نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح آگاهی دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی درباره ارتباطات علمی انجام شده است.
روش‌شناسی: این پژوهش کاربردی با روش پیمایشی-توصیفی انجام شد. جامعه پژوهش 70 نفر از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق‌ساخته بود که هفت مؤلفه و 77 گویه داشت و پایایی آن بر اساس محاسبه آلفای کرونباخ 963/0 محاسبه شد. تحلیل‌های آماری با استفاده از نسخه 25 نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که به صورت کلی دانشجویان در حد متوسطی با مصادیق ارتباطات علمی رسمی (با میانگین 03/4) و غیررسمی (با میانگین 31/3) آشنا هستند. همچنین آنها از عوامل فردی ( با میانگین 54/3) و محیطی (با میانگین 36 /3) موثر بر ارتباطات علمی آگاهی داشتند. به علاوه، دانشجویان ضمن آشنایی با کانال‌ها و ابزارهای گوناگون برقراری ارتباطات علمی به شکل‌های مختلف از این ابزارها استفاده می‌کردند. در نهایت شاخص‌های اعتبار را در ارتباطات علمی می‌شناختند؛ به طوری که سطح آگاهی متوسط و رو به افزایشی نسبت به تمامی موارد مربوط به شاخص‌های اعتبار در ارتباطات علمی داشتند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی نسبت به ارتباطات علمی آگاه هستند. با این حال، با توجه به ماهیت رشته، دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید ضمن آشنایی بیشتر با مفهوم ارتباطات علمی، در جهت ایجاد یک رابطه علمی غنی با پژوهشگران و افراد سرشناس در حیطه‌های مختلف علمی تلاش کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Assessing the awareness level of library and information science students of Allameh Tabatabai University about scientific communication

نویسندگان [English]

  • Arezo Hassanzadeh 1
  • Golnessa Galyani-Moghaddam 2
  • Zahra Ojagh 3

1 MA. in Knowledge and Information Science, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Dept. of Knowledge and Information Science, Allameh Tabataba’i University, Tehran, IRAN

3 Assistant Professor, Department of Cultural Studies and Communication, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran

چکیده [English]

Purpose: The present study assesses the level of awareness of library and information science students of Allameh Tabatabai University about scientific communication.

Method: The study was conducted using a survey-descriptive method. The research community consisted of 70 postgraduate library and information science students studying at Allameh Tabatabai University. The research tool was a researcher-designed questionnaire.

Results: Data analysis showed that in general, students were moderately familiar with examples of formal and informal scientific communication. Also, they were aware of individual and environmental factors affecting such communication. The highest level of awareness of library and information science students about individual factors affecting scientific communication related to the method of establishing personal communication, adherence to ethical principles in communication, the existence of cultural differences among people and scientific communities inside and outside the country, and the appearance and openness of the country. In addition, students used these tools in different ways while familiarizing themselves with various channels and tools for scientific communication. They were most aware of scientific communication tools and channels related to face-to-face communication, mobile phones, Telegram, and WhatsApp.

Conclusion: Postgraduate library and information science students at Allameh Tabatabai University were aware of scientific communication. However, due to the nature of the field, postgraduate students should try to create a rich scientific relationship with researchers and prominent people in various scientific fields while becoming more familiar with the concept of scientific communication.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Scientific Communication
  • Formal Scientific Communication
  • Informal Scientific Communication
  • Postgraduate Students
 
Al-Daihani, S. M., Al-Qallaf, J. S., & AlSaheeb, S. A. (2018). Use of social media by social science academics for scholarly communication. Library Review67(6-7), 412-424. DOI:10.1108/GKMC-11-2017-0091
Al-Muomen, N., Chaudhry, A. S., & Al-Othinah, O. (2020). Perceptions regarding academic social networks for scholarly communications. Global Knowledge, Memory and Communication, 69, 597-611. DOI:10.1108/GKMC-01-2020-0007
Djenchuraev, N. (2004). Toward a new policy for scientific and technical communication: The case of Kyrgyz Republic. Available from: https://arxiv.org/pdf/cs/0405001
Jamali, H. R., Nicholas, D., Herman, E., Boukacem‐Zeghmouri, C., Abrizah, A., Rodríguez‐Bravo, B., Xu,j., Świgon,M., Polezhaeva,T. & Watkinson, A. (2020). National comparisons of early career researchers' scholarly communication attitudes and behaviours. Learned Publishing33(4), 370-384.  https://doi.org/10.1002/leap.1313
Shehata, A. M. K. (2019). Exploring the scholarly communication styles of Arab social science and humanities scholars. Learned Publishing32(4), 304-311. https://doi.org/10.1002/leap.1253