نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی ، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2 دانشجوی کارشناسی رشته مشاوره دانشگاه پیام نور واحد صحنه کرمانشاه، ایران
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه در جذب کاربران به کتابخانه از نظر کاربران است.
روششناسی: این پژوهش با استفاده از روش پژوهش کمی و از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه است که تعداد آنها 12197 نفر است. حجم نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران که برابر با 372 نفر از اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه برآورد شده است.
یافتهها: یافته ها نشان میدهد، در جهت تشویق کاربران به کتابخانه، کتابخانهها در رزرو و امانت منابع بالاترین درصد (41. 3) و در استفاده از تبلیغات پایینترین درصد (02/ 2) را به خود اختصاص دادهاند. در خصوص گرایش کاربران به موضوع کتاب، کاربران به ترتیب به کتابهای تخصصی (7/27 درصد)، اطلاعات عمومی(6/22 درصد) و داستانی و شعر (20 درصد) گرایش بیشتری نسبت به سایر موضوعات داشتند. مهمترین هدف مراجعه کاربران به کتابخانه ازنظر آنها گذراندن اوقات فراغت با (5/26) درصد نسبت به سایر عوامل را بیان کردهاند. همچنین دور بودن محل کتابخانه با (6/ 32) درصد را مهمترین مانع و مشکل را برای استفاده از کتابخانه عنوان کردهاند. یافتهها نشان میدهد که وضعیت کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه متوسط روبه پایین است.
نتایج: نتایج بیانگر آن است که کتابخانههای عمومی نتوانستهاند، در جذب کاربران به کتابخانه موفق عمل کنند، از دلایل این امر میتوان به کمبود منابع مناسب و خواندنی، عدم امکانات لازم، نبود محیط شاداب و جذاب و ادارۀ کتابخانهها به شکل سنتی اشاره کرد که بر کاهش جذب مراجعین تأثیر به سزایی داشته است.
اصالت و ارزش: در شهر کرمانشاه با توجه به نیازهای اطلاعاتی کاربران و انگیزه آنها برای مراجعه به کتابخانههای عمومی و همچنین شناسایی خدمات جنبی موردنیاز کاربران که جزء رسالتهای اصلی نهاد است و شناسایی نقاط ضعف و قوت کتابخانههای عمومی در جهت جذب کاربران به کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه، این پژوهش میتواند مسئولان و متولیان نهاد کتابخانههای عمومی را در شناسایی نیازهای اطلاعاتی کاربران یاری کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Examining the Impact of Kermanshah Public Libraries in Attracting Library Users: The Clients Perspective Study
نویسندگان [English]
- Nahid Shahveisi 1
- Shabnam Shahveisi 2
1 MSc.Student in Information Management, Faculty of Social and Educational Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Bachelor's student in Counseling, Payam Noor University, Sahne branch, Kermanshah, Iran
چکیده [English]
Purpose: The main objective of this study was to investigate the role of Kermanshah public libraries in attracting users from the perspective of their clients.
Methodology: This research utilized a quantitative survey method. The statistical population consisted of all members of public libraries in Kermanshah, totaling 12,197 individuals. The sample size was determined to be 372 members, selected through simple random sampling using Cochran's formula.
Findings: The findings indicated that the highest percentage of efforts made by libraries to attract users was through reserving and lending resources (41.3%). Conversely, the use of advertisements had the lowest percentage (2.02%). In terms of users' tendencies towards different book subjects, specialized books (27.7%), general information (22.6%), and fiction/poetry (20%) were the most preferred categories.
Conclusion: The study identified several factors that have contributed to a decrease in the number of library visitors, including a lack of suitable reading resources, inadequate facilities, an unappealing environment, and traditional library management practices.
Value: This research provides valuable insights into the strengths and weaknesses of public libraries in Kermanshah when it comes to attracting users. This knowledge can aid library officials and trustees in identifying the information needs of their users.
کلیدواژهها [English]
- Public library
- Kermanshah
- Attracting Users
- Users of Public Libraries