نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

چکیده

هدف: هدف این پژوهش، بررسی وضعیت مطالعه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه رازی در شبکه­های اجتماعی مجازی بوده است.
روش‌شناسی‌: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه­ آماری پژوهش شامل کلیه­ دانشجویان کارشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 1400- 1399، برابر با 7774 نفر بودند و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 366  نفر به دست آمد. روایی صوری و محتوایی ابزار گردآوری داده­های این پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده­های جمع‌آوری‌شده از نرم­افزار اس.پی.اس.اس. در دو مرحله انجام شد. سپس جهت پاسخ به سؤال­های پژوهش از آزمون تی تک نمونه­ای و رگرسیون خطی ساده استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تجزیه‌وتحلیل داده­ها نشان داد که میزان مطالعه­ دانشجویان کارشناسی دانشگاه رازی در سطح پایینی قرار دارد. هم­چنین، میزان استفاده­ دانشجویان کارشناسی دانشگاه رازی از شبکه­های اجتماعی مجازی بیشتر از مقدار متوسط است و در سطح بالایی قرار دارد. میزان مفید بودن شبکه­های اجتماعی مجازی برای دانشجویان کارشناسی دانشگاه رازی در سطح بالایی قرار داشت و تنها مانع استفاده از شبکه­های اجتماعی مجازی در امر خواندن در میان دانشجویان سرعت پایین شبکه اینترنتی بود. درنهایت، بر اساس یافته­های این پژوهش، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر میزان مطالعه (درسی و غیردرسی) دانشجویان دانشگاه رازی تأثیر مثبت و معنی­داری دارد.
نتایج: بر اساس نتایج به دست آمده، می­توان گفت که شبکه­های اجتماعی در ایجاد عادت به مطالعه اثر داشته است، میزان استفاده دانشجویان کارشناسی دانشگاه رازی از شبکه­های اجتماعی مجازی بیشتر از مقدار متوسط است و در سطح بالایی قرار دارد و دانشجویان موردمطالعه، در استفاده از این شبکه­ها با مشکلاتی نظیرسرعت پایین و قیمت بالای اینترنت، قیمت بالای منابع چاپی و عدم آشنایی با سایت­ها و فیلترینگ مواجه بودند. از فواید شبکه­های اجتماعی مجازی دسترسی بیشتر وآسان دانشجویان به منابع خواندنی مانند روزنامه، کتاب، مجله و سایت­های مختلف است. به­طورکلی می‎توان گفت که پیشرفت فناوری­های اینترنت، شبکه­های اجتماعی مجازی را از قالب یک ابزار روزمره و تفریحی به یک ابزار برای تعاملات متقابل  تبدیل کرده است و افراد می­توانند از این شبکه­ها نه‌تنها جهت سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت، بلکه برای دریافت اخبار و اطلاعات مهم و حل مسائل و مشکلات درسی و غیردرسی نیز استفاده کنند و از این طریق آموزش­های موردنیاز و موردعلاقه خود را ببینند.
اصالت و ارزش: این پژوهش باهدف ارتقاء سطح مطالعه و بهبود وضعیت مطالعه­ دانشجویان انجام شده است و نتایج آن می­تواند مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the Status of Studying in Virtual Social Networks Among Undergraduate Students of Razi University of Kermanshah

نویسندگان [English]

  • Hadis Heidari 1
  • Gholamreza Heidari 2
  • Mahmoud Moradi 3

1 Master in Knowledge and Information Science, Social Sciences and Education College, Razi University, Kermanshah, Iran

2 Associate Professor of Knowledge and Information Science, Social Sciences and Education College, Razi University, Kermanshah, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Social Sciences and Education Colleg ,Razi University, Kermanshah, Iran

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to examine the usage status of studying on virtual social networks among undergraduate students at Razi University.
Methodology: The research utilized a descriptive and correlational method. The statistical population included all undergraduate students at Razi University in Kermanshah for the academic year 2020-2021, totaling 7774 individuals. A sample size of 366 people was determined using Cochran's formula.
Findings: Data analysis revealed that the utilization rate of virtual social networks by undergraduate students at Razi University is above average and at a high level. The research indicated that the use of virtual social networks positively and significantly impacts the academic and non-academic study habits of Razi University students.
Conclusion: The results suggest that social networks influence students' study habits, with challenges such as slow internet speed, high costs, printing issues, lack of familiarity with sites, and filtering obstacles. Virtual social networks offer benefits such as increased access to reading materials like newspapers, books, magazines, and various websites.
Value: This study aims to enhance students' study levels and improve their study habits, providing valuable insights for university officials.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual Social Networks
  • Study Rate
  • Students of Razi University
جواهری، فاطمه؛ و محمدی، امیر. (1397). تأملی در وضعیت مطالعه دانشجویان با تأکید بر نقش خانواده و دانشگاه دولتی مطالعه موردی سه دانشگاه. راهبرد فرهنگ، 11(41)، 75-104.  Doi:10.22034/JSFC.2018.67058
حسن­زاده، سودابه؛ حریری، نجلا؛ و گیلوری، عباس. (1397). تأثیر استفاده از شبکه­های اجتماعی بر وضعیت مطالعه نوجوانان: مطالعه موردی دانش­آموزان مقطع متوسطه مدارس دخترانه سما در شهر تهران. تحقیقات اطلاع­رسانی و کتابخانه­های عمومی، 24(1)، 35-49. Dor:20.1001.1.26455730.1397.24.1.1.6
شاوردی، تهمینه؛ چیت­ساز قمی، محمد جواد؛ و حیدری، حسین. (1399). تأثیر شبکه­های اجتماعی مجازی بر عملکرد کمی تحصیلی دانش­آموزان. نشریه علمی فناوری آموزش، 14(4)، 801-812. Doi: https://doi.org/10.22061/jte.2019.3513.1887
صمیعی، میترا؛ قبادی­ترا، حدیقه؛ و حریری، نجلا. (1399). نقش شبکه‌های ‌اجتماعی در میزان مطالعه الکترونیکی و چاپی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی). علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 6 (2)، 73-88.  Doi:10.22091/STIM.2020.4311.1305
معین، محمد. (1377). فرهنگ فارسی. نشر سپهر.
Ajayi, S. O., & Akole, O. B. (2018). Impact of social networking on reading habits of NCE students of college of education, Ikere-Ekiti, Ekiti State, Nigeria. International Journal of Research and Analytical Reviews, 5(2), 7-13.‏
Gok, T. (2016). The Effects of Social Networking Sites on Students' Studying and Habits. International journal of Research in Education and Science2(1), 85-93.‏ DOI:10.21890/ijres.10682
Samad, S., Nilashi, M., & Ibrahim, O. (2019). The impact of social networking sites on students’ social wellbeing and academic performance. Education and Information Technologies24, 2081-2094.‏ DOI:10.1007/s10639-019-09867-6
Tafesse, W. (2020). The effect of social networking site use on college students’ academic performance: The mediating role of student engagement. Education and Information Technologies25, 4747-4763.‏ DOI:10.1007/s10639-020-10162-y