نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مشوق در استفاده دانش‌­آموزان از موتور جستجوی ایرانی «پارسی جو» است.
روش‌شناسی‌: در این پژوهش کیفی از روش تحقیق پدیدارشناسی استفاده شده است و داده‌­ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شده‌­اند. نمونه مورد بررسی، 16 نفر از دانش‌­آموزان پایه­ هشتم مدارس دخترانه دولتی شهر تبریز بوده که با استفاده از روش نمونه­‌گیری هدفمند گلوله برفی تا رسیدن به حد اشباع نظری انتخاب شده‌­اند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌­ها از روش کدگذاری گلاسر و استراوس استفاده شده است. به‌منظور کسب روایی و پایایی از روش بازبینی و تطبیق مکرر و متوالی داده­ها استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته‌­ها نشان می­‌دهد که علت ترغیب دانش‌­آموزان در استفاده از موتور جستجوی «پارسی جو» عبارت‌اند از: نقاط قوت موتور پارسی جو در بازیابی انواع مدارک اعم از متنی و غیر متنی، عملکرد قوی پارسی جو در سرویس­های ارائه‌شده، همسو بودن این موتور جستجو با فرهنگ ملی است.
نتایج: بازیابی نتایج بیشتر برای نیازهای اطلاعاتی دانش‌­آموزان به­‌خصوص درزمینۀ مسائل درسی از عوامل مشوقی بود که دانش‌­آموزان بدان اشاره کردند؛ اینکه پارسی جو می‌­تواند در ارتباط با درخواست دانش­‌آموز نتایج بیشتری بازیابی کند، به­‌گونه­ای که دانش‌­آموز می­‌تواند به‌اندازه‌ای که نیاز دارد اطلاعات به دست آورد. همچنین، دانش‌­آموزان امکانات و سرویس­های مختص پارسی جو، و ویژگی‌های صفحه‌­ی نخست آن را از نکات مثبت این موتور جستجو برشمردند.
اصالت و ارزش: تحقیقاتی که تاکنون درزمینۀ عملکرد موتورهای جستجوی فارسی توسط پژوهشگران ایرانی انجام گرفته است، همگی از نوع کمی بوده و در آن­ها بیشتر جنبه‌­های فنی موردبررسی قرار گرفته‌­اند و عوامل غیر فنی تأثیرگذار در استفاده از این موتورهای جستجو در آن­ها مورد غفلت واقع شده‌­اند. لذا در این پژوهش کیفی، سعی بر آن است به شناسایی نقاط قوت موتور جستجوی ایرانی «پارسی جو» از دیدگاه دانش­‌آموزان پرداخته شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Encouraging Factors in Students' Use of the PARSIJOO Search Engine

نویسندگان [English]

  • Zeinab Taheri 1
  • Faegheh Mohammadi 2
  • Firooz Mahmoodi 3

1 Master of Knowledge and Information Science, University of Tabriz, Tabriz, Iran

2 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education & Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran

3 Associate Professor, Department of Educational Science, Faculty of Education & Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran

چکیده [English]

Purpose: The primary Purpose of this study is to explore the motivating factors behind students' utilization of the Iranian search engine "Parsijoo."
Methodology: Employing a qualitative approach, this research utilized the phenomenological method. Data collection was carried out through semi-structured interviews with a sample of 16 eighth-grade female students from public schools in Tabriz city, selected using purposeful snowball sampling until theoretical saturation was achieved. Data analysis was conducted using Glaser and Straus's coding method to ensure validity and reliability through frequent review and matching.
Findings: The study revealed that students are drawn to using the "Parsijoo" search engine due to its ability to retrieve various types of documents, excellent performance in service delivery, and alignment with national culture.
Conclusion: Students identified the extensive results provided by "Parsijoo," particularly in academic matters, as a key advantage. They also appreciated the engine's capability to efficiently retrieve all file types and present relevant outcomes. Furthermore, students highlighted the unique features and services offered by "Parsijoo" as contributing positively to their user experience.
Value: Promoting education and awareness is crucial in encouraging students to engage with native search engines. To foster lasting usage among this demographic, ongoing evaluations must be conducted on these platforms based on practical experiences, case studies, and user feedback. Conducting qualitative studies like the one presented here can offer valuable insights for enhancing the effectiveness and quality of native search engines.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Incentives
  • Iranian search engine
  • Parsijoo search engine
  • students
بخشی، مریم؛ و شرکت معصوم، محمد. (1394، 27 بهمن‌ماه). لزوم ارائه­ی سرویس نقشه برای موتور جستجوی بومی. پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات. https://civilica.com/doc/755001/
تیم پارسی­جو. (1395). نتایج دومین نظرسنجی: از کدام سرویس پارسی جو بیشتر استفاده می­کنید. بازیابی شده از http://pblog.parsijoo.ir/news/public/pblog-second-polling-which-service-use
حسن­پور، زهره؛ و رضایی شریف­آبادی، سعید. (1389). ویژگی­های رابط کاربر کتابخانه­ی مجازی بین­المللی کودکان از دیدگاه کاربران و پیشنهاد یک الگو. مطالعات ادبیات کودک، 1 (2)، 45-70.  Doi:10.22099/JCLS.2012.437
زاهدی، محمدصادق؛ عظیم­زاده، معصومه؛ فرهادی، نوید؛ و زارع بیدکی، علی­محمد. (1392، 12-15 اسفندماه ). تحلیل رفتار کاربران فارسی­زبان در موتور جستجوی بومی. نوزدهمین کنفرانس ملی سالانه­ی انجمن کامپیوتر ایران. دانشکده­ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی. https://www.tpbin.com/article/16856
ساعدی، سیامک. (1390). گسترش پرس­وجو در موتور جستجوی فارسی. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه یزد.
سامانه­ی جامع مدیریت اطلاعات مکانی پارسی جو. (1397). بازیابی شده از https://pmd.parsijoo.ir/
سراستاد، مریم. (1395آ). تمام موسیقی ایران اینجاست؛ با سرویس آوای پارسی جو آشنا شوید. بازیابی شده از http://pblog.parsijoo.ir/news/articles/parsijoo-ava-service-intro-2-95
سراستاد، مریم. (1395ب). دانلود در ایران ساده شد. بازیابی شده از http://pblog.parsijoo.ir/parsijoo/media/easydownload
عظیم­زاده، معصومه؛ سموری، شهریار؛ و یاری، علیرضا. (1391، 22-24 اسفند). بررسی و مقایسه­ی کیفی موتورهای جستجو در حوزه­ی وب فارسی. [شفاهی]. دانشگاه صنعتی شریف. https://csi.org.ir/fa/conf/csi2013/22
عظیم­زاده، معصومه؛ و فرهودی، مژگان. (1395). وب­آزما، ارزیابی­ها و تحلیل نتایج. پیام دیدرس، 1 (5)، 26-24.
کارگر، سمانه. (1396آ). چگونه نگران استفاده­ی کودکانمان از اینترنت نباشیم. بازیابی شده از http://pblog.parsijoo.ir/news/articles/
کارگر، سمانه. (1396ب). همه کار با یک جستجوگر همه­کاره. بازیابی شده از http://pblog.parsijoo.ir/news/parsijoo/
گل­زردی، الهه؛ مقدادی، مجید؛ و قادرزاده، عبدالباقی. (1392، 28 آذرماه). مقایسه­ی عملکرد موتورهای جستجوی رایج در جستجوی صفحات وب فارسی. همایش ملی مهندسی کامپیوتر و توسعه­ی پایدار با محوریت شبکه‌های کامپیوتری، مدل‌سازی و امنیت سیستم­ها. مؤسسه­ی آموزش عالی خاوران. https://www.civilica.com/Paper-CESD01-CESD01_266.html
موسوی، سبحان؛ عظیم­زاده، معصومه؛ محمودی، مریم؛ و یاری، علیرضا. (1391). ارائه­ی چارچوبی جامع و کارا برای ارزیابی موتورهای جستجوی فارسی. [پوستر]. هجدهمین کنفرانس ملی سالانه­ی انجمن کامپیوتر ایران. دانشگاه صنعتی شریف https://csi.org.ir/fa/conf/csi2013/22
Chang, S. F., Chen, W., Meng, H. J., Sundaram, H., & Zhong, D. (1998). A fully automated content-based video search engine supporting spatiotemporal queries. IEEE transactions on circuits and systems for video technology8(5), 602-615.‏ DOI: 10.1109/76.718507
Demirci, R. G., Kismir, V., & Bitirim, Y. (2007, May). An evaluation of popular search engines on finding turkish documents. In Second International Conference on Internet and Web Applications and Services (ICIW'07) (pp. 61-61). IEEE.‏ DOI: 10.1109/ICIW.2007.15
Knees, P., Pohle, T., Schedl, M., & Widmer, G. (2007, July). A music search engine built upon audio-based and web-based similarity measures. In Proceedings of the 30th annual international ACM SIGIR conference on Research and development in information retrieval (pp. 447-454).‏ ACM. https://doi.org/10.1145/1277741.1277818
Morse, J. M., Barrett, M., Mayan, M., Olson, K., & Spiers, J. (2002). Verification strategies for establishing reliability and validity in qualitative research. International journal of qualitative methods1(2), 13-22.‏ https://doi.org/10.1177/160940690200100202
Park, S., Lee, J. H., & Bae, H. J. (2005). End user searching: A Web log analysis of NAVER, a Korean Web search engine. Library & Information Science Research27(2), 203-221.‏ https://doi.org/10.1016/j.lisr.2005.01.013
Snoek, C. G., & Worring, M. (2009). Concept-based video retrieval. Foundations and Trends® in Information Retrieval2(4), 215-322.‏ http://dx.doi.org/10.1561/1500000014
Vanderschantz, N., Hinze, A., & Cunningham, S. J. (2014). “Sometimes the internet reads the question wrong”: Children's search strategies & difficulties. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology51(1), 1-10.‏ https://doi.org/10.1002/meet.2014.14505101053
Zhu, Q., Tina Du, J., Meng, F., Wu, K., & Sun, X. (2011). Using a Delphi method and the analytic hierarchy process to evaluate Chinese search engines: A case study on Chinese search engines. Online Information Review35(6), 942-956.‏ https://doi.org/10.1108/14684521111193210