نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌‌شناسی ، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 دانشجوی کارشناسی رشته مشاوره دانشگاه پیام نور واحد صحنه کرمانشاه، ایران

چکیده

هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش کتابخانه­های عمومی شهر کرمانشاه در جذب کاربران به کتابخانه از نظر کاربران است.
روش‌شناسی‌: این پژوهش با استفاده از روش پژوهش کمی و از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ اعضای کتابخانه­های عمومی شهر کرمانشاه است که تعداد آن­ها 12197 نفر است. حجم نمونه از طریق روش نمونه­گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران که برابر با 372 نفر از اعضای کتابخانه­های عمومی شهر کرمانشاه برآورد شده است.
یافته‌ها: یافته ­ها نشان می­دهد، در جهت تشویق کاربران به کتابخانه، کتابخانه­ها در رزرو و امانت منابع بالاترین درصد (41. 3) و در استفاده از تبلیغات پایین­ترین درصد (02/ 2) را به خود اختصاص داده­اند. در خصوص گرایش کاربران به موضوع کتاب، کاربران  به ترتیب به کتاب‌های تخصصی (7/27 درصد)، اطلاعات عمومی(6/22 درصد) و داستانی و شعر (20 درصد) گرایش بیشتری نسبت به سایر موضوعات داشتند. مهم­ترین هدف مراجعه کاربران به کتابخانه ازنظر آن­ها گذراندن اوقات فراغت با (5/26) درصد نسبت به سایر عوامل را بیان کرده­اند. همچنین دور بودن محل کتابخانه با (6/ 32) درصد را مهم­ترین مانع و مشکل را برای استفاده از کتابخانه عنوان کرده­اند. یافته­ها نشان می‌دهد که وضعیت کتابخانه­های عمومی شهر کرمانشاه متوسط روبه پایین است.
نتایج: نتایج بیانگر آن است که کتابخانه­های عمومی نتوانسته­اند، در جذب کاربران به کتابخانه موفق عمل کنند، از دلایل این امر می­توان به کمبود منابع مناسب و خواندنی، عدم امکانات لازم،  نبود محیط شاداب و جذاب و ادارۀ کتابخانه­ها به شکل سنتی اشاره کرد که بر کاهش جذب مراجعین تأثیر به­ سزایی داشته است.
اصالت و ارزش: در شهر کرمانشاه با توجه به نیازهای اطلاعاتی کاربران و انگیزه آن­­ها برای مراجعه به کتابخانه­های عمومی و همچنین شناسایی خدمات جنبی موردنیاز کاربران که جزء رسالت­های اصلی نهاد است و شناسایی نقاط ضعف و قوت کتابخانه­های عمومی در جهت جذب کاربران به کتابخانه­های عمومی شهر کرمانشاه، این پژوهش می­تواند مسئولان و متولیان نهاد کتابخانه­های عمومی را در شناسایی نیازهای اطلاعاتی کاربران یاری کند.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examining the Impact of Kermanshah Public Libraries in Attracting Library Users: The Clients Perspective Study

نویسندگان [English]

  • Nahid Shahveisi 1
  • Shabnam Shahveisi 2

1 MSc.Student in Information Management, Faculty of Social and Educational Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran

2 Bachelor's student in Counseling, Payam Noor University, Sahne branch, Kermanshah, Iran

چکیده [English]

Purpose: The main objective of this study was to investigate the role of Kermanshah public libraries in attracting users from the perspective of their clients.
Methodology: This research utilized a quantitative survey method. The statistical population consisted of all members of public libraries in Kermanshah, totaling 12,197 individuals. The sample size was determined to be 372 members, selected through simple random sampling using Cochran's formula.
Findings: The findings indicated that the highest percentage of efforts made by libraries to attract users was through reserving and lending resources (41.3%). Conversely, the use of advertisements had the lowest percentage (2.02%). In terms of users' tendencies towards different book subjects, specialized books (27.7%), general information (22.6%), and fiction/poetry (20%) were the most preferred categories.
Conclusion: The study identified several factors that have contributed to a decrease in the number of library visitors, including a lack of suitable reading resources, inadequate facilities, an unappealing environment, and traditional library management practices.
Value: This research provides valuable insights into the strengths and weaknesses of public libraries in Kermanshah when it comes to attracting users. This knowledge can aid library officials and trustees in identifying the information needs of their users.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public library
  • Kermanshah
  • Attracting Users
  • Users of Public Libraries
التماسی، مهشید؛ فهیم‌نیا، فاطمه؛ و ابویی اردکان، محمد (۱۴۰۰). مدل پارادایمی خدمات و برنامه‌های کاربر محور کتابخانه‌های عمومی: مطالعه موردی کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور. فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنا معنایی، ۸ (۲۸)، 49-70. https://doi.org/10.22054/jks.2021.55561.1369
بهرامی‌نیا، سارا؛ ضیایی، ثریا؛ و مرادی، محمود (۱۴۰۱). شناسایی نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه اقتصادی جامعه از دیدگاه متخصصان. فصلنامه تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۲۹ (۱)، 12-32.
سیفی، لیلی؛ و کاظمی، راضیه (1397). استفاده از مفاهیم بازاریابی در ارائه خدمات کتابخانه­های عمومی: مرور نظام­مند. فصلنامه کتابداری و اطلاع­رسانی، 21 (3)، 91-124.  doi: 10.30481/LIS.2018.68910
فهیمی‌فر، سپیده؛ و فرزین یزدی، محبوب (۱۳۹۳). ارزیابی رضایت کاربران از مجموعه، ساختمان، تجهیزات، کتابداران و خدمات کتابخانه‌های عمومی یزد. اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۲۰ (۱)، 113-126. 20.1001.1.26455730.1393.20.1.9.6
مرادی، محسن؛ حاجی زین‌العابدینی، محسن؛ موسوی ‌چلک، افشین؛ و آقایی میرک آباد، اعظم (۱۳۹۸). همخوانی منابع کتابخانه‌های عمومی با نیاز کاربران: مطالعه تطبیقی کتابخانه‌های عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر تهران. مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی، 6 (۲۳)، 32-44.doi:  10.30473/mrs.2021.50624.1411
مطلبی، داریوش و خانعلی لو، رابعه (۱۳۹۸). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه‌های عمومی از دیدگاه کاربران: مطالعه موردی کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی. فصلنامه تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۲۵ (۴)، 579-596.  ‎ 20.1001.1.26455730.1398.25.4.3.1
هاشم‌زاده، محمدجواد؛ دهقانی راینی، حکیمه؛ و نوکاریزی، محسن (1395). نقش کتابخانه‌های عمومی شهرستان کرمان در توسعه فرهنگ مطالعه کاربران. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۲2 (۲)، 234-217.  ‎ 20.1001.1.26455730.1395.22.2.2.5
Ardevol, F. M., Ferran, F. N., Arroyo, N. J., & Fenoll, C. (2018). The public library as seen by the non-users. El profesional de la información, 27 (3), 658- 670. DOI https://doi.org/10.3145/epi.2018.may.19
Aslam, R., & Seher, N. E. (2018). User Satisfaction Survey of Public Library: A Study of Liaquat Memorial Library, Karachi, Pakistan. International Journal of Library Science, 7 (1), 8- 14, Doi: 10.5923/j.library.20180701.02.
Booth, J. (1993). THE LIBRARY′ S IMAGE: DOES YOUR LIBRARY HAVE YOU APPEAL?. Library management14(2), 11-14.‏  https://doi.org/10.1108/01435129310026111
Bowlby, R. (2011). Living the future: Organizational performance assessment. Journal of Library Administration51(7-8), 618-644.‏ Doi:10.1080/01930826.2011.601267
Connaway, L. S., Dickey, T. J., & Radford, M. L. (2011). “If it is too inconvenient I'm not going after it:” Convenience as a critical factor in information-seeking behaviors. Library & Information science research33(3), 179-190.‏ Doi:10.3145/epi.2018.may.19.
Iwhiwhu, B. E., & Okorodudu, O. P. (2012).  Public Library Information Resources, Facilities, and Services: User Satisfaction with the Edo State Central Library, Benin-City, Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal), 1- 16. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/747/
Kasimani, C., & Rajendran, N. (2018). User Satisfaction of Public Library Resources and Services in Chennal City: A Study. UGc appROved Journal, 7 (12), 1- 9. DOI:10.34218/IJARET.11.12.2020.093
Lange, J. M. (1988). Public library users, nonusers, and type of library use. Public Library Quarterly8(1-2), 49-68. Doi: 10.1300/J118v08n0106

Linhartova, V., and Jan Stejskal, J. (2017). Public libraries services and their economic evaluation. Indonesia Journal of Corporate Social Responsibility and Environmental Management.

Noh, Y., & Chang, R. (2020). A study on the factors of public library use by residents. Journal of Librarianship and Information Science52(4), 1110-1125.‏ Doi: 10.1177/ 0961000620903772.
Ray, S. (2007). Reading Matters: What the Research Reveals about Reading, Libraries and Community. Library Review56(1), 87-88.‏Doi: 10.1108/00242530710722113.
Ross, C. S., McKechnie, E. F., & Rothbauer P. M. (2007). Reading Matters: What the Research Reveals about Reading, Libraries, and community. Westport, Connecticut: Libraries Unlimited, 41 (2), 111- 111, Doi: 10.1111/j.1467-9345.2007.00465_1.x.
Shenton, A. (2011). Do we need a more balanced attitude to the Internet. CILIP Update with gazette, 32-33.‏
Vondracek, R. (2007). Comfort and convenience? Why students choose alternatives to the library. portal: Libraries and the Academy7(3), 277-293.‏ 10.1353/pla.2007.0039
Vrana, R., & Barbaric, A. (2007). Improving visibility of public libraries in the local community: A study of five public libraries in Zagreb, Croatia. New Library World108(9/10), 435-444. Doi: 10.1108/03074800710823962.