نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 استاد، گروه مدیریت قضایی، دانشگاه علوم قضایی، تهران، ایران و استاد مدعو گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران و استاد مدعو گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل سازمان یاددهنده با تأکید بر توسعه منابع انسانی در بیمارستانهای آموزشی ایران است.
روششناسی: این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با روش گراندد تئوری در بیمارستانهای آموزشی ایران انجام شده است. واحد مطالعه این پژوهش شامل: اساتید، کارشناسان و متخصصان نسبت به موضوع پژوهش است که با روش نمونهگیری گلوله برفی انجام شد. حجم نمونه با استفاده از نمونهگیری قضاوتی (هدفمند) انتخاب شد و پژوهشگران بعد از مصاحبه با 16 نفر به اشباع نظری دست یافتند، اما برای اطمینان مصاحبه را تا 18 نفر ادامه دادند. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد.
یافتهها: نتایج مراحل کدگذاری، نشاندهنده استخراج بالغ بر 892 کد یا مفهوم اولیه از مصاحبهها است که باتوجه به تعداد فراوان کدها به 272 کد ثانویه تبدیل و 99 مفهوم و 33 مقوله احصاء شد که در قالب مدل نهایی پژوهش به دست آمد.
نتایج: بیمارستانهای آموزشی با تبدیل شدن به سازمان یاددهنده باعث افزایش بهرهوری، بهبود عملکرد فردی و سازمانی، تقویت فرهنگ یادگیری و یاددهی، ارتقا دانش فردی و سازمانی، ایجاد سازمان توسعهگرا شده و بهموازات آن بهسازی سازمانی را میتوانند شاهد باشند.
اصالت و ارزش: این پژوهش اولین مطالعه در بیمارستانهای آموزشی درزمینۀ ایجاد سازمان یاددهنده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Introducing the Teaching Organization Model to Fostering Human Resources Development in Iranian Teaching Hospitals
نویسندگان [English]
- Shahnaz Ansary 1
- Yusef Mohammadi moghadam 2
- Mohammadreza Dalvi 3
1 Ph.D. Candidate, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Prof., Department of Judicial Management, University of Judicial Sciences, Tehran, Iran, and visiting professor of Public Administration Department, Faculty of Management and Economics, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Associate Prof., Department of Public Administration, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran and visiting professor of Public Administration Department, Faculty of Management and Economics, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: The objective of this research is to develop a survey that focuses on the enhancement of human resources in an Iranian teaching hospital.
Methodology: This research employed a qualitative approach and grounded theory method in Iranian teaching hospitals. The study population consisted of professors, experts, and informants involved in the research subject, selected through snowball sampling. The sample size was determined using judgmental (purposive) sampling, and theoretical saturation was achieved after conducting interviews with 16 individuals. However, to ensure reliability, the researchers continued the interviews with 18 individuals. Data collection was conducted through semi-structured interviews.
Findings: The coding process yielded over 892 codes or primary concepts extracted from the interviews. These codes were further condensed into 272 secondary codes, 99 statistical concepts, and 33 categories, resulting in the final research model.
Conclusion: Transforming educational hospitals into teaching organizations leads to increased productivity, improved individual and organizational performance, strengthened culture of learning and teaching, enhanced personal and organizational knowledge, establishment of a development-oriented organization, and overall organizational improvement.
Value: This research is the first study conducted in teaching hospitals on the topic of creating a teaching organization, providing valuable insights into the severe resource limitations in this area.
کلیدواژهها [English]
- Organizational Learning
- Learning Organization
- Teaching Organization
- Human Resource Development
- Grounded Theory