نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران.

2 دانشیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران. ایران

3 کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، کتابدار کتابخانه‌های عمومی، ایلام. ایران

4 کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه رفتار شهروندی ­سازمانی با عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه­های عمومی استان ایلام است.
روش: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ نحوه­‌ی گردآوری داده­ها از نوع توصیفی و همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار مورداستفاده، پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی پودساکوف و همکاران (1990) و پرسشنامه استاندارد عملکرد شغلی پاترسون (1970) است. جامعه آماری شامل کتابداران استان ایلام در سال 1402 بود که با در نظر گرفتن سه متغیر پیش­بین و سطح اطمینان 95/0، توان آزمون 90/0 و حداقل اندازه اثر، با نرم­افزار G*Power حداقل نمونه موردنیاز 99 نفر است که با در نظر گرفتن 5 درصد حجم نمونه اضافه درنهایت 103 نفر وارد تحلیل شد.
یافته­ها: بین نوع‌­دوستی، فضیلت مدنی کتابداران و عملکرد شغلی آن­ها و همچنین بین احترام و تکریم کتابداران و عملکرد شغلی آن­ها، رابطه­‌ی معنی­داری وجود دارد. اما، بین وظیفه‌­شناسی و جوانمردی کتابداران و عملکرد شغلی آن­ها رابطه‌­ی معنی­‌داری مشاهده نمی‌­شود. نتایج رگرسیون چندگانه حاکی از آن است که متغیرهای نوع­‌دوستی و فضیلت مدنی و احترام و تکریم، بر عملکرد شغلی تأثیر معنی‌­داری دارد.
نتایج: توجه به شهروندان در نظام مردم‌­سالار رو به افزایش است، سازمان­ها نمی­‌توانند بدون اینکه اعضای آن­ها در نقش شهروندان خوب در بروز تمام رفتارهای مثبت حضور داشته باشند، به مسیر خود ادامه دهند. اکنون که وظیفه شهروندان سازمانی به­‌عنوان ارزش‌­های سازمان تأیید شده است، رفتار آن­ها هم می­تواند بسیار مهم تلقی شود. بنابراین لازم است که رفتار شهروندی سازمانی کتابداران کتابخانه­های استان ایلام هرچه بیشتر بهبود یابد تا عملکرد شغلی آن­ها نیز بهبود بیابد.
اصالت و ارزش: نوآوری این پژوهش، بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد شغلی کتابداران و تأکید بر اهمیت این رابطه در ارتقای عملکرد حرفه ای است. از این رو نتایج این پژوهش می‌تواند بینش‌های ارزشمندی برای مسئولان فرهنگی، مدیران کتابخانه‌های عمومی و سیاست‌گذاران ارائه کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Relationship Between Organizational Citizenship Behavior and Organizational Performance of Librarians

نویسندگان [English]

  • Saleh Rahimi 1
  • Faramarz Soheily 2
  • Hoda Zarei 3
  • Fatemeh Rahimi 4

1 Associate prof of Knowledge and Information Science, Razi University. Kermanshah. Iran.

2 Associate prof of Knowledge and Information Science, Payame Noor. Tehran

3 MSc in Knowledge and Information Science, Public librarian. Ilam. Iran

4 MSc in Knowledge and Information Science, Razi University. Kermanshah. Iran

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational citizenship behavior and job performance among public librarians in Ilam province.
Methodology: The methodology applied for this research was descriptive and correlational in nature, with data collected through survey methods. Utilizing the organizational citizenship behavior questionnaire developed by Podsakoff et al. (1990) and the job performance questionnaire by Paterson (1970), the study focused on the librarians in Ilam province in 2023. With three predictor variables considered, a confidence level of 0.95, test power of 0.90, and G*Power software indicating a minimum required sample size of 99 individuals, a total of 103 participants were included in the analysis after accounting for an additional 5% sample volume.
Findings: The findings revealed significant relationships between altruism and civil virtue among librarians, as well as associations between respect for librarians and their job performance. However, no significant correlations were found between conscientiousness or chivalry and job performance.
Conclusion: In democratic systems, increasing attention is being placed on citizen participation. Active engagement from organizational members as good citizens is crucial for fostering positive behaviors within an organization. Recognizing organizational citizens as valuable resources, their behavior plays a key role in overall success. This study highlights the positive link between organizational citizenship behavior and librarian performance in Ilam province.
Value: This study adds to the existing literature by examining the impact of organizational citizenship behavior on librarian job performance and underscores the importance of this relationship in enhancing professional performance. The results can offer valuable insights for cultural officials, public library managers, and policymakers seeking to motivate library staff effectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Citizenship Behavior
  • Librarian
  • Public Library
  • Ilam Province
  • Job Performance