نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، تبریز، ایران

چکیده

.
هدف: پژوهش حاضر به دنبال بررسی وضعیت تولیدات علمی حوزه علم شهروندی دیجیتال از سال 1971 تا 2022 در پایگاه استنادی اسکوپوس است.
روش‌شناسی‌: روش پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی- تحلیلی با رویکرد کمی و از نوع علم‌سنجی است. جامعه پژوهش حاضر کلیه تولیدات علمی حوزه علم شهروندی دیجیتال از سال‌های 1971 تا 2022 نمایه شده در پایگاه اسکوپوس است.
 
 یافته‌ها: تولیدات علمی حوزه علم شهروندی دیجیتال از 1971 تا 2022 روند رو به رشدی داشته است. سه حوزه پرکار آن، حوزه‌های علوم محیطی (9377 مدرک)، علوم کشاورزی و زیستی (8380 مدرک)، علوم اجتماعی (8134) هستند. بنیاد ملی علوم و اتحادیه اروپا بنیادهای برتر پژوهشی این حوزه هستند. در بین کشورها نیز آمریکا، انگلیس و استرالیا 3 کشور پیشرو در این حوزه می‌باشند. وضعیت هم رخدادی واژگان نیز نشان‌دهنده نقش مهم افراد (شهروندان) در تولیدات علمی این حوزه است.
 نتایج: بررسی تولیدات علمی حوزه علم شهروندی دیجیتال می‌تواند نقشه راهی برای پژوهشگران داخل و خارج در این حوزه باشد. با توجه به این‌که حوزه علم شهروندی حوزه‌ای میان‌رشته‌ای است و با حوزه‌های علمی زیادی مرتبط می‌باشد شایسته است سیاست‌گذاران علم و فناوری در کشور ایران به‌منظور گسترش همکاری‌های میان‌رشته‌ای با کشورهای برتر مانند آمریکا، انگلیس و استرالیا مشارکت علمی نمایند.
اصالت و ارزش: این پژوهش نخستین پژوهش برای تبیین علم شهروندی دیجیتال در کشور است.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating Scientific Productions in the Field of Digital Citizen Science: a Scientometric Study

نویسنده [English]

  • Maryam Moghadami

PhD. In Knowledge and Information Science, Tabriz, Iran

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study is to investigate the status of scientific productions in the field of Digital Citizen Science from 1971 to 2022 in the Scopus citation database.
Methodology: The method of the present study is descriptive survey-analytical with a quantitative and scientometric approach. The current study population is all scientific products in the field of Digital Citizen Science from 1971 to 2022, indexed in the Scopus database.
 Findings: Scientific productions in the field of Digital Citizen Science have a growing trend from 1971 to 2022. The three most active fields in this field are Environmental Sciences (9377 degrees), Agricultural and Biological Sciences (8380 degrees), and Social Sciences (8134). The National Science Foundation and the European Union are the top research institutes in this field. Among the countries, the United States, Britain, and Australia are the three leading countries in this field. The co-occurrence of words also shows the critical role of individuals (citizens) in the scientific production of this field.
 Conclusion: The study of scientific products in the field of digital citizenship can be a roadmap for researchers inside and outside the field. Given that the field of Citizen Science is an interdisciplinary field and is related to many scientific fields, it is worthwhile for science and technology policymakers in Iran to expand interdisciplinary cooperation with top countries such as the United States, the United Kingdom, and Australia.
Value: This research is the first study to explain the digital citizen science in the country.

کلیدواژه‌ها [English]

  • digital citizens science
  • citizen science
  • participatory science
  • scientific products
  • scientometric