نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبایی

2 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی وضعیت خواندن تفننی دانشجویان دانشگاه تربیت ‌مدرس می‌باشد.
روش‌شناسی‌: پژوهش حاضر با روش پیمایشی با رویکرد توصیفی‌-‌تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تربیت ‌مدرس در سال تحصیلی 1398-99تشکیل می‌دهند. حجم نمونه با فرمول کوکران 203 نفر تعیین شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامة تحقیق مولر و همکاران در امریکا استفاده شد. اما به دلیل تفاوت فرهنگی بین ایران و ایالات متحده امریکا، اصلاحات زیادی در آن صورت گرفت. برای سنجش روایی پرسشنامه، از نظرات متخصصان و کارشناسان استفاده شد. میزان پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ‌‌0.834 درصد محاسبه شد.
یافته‌ها: بیشترین مراجعة دانشجویان (13.38‌ درصد) به منابع تفننی شبکه‌های مجازی است، و دانشگاه خیلی کم توانسته باعث ترغیب علاقه به خواندن تفننی در بین دانشجویان شود. از بین کتابخانه‌ها اولویت اول آنها ‌49.74‌ درصد کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس ‌بوده است. برای اطلاع‌رسانی از منابع تفننی‌‌29.17 درصد آنها ایمیل‌ را ترجیح می‌دهند ولیکن بیشترین دانشجویان، یعنی 65.33 درصد برای لذت از منابع تفننی قالب چاپی را انتخاب می‌کنند.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که‌، علاقه‌ به خواندن‌ تفننی در میان دانشجویان در حد متوسط 4.37درصد است و به دلیل محدود بودن زمان آنان برای انجام فعالیت کلاسی، در هفته سه تا چهار ساعت وقت صرف خواندن تفننی می‌کنند.
اصالت و ارزش: این مطالعه، اطلاعات اصیل از وضعیت موجود خواندن تفننی در میان دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس را فراهم می‌آورد که چنانچه در برنامه‌ریزی‌های آینده مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند منجر به نتایج قابل توجهی شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Recreational Reading of Students at the Tarbiat Modares University

نویسندگان [English]

  • Mansoureh Haddadi 1
  • Golnessa Galyani-Moghaddam 2
  • Reza Maleki 2

1 Master in Knowledge and Information Science, Allameh Tabataba’I University

2 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Allameh Tabataba’I University

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study is to identify the recreational reading status of students at the Tarbiat Modares University.
Methodlogy: This is a descriptive-analytical survey. The statistical population consists of a group of master's and doctoral students of Tarbiat Modares University in the academic year of 1398-99. The sample size was 203 people. The research questionnaire was based on the Müller’s questionnaire. To assess the validity of the questionnaire, the opinions of experts were used. The questionnaire was randomly distributed among them. The reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha coefficient. It was 0.834%.
Findlings: Most of repondents refer to 13.38% of the recreational resources of virtual networks, and the university has not been able to stimulate interest in recreational reading among students. Among the libraries, their first priority is 49.74% of the central library of Tarbiat Modares University, compared to the public library and other libraries. For information from recreational sources, 29.17% of them prefer email. However, most students, (65.33%), preferred printed format to enjoy recreational reading.
Conclusion: We concluded that the interest in recreational reading is approximately 37.4% on average. Due to the limited time to do class activities, they spend three to four hours a week on recreational reading, and 32.2% studied their favorite subjects.
Value: The study provides original information on the current state of recreational reading of students at the Tarbiat Modares University which could lead to significant results if used in future planning of library.

کلیدواژه‌ها [English]

  • recreational reading
  • postgraduate students
  • Tarbiat Modares University Central Library
  • Iran