نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) akbar.majidi@tabrizu.ac.ir
2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3 دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و تعیین میزان اهمیت عوامل مرتبط با جابجایی علمی بینالمللی اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافیاست.
روششناسی: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز بود. دادههای پژوهش از طریق مطالعه کتابخانهای و پرسشنامه گردآوری شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از روش تحلیلی عاملی اکتشافی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته و عوامل مرتبط استخراج شدند.
یافتهها: پس از مطالعه متون تعداد 25 شاخص شناسایی و با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی در شش عامل دسترسی به منابع و تسهیلات تحقیقاتی، کسب سابقه و اعتبار علمی، محیط و شرایط کاری دانشگاهها، قرابت فرهنگی-جغرافیایی، توسعه همکاریهای علمی، هزینههای اقامت دستهبندی شدند. میزان اهمیت هریک از شاخصها از دیدگاه آزمودنیها بررسی شد. شاخص اعتبار و شهرت دانشگاهها با میانگین 4.5، توسعه و پیشرفت حرفهای با میانگین 4.4، در جهت ایجاد یک سابقه علمی و پژوهشی قوی با میانگین 4.3، مشاهده فعالیتها و روشهای کار دیگران با میانگین 4.3 دارای بیشترین اهمیت بودند.
نتایج: نتایج بهدستآمده نشان داد که شش عامل: دسترسی به منابع و تسهیلات تحقیقاتی، کسب سابقه و اعتبار علمی، محیط و شرایط کاری دانشگاهها، عامل قرابت فرهنگی-جغرافیایی، توسعه همکاریهای علمی، هزینههای اقامت عوامل مرتبط با جابجایی علمی بینالمللی اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز هستند.
اصالت و ارزش: این پژوهش از جهت اینکه به شناسایی عوامل مرتبط با جابجایی علمی بینالمللی اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز پرداخته است حائز اهمیت میباشد. این عوامل میتوانند در سیاستگذاری و تسهیل و تشویق به جابجایی علمی بینالمللی پژوهشگران و بینالمللی شدن دانشگاهها موردتوجه قرار گیرند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Studying the Factors Related to the International Scientific Mobility of Faculty Members of the University of Tabriz
نویسندگان [English]
- Akbar Majidi 1
- Afshin Hamdipour 2
- samaneh rashedi 3
1 Assistant Professor, Knowledge and Information Science Department, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran (Corresponding Author) akbar.majidi@tabrizu.ac.ir
2 Associated Professor, Knowledge and Information Science Department, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
3 Master, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]
Purpose: The purpose of this research is to identify and determine the importance of factors related to the international scientific mobility of Tabriz University faculty members using exploratory factor analysis.
Methodology: This research is applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of the data collection method. The statistical population of the research included faculty members of Tabriz University. Research data was collected through library study and questionnaire. The collected data were analyzed using the exploratory factor analysis method, and related factors were extracted.
Findings: After studying related texts, 25 indicators were identified and using the exploratory factor analysis method in six factors, including access to research resources and facilities, gaining a scientific reputation and CV, the environment and working conditions of universities, the cultural-geographic affinity, the development of scientific cooperation’s, Accommodation costs were categorized. The importance of each index was checked from the subjects' point of view. The credibility and reputation index of universities with an average of 4.5, professional development and advancement with an average of 4.4, to create a solid scientific and research resume with an average of 4.3, observing the activities and work methods of others with an average of 4.3 were the most important.
Conclusion: The obtained results showed that the six factors of access to research resources and facilities, gaining a scientific reputation and CV, the environment and working conditions of universities, cultural-geographic affinity, the development of scientific cooperation, and accommodation costs are among the factors related to the international scientific mobility of Tabriz University faculty members.
Value: This research is important because it has identified the factors related to the international scientific mobility of Tabriz University faculty members. These factors can be considered in policy making and facilitating and encouraging the international scientific mobility of researchers and the internationalization of universities.
کلیدواژهها [English]
- Scientific Mobility
- University of Tabriz
- International Scientific Mobility
- Mobility of Faculty Members