاربران از نحوه بازیابی اطلاعات در گروه نمونه 3487/3 با آماره t 996/54؛ میانگین نمره رضایت کاربران از جلوه‌های بصری خدمات در گروه نمونه 320/3 با آماره t 590/42؛ میانگین نمره رضایت کاربران از خدمات کتابخانه شخصی کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی در گروه نمونه 513/3 با آماره t 598/43 بود که همه این متغیرها به‌طور معناداری (001/0>p) از نمره استاندارد 3 بالاتر است. میانگین نمره رضایت کاربران از دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی در گروه نمونه 3653/.- با آماره t 376/5- بود که به‌طور معناداری (001/0>p) از نمره استاندارد 3 پایین­تر است.
نتیجه ­گیری: به‌طور کلی سطح رضایت کاربران از خدمات کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی در دوران کرونا در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
اصالت و ارزش: این پژوهش، نقظه نظرات ارزشمندی در خصوص ارائه خدمات دیجیتال در دوره همه‌گیری کرونا ارائه می‌کند و از این رو چشم‌اندازهای ارزشمندی در زمینه ارائه خدمات دیجیتال در دوره بحران ارائه می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Users' Satisfaction with the Digital Library Services of Allameh Tabatabai University

نویسندگان [English]

  • Mitra Samiei 1
  • Monireh Changizi 2
  • Mehdi Alipour Hafezi 3

1 Associate Professor, Department of Information Science and Knowledge Studies, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 . Asisitant Professor, Department of Information Science and Knowledge Studies, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

3 Asisitant Professor, Department of Information Science and Knowledge Studies, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Purpose: The present study aimed to identify the level of user satisfaction with the digital library services of Allameh Tabatabai University during the Corona era.
Methodology: The research utilized an applied purpose and descriptive survey method. The statistical population consisted of all students of the Faculty of Educational Sciences and Psychology at Allameh Tabatabai University. Data was collected using a researcher-made questionnaire distributed electronically, with 156 out of 450 respondents answering the questionnaire thoroughly. One-sample t-test was used to test hypotheses, supplemented by additional tests such as t-test for two independent samples, ANOVA, Friedman, Levin, and Tukey. The validity of the questionnaire was established through content validity method with a coefficient above 0.76, and reliability was confirmed through Cronbach's test with a coefficient of 0.726.
Findings: Results revealed that user satisfaction with accessing online library services, service interface environment, information retrieval, visual effects, and personal library services of Allameh Tabatabai University's digital library were significantly higher than the standard score of 3. However, satisfaction with accessing domestic and international databases was found to be significantly lower than the standard score.
Conclusion: Overall, user satisfaction with Allameh Tabatabai University's digital library services was deemed to be in a good state during the Corona era.
Value: This study provides insights into user satisfaction with digital library services during a pandemic, offering valuable perspectives on delivering digital information services during crises.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital Library
  • User Satisfaction
  • Corona Disease
  • Students
  • Allameh Tabatabai University

ادبی فیروزجاه، حسین؛ و رادفر، حمید رضا. (1398). "بررسی عوامل مؤثر بر درک کاربران از کتابخانه‏های دیجیتالی، مطالعه موردی: کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی". فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی،6(21)، 71-89DOI: https://doi.org/10.22054/jks.2019.46522.1251

حسینی آبینه ئی، محمدرضا؛ و رداد، ایرج. (1395). مطالعه میزان رضایت‌مندی کاربران و کتابداران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از محیط رابط کاربری نرم افزار سیمرغ، تحلیل عناصر و ویژگی‌های مطرح در آن". فصلنامه دانش شناسی، 9(34)،19-34.

 رئیسی، پوران؛ و ابراهیمی، عزت. (1386). میزان رضایت استفاده‌کنندگان از کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با منابع موجود و خدمات ارائه شده سال 1383. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 1(37)، 123- 140.

زبردست، مریم؛ و مرجانی، عباس. (1396)." بررسی رابط کاربر خدمات میز مرجع مجازی (پرسش از کتابدار)؛ کتابخانه‌های خارج از کشور و ارائه الگوی پیشنهادی برای کتابخانه دیجیتال آستان قدس. شمسه: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی،9(36)،1-27.

زندیان، فاطمه ؛ ناصری، فاطمه؛ شریف، عاطفه؛ و محمودی، حمیدرضا. (1398) "ارزیابی میزان رضایت کاربران از کتابخانه‌های دانشگاهی(مورد مطالعه: دانشگاه‌های دولتی تهران)". فصلنامه دانش شناسی، 12(47)،25-3.

محمدی، مهدی؛ رستمی، فاطمه؛ طالعی، عبدالحسین؛ و زارعی، عیسی. (1395). "بررسی رضایت مندی کاربران از خدمات بخش نسخ خطی کتابخانه های ملی، مجلس، آستان قدس رضوی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران". کتابداری و اطلاع‌رسانی، 19(4)،30-56.

Ali, M. Y., & Gatiti, P. (2020). The COVID‐19 (Coronavirus) pandemic: reflections on the roles of librarians and information professionals. Health information & libraries journal37(2), 158-162.‏ DOI: 10.1111/hir.12307

Ali, S., Habes, M., Youssef, E., & Alodwan, M. (2021). A Cross-Sectional Analysis of Digital Library Acceptance, & Dependency during Covid-19. International Journal of Computing and Digital System. DOI:10.12785/ijcds/1001125

Asif, M., & Singh, K. K. (2020). Trends, opportunities and scope of libraries during Covid-19 pandemic. IP Indian Journal of Library Science and Information Technology5(1), 24-27.‏DOI: https://doi.org/10.18231/j.ijlsit.2020.005

Connaway, L. S., Dickey, T. J., & Radford, M. L. (2011). “If it is too inconvenient I'm not going after it:” Convenience as a critical factor in information-seeking behaviors. Library & Information science research33(3), 179-190.‏DOI:10.1016/j.lisr.2010.12.002

Du, J. T., & Evans, N. (2011). Academic users' information searching on research topics: Characteristics of research tasks and search strategies. The Journal of Academic Librarianship37(4), 299-306.‏ DOI:10.1016/j.acalib.2011.04.003

Guo, Y., Yang, Z., Yang, Z., Liu, Y. Q., Bielefield, A., & Tharp, G. (2021). The provision of patron services in Chinese academic libraries responding to the COVID-19 pandemic. Library Hi Tech39(2), 533-548.‏

Heradio, R., Fernandez-Amoros, D., Cabrerizo, F. J., & Herrera-Viezma, E. (2012). A review of quality evaluation of digital libraries based on users’ perceptions. Journal of Information Science, 38(3), 269–283.DOI: https://doi.org/10.1177/0165551512438359

Hu, C. P., Hu, Y. & Yan, W. W. (2014). An empirical study of factors influencing user perception of university digital libraries in china. Library & Information Science Research, 36, 225-233 .DOI:10.1016/j.lisr.2013.10.008

Hu, J., Zhang, B., & Wang, D. (2019, July). Application of Virtual Reality Technology in Library Visual Information Retrieval. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 569, No. 3, p. 032062). IOP Publishing. DOI:10.1088/1757-899X/569/3/032062

Ifijeh, G., & Yusuf, F. (2020). Covid–19 pandemic and the future of Nigeria's university system: The quest for libraries' relevance. The Journal of Academic Librarianship, 46(6), 102226. DOI: 10.1016/j.acalib.2020.102226

Ikolo, V. E. (2018). Users satisfaction with library services: a case study of Delta State University library. In Library Science and Administration: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 881-891). IGI Global.URL: https://www.igi-global.com/chapter/users-satisfaction-with-library-services/191545

Joo, S. Y., & Choi, N. J. (2015). Factors affecting undergraduates’ selection of online library resources in academic tasks: Usefulness, ease-of-use, resource quality, and individual differences. Library Hi Tech, 33(2), 272–291. DOI:10.1108/LHT-01-2015-0008

Kennedy, M., & Dunn, T. J. (2018). Improving the use of technology enhanced learning environments in higher education in the UK: A qualitative visualization of students’ views. Contemporary Educational Technology, 9(1), 76–89. DOI:10.30935/cedtech/6212

Keshvari, M., Farashbandi, F. Z. & Geraei, E. (2015). Modelling influential factors on customer loyalty in public libraries: a study of west Iran. The Electronic Library, 33(4), 810-823,DOI https://doi.org/10.1108/El-10-2013-0185

Li, S., Jiao, F., Zhang, Y., & Xu, X. (2019). Problems and changes in digital libraries in the age of big data from the perspective of user services. The Journal of Academic Librarianship45(1), 22-30.‏ DOI:10.1016/j.acalib.2018.11.012

Mehta, D., & Wang, X. (2020). COVID-19 and digital library services–a case study of a university library. Digital library perspectives36(4), 351-363.‏  https://doi.org/10.1108/DLP-05-2020-0030

Muthuvennila, S., & Kannan, P. (2020). User Satisfaction with Library Information Resources and Services: Improvement and Innovation of Effective Activities of Research Scholars. In Challenges and Opportunities of Open Educational Resources Management (pp. 81-102). IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-7998-8051-6.ch057

Najafgholinejad, A., & Shakeri, S. (2021). University Libraries Reaction to Covid-19 Pandemic: The Foremost Central Libraries in Iran. International Journal of Digital Content Management2(2), 85-97.DOI: https://doi.org/10.22054/dcm.2021.13066

Ogunbodede, K. F., ODEWUSI, O., IDUBOR, I., & ONIOVOSA, O. (2020). Evaluation of User’s Satisfaction of Information Resources and Services in St. Albert the Great Major Seminary School Library, Ogun Sate, Nigeria.

Panda, S. K., Bhatt, A., Vijaykumar, M., & Singh, R. P. (2021). Continuing of Library Services During the Covid-19 Outbreak in Indian Academic and Research Libraries: A Survey. Library Philosophy and Practice, 1-16.

Rafiq, M., Batool, S. H., Ali, A. F., & Ullah, M. (2021). University libraries response to COVID-19 pandemic: A developing country perspective. The Journal of Academic Librarianship, 47(1), 102280.DOI: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102280

Raisi, P. & Ezzat, E. (2016). the level of satisfaction of users of the central library of Iran University of Medical Sciences in relation to the available resources and services provided in 2015, Librarianship and Information, 10(1), 123-14.

Rosman, M. R. M., Ismail, M. N., Masrek, M. N., Branch, K., & Campus, M. (2019). Investigating the determinant and impact of digital library engagement: a conceptual framework. Journal of Digital Information Management, 17(4), 215. DOI:10.6025/JDIM/2019/17/4/214-226

Soltani-Nejad, N., Taheri-Azad, F., Zarei-Maram, N., & Saberi, M. K. (2020). Developing a model to identify the antecedents and consequences of user satisfaction with digital libraries. Aslib Journal of Information Management, 72(6), 979–997. DOI:10.1108/AJIM-04-2020-0099

Tsekea, S., & Chigwada, J. P. (2021). COVID-19: strategies for positioning the university library in support of e-learning. Digital Library Perspectives37(1), 54-64.‏ DOI:10.1108/DLP-06-2020-0058

Wang, S. W. (2017). Information civilization and library development trend. Journal of Library Science in China, 43(5), 4–20.

Xu, F. & Du, J. T. (2018). Factors influencing users’ satisfaction and loyalty
to digital libraries in Chinese universities. Computers in Human Behavior, 83, 64-72 DOI:10.1016/j.chb.2018.01.029