نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد علم سنجی دانشگاه شیراز
2 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
3 دانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش آگاهی از دیدگاهها و تجربیات اعضای هیأت علمی حوزهی علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز پیرامون آیین نامه ارتقا است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدار شناسی توصیفی است. برای گردآوری دادهها با 14 نفر از اساتید پیشکسوت حوزه علوم انسانی و اجتماعی مصاحبه نیمهساختیافتهای صورت گرفت. بعد از پیاده سازی فایلهای صوتی مصاحبهها در قالب فایل متنی، دادهها با روش تحلیل مضمون تحلیل شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد آییننامه ارتقاء دارای چالشهایی همچون قربانی شدن علوم انسانی، تأکید زیاد بر بعد پژوهشی و غفلت از آموزش، تأکید بر کمیت و عدم توجه به کیفیت، سلیقهای عمل کردن کمیتهها و وجود آییننامه واحد برای همه حوزهها است. جامعیت به واسطه توجه به ابعاد چهارگانه، توجه نسبی به شیوهنامه در کنار آییننامه و تعیین اعضای هیأت علمی هیأت ممیزه به صورت انتخابی از جمله نقاط قوت آییننامه بود. مهمترین تبعات اجرای آییننامه ایجاد فضای رقابتی نامطلوب، به حاشیه بردن علوم انسانی، فشار مضاعف بر عضو هیأت علمی در برآوردن انتظارات پژوهشی، سوقدادن عضو هیأت علمی به تولید کمی مقاله بود. مهمترین راهکارهای پیشنهادی، توجه متعادل به علوم انسانی در کنار سایر علوم، تفکیک آییننامه ارتقاء حوزه علوم انسانی از سایر حوزهها، افزایش تعداد اعضای هیأت علمی علوم انسانی در هیأت ممیزه بود. با توجه به مجموعه چالشها، نقاط قوت، و پیامدهای منفی آیین نامه ارتقا از نگاه اعضای هیات علمی، شاید موثرترین و بهترین راهکار پیشنهادی جهت رفع مجموعه این مشکلات، تفکیک آییننامه ارتقاء حوزههای علوم انسانی از حوزههای غیرعلوم انسانی باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Exploring the Experiences and Views of Shiraz University’s Art and Humanities faculty members on Promotion Regulation
نویسندگان [English]
- eshagh safarpour 1
- Javad Abbaspour 2
- ghasem Salimi 3
1 Master in Scientometrics, Shiraz university
2 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Shiraz University
3 Associate Professorو Department of Administration & Educational Planning, Shiraz University,
چکیده [English]
Objectives: The objective of the present study was to explore the views and experiences of Shiraz University’s Humanities and Social Sciences faculty members who are associate or full professors and have membership in Shiraz University Promotion Committees; it focused on four dimensions of challenges and weaknesses, strengths, consequences of implementing the regulation and the proposed implications.
Methodology: In this qualitative descriptive phenomenological study, data were collected through semi-structured interviews with 14 professors in Humanities and Social Sciences faculties. After transcribing the audio files of the interviews, the data were coded through three stages of open coding, axial coding and selective coding. Finally, 114 open codes, 21 axial codes, and 4 selective codes concerning the Promotion Regulation were discovered.
Findings: Findings showed that the challenges of Promotion Regulation include the victimization of the humanities, great emphasis on research and exclusion of other aspects, especially education, emphasis on quantity and lack of attention to quality, taste of committees concerning the Promotion Regulation, and a uniform regulation for all fields.
Conclusion: Previous research on Promotion Regulation in Iran have been quantitative research and most of them addressed the viewpoints of faculty members generally; However, the present study was a qualitative one and, more importantly, the Promotion Regulation was inspected in terms of humanities and social sciences experts’ perspectives
کلیدواژهها [English]
- Promotion Regulation
- Faculty Members
- Humanities and Social Sciences
- Experiences